شهر باستانی جرجان پایگاه ملی شد

به گزارش سایت «تاریخ ما»، به نقل از روابط عمومی  و امور فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان ابراهیم کریمی گفت: در جلسه‌ای که در تاریخ ۱۵ مهرماه ۱۳۹۷ با دستور کار پیگیری شهر باستانی جرجان (گرگان) برای تصویب به‌عنوان پایگاه ملی  برگزار شد این شهر باستانی، به‌عنوان پایگاه ملی معرفی و تصویب شد.

وی با اشاره به مزیت‌های پایگاه ملی شدن شهر باستانی افزود: با تصویب و ارتقای پایگاه شهر باستانی گرگان یا جرجان به پایگاه ملی امکان تخصیص ردیف اعتباری ویژه برای این اثر تاریخی فراهم‌شده و با این امکان مشکلات پایگاه شهر جرجان به‌ویژه مشکلات مادی برای ادامه مطالعات باستان‌شناسی و کاوش‌های آن و مطالعات بین‌رشته‌ای فراهم می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان تصریح کرد: جذب و آموزش نیروی‌های  انسانی تملک یا اجاره ساختمان اداری پایگاه و  ایجاد زیرساخت‌های گردشگری این شهر باستانی و  تأمین اعتبار مالی برای تحقق اهدافی مانند احداث موزه تخصصی شهر باستانی جرجان (گرگان) و تأمین اعتبار مالی جهت تملک و آزادسازی زمین‌های واقع در عرصه و حرایم شهر باستانی جرجان (گرگان) از دیگر مزایای پایگاه ملی شدن شهر باستانی گرگان/جرجان است.

 کریمی افزود: شهر باستانی جرجان در شهرستان گنبدکاووس با شماره ۷۲۶ در سال ۱۳۴۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به گفته وی، شهر باستانی گرگان مرکز ایالت تاریخی گرگان که در منابع جغرافیایی تاریخی به شهر جرجان معروف است در جنوب غربی شهر امروزی گنبدکاووس و در ۸۵ کیلومتری شمال شرقی شهر استرآباد (گرگان امروزی) قرار دارد.

کریمی در ادامه گفت: شهر جرجان یکی از بلاد معتبر در دوره‌های سامانیان، آل‌زیار و سلجوقیان بوده که بر اثر حملات مغول‌ها در ۶۱۷ هجری قمری از بین رفته است. این شهر بر روی ویرانه‌ی شهری از دوران پارتی و ساسانی با وسعتی در حدود ۱۲۰۰ هکتار ساخته‌شده است و ازلحاظ معماری شهرسازی بسیار پیشرفته بوده است.

وی تأکید کرد: در کاوش‌های اخیر جرجان، اشیای گوناگونی به دست آمد، شامل ظروف بی‌لعاب، بی‌لعاب ساده، بی‌لعاب نقش دار، لعاب‌دار با تزئین نوشته‌های کوفی، لعاب‌دار رنگارنگ، لعاب یکرنگ، لعاب پاشیده، لعاب پاشیده و کنده‌کاری، لعاب پاشیده و نقش کنده، زرین‌فام، نقاشی زیر لعاب، شیشه، پیه‌سوز، مجسمه‌های گلی، سکه و اشیای فلزی که همگی نشان‌دهنده تبحر هنرمندان جرجانی در قرون گوناگون اسلامی است. بررسی کلی اشیای کشف‌شده روابط هنری هنرمندان جرجانی را با هنرمندان شهرهای دیگر در داخل و خارج ایران از قرون اولیه تا حمله مغول نشان می‌دهد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.