«۱۰۰ یادگار ماندگار اصفهان در صنایع دستی و هنرهای سنتی»

به گزارش «تاریخ‌ما»، ماهنامه سراسری “گردشگر مثبت”، بر حوزه‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی اصفهان تمرکز دارد و در هر شماره از زاویه‌ای نو به پتانسیل‌های مختلف گردشگری استان اصفهان می‌پردازد. جدیدترین شماره این مجله نیز به معرفی ۱۰۰ عنوان از هنرهای سنتی و صنایع دستی اصفهان اختصاص یافته است و برای هر کدام بین دو تا چهار صفحه در نظر گرفته شده که به متن معرفی فارسی، متن معرفی انگلیسی، افزونه‌های فارسی و انگلیسی گردشگری و عکس تعلق دارند.

در بخشی از یادداشت معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور آمده است: «اصفهان، شهر شهرهای صنایع دستی و پیشگام این عرصه در جهان محسوب می‌شود. این ادعا از آن روی مطرح می‌گردد که این شهر بزرگترین عناوین مرتبط با صنایع دستی در دنیا را به خود اختصاص داده است. یکی عنوان «شهر جهانی صنایع دستی» که از سوی شورای جهانی صنایع دستی داده شده و دیگری «شهر خلاق صنایع دستی» که از جانب سازمان یونسکو اعطاء گردیده است. اصفهان از معدود شهرهایی است که به طور توأمان این دو عنوان را دریافت کرده است و تعداد شهرهایی با این خصیصه و افتخار، از انگشتان یک دست بیشتر نمی شود.»

در فهرست سومین شماره مجله گردشگر مثبت، ۱۰۰ صنعت دست و هنر سنتی استان اصفهان مانند: قلمزنی، نقره‌کاری، قفل‌سازی، فیروزه‌کوبی، اسطرلاب‌سازی، ملیله‌کاری، کوفته‌گری (طلاکوبی روی فولاد)، زمودگری، چاقوسازی نجف‌آباد، مسگری، کاشی معرق، کاشی مشبک، کاشی معقلی، کاشی هفت رنگ، سفال زرین فام، سفال زیرلعابی (زیررنگی)، سفال مینایی، سفال نقش برجسته، سفال شهرضا، ابریشم‌بافی، مخمل‌بافی، زری‌بافی، ترمه‌بافی، شعربافی، ماشته بافی، صنایع دستی ارامنه (دوخت و ساخت جلفایی)، سنگتراشی (حجاری)، نقاشی قهوه‌خانه‌ای، نقاشی‌دیواری سنتی، لایه‌چینی، گره‌چینی، یزدی‌بندی، آهک‌بری، مقرنس، آئینه کاری، کاربندی (رسمی‌بندی)، آجرکاری، قواره‌بری، حصیربافی خور و بیابانک، سازسازی سنتی (تار و نی)، ارغوان بافی، قلمکار نقاشی و قلمکار چاپ مهری (چیت سازی) معرفی شده‌اند.

اولین شماره مجله گردشگر مثبت با عنوان فارسی «دستینه بازدید از ۱۰۰ مقصد گردشگری اصفهان» و عنوان انگلیسی «Handbook on Top ۱۰۰ tourism destinations in Isfahan» ویژه مرداد و شهریور امسال منتشر شد. شماره دوم این مجله با عنوان فارسی «۱۰۰ روایت ناگفته از اصفهان» و عنوان انگلیسی «Top ۱۰۰ Tales of Isfahan» نیز ویژه آبان و آذر امسال منتشر شد.

سومین شماره “گردشگر مثبت” نیز ویژه دی ماه و در بهمن با عنوان فارسی «۱۰۰ یادگار ماندگار اصفهان در صنایع دستی و هنرهای سنتی» و عنوان انگلیسی «Top ۱۰۰ Eternal Memorabilia of Isfahan in craft and folk art» ، در قالب کتاب مجله تمام گلاسه همراه با تصاویر رنگی در ۲۲۸ صفحه و با قیمت ۲۵ هزار تومان منتشر شده است.

مجتبی شاه مرادی مدیرمسوول ماهنامه گردشگر مثبت، امیر محزونیه قائم مقام مدیرمسئوول و نفیسه حاجاتی سردبیری این مجله را بر عهده دارند. همچنین مهدی تمیزی، شیرین مستغاثی، پری زنگنه و مریم عباسی شورای تحریریه هستند.

ماهنامه گردشگر مثبت، پیش از این، با عنوان ضمیمه روزنامه اصفهان زیبا و با نام «گردشگر» از سال ۹۲ منتشر می‌شد اما از اردیبهشت ماه ۹۶ این مجله با مجوز مستقل سراسری برای «شرکت پیام اصفهان زیبا» و با نام جدید «گردشگر مثبت» به صورت کتاب مجله‌های نفیس منتشر می‌شود.

علاقمندان برای تهیه نشریه گردشگر می‌توانند از طریق شماره تماس ۰۳۱۳۲۲۱۸۱۸۲، شماره فکس ۰۳۱۳۲۲۱۹۰۷۰، شماره پیامک ۳۰۰۰۴۸۳۰۸۸ یا با مراجعه به دفتر مجله در شهر اصفهان به آدرس: میدان امام حسین، خیابان طالقانی، مقابل ارگ جهان‌نما، طبقه دوم مجله را تهیه کنند.

همچنین فروش اینترنتی ماهنامه گردشگر مثبت و ارسال به همه نقاط ایران و خارج از کشور از طریق سایت چارسوق  http://۴soooq.ir انجام می‌شود.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.