این خانه را بعد از ۳۵ سال تخلیه کردند

به گزارش «تاریخ‌ما»، همه طول خیابان را گرفته، خانه‌ی ۲۰۰ ساله‌ای که ملک‌التجار بوشهری با الگو از معماری اروپایی‌ها در بوشهر ساخت، بنای غول پیکری که دست‌کم در طول ۳۵ سال گذشته تا امروز بیش از ۵۰ خانوار فقیر و جنگ‌زده را در خود سرپناه داده است.

منطقه بهمنی، خیابان شهید ماهینی، از ابتدا تا انتهای خیابان ملک بوشهر را فقط همین عمارت پر کرده، بنایی تاریخی و ارزشمند که ۱۷ آذر ۱۳۷۷ با شماره ۲۱۸۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و ۱۳ سال بعد میراث فرهنگی توانست آن را از نوه‌ی ملک‌التجار بوشهری خریداری کند، اما روند تخلیه‌ی خانه از ساکنان بی‌خانمان این بنا تا امروز طول کشیده است.

حالا بعد از گذشت این مدت، بالاخره میراث فرهنگی با دستورات قضائی توانسته بخش زیادی از خانه را تخلیه کند، تا مرمت و بازسازی این بنای تاریخی در دستور کار قرار گیرد.

نصرالله ابراهیمی، ‌معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر در این زمینه به «تاریخ‌ما» می‌گوید: عمارت ملک سال ۱۳۹۰ از محل اعتبارات استانی به تملک میراث فرهنگی درآمد، در این عمارت از قبل انقلاب و تا شروع انقلاب اسلامی، افراد کم بضاعت و مهاجران جنگ تحمیلی سکونت داشتند. بعد از تملک این عمارت توسط میراث‌فرهنگی اقدامات حقوقی برای تخلیه افراد ساکن در آن پیگیری شد، که با توجه به این که حکم تخلیه از مراجع قضایی، امنیتی و اجتماعی دو سال قبل گرفته شد، قدری کار تخلیه با تاخیر انجام شد و خوشبختانه با پیگیری‌های معاونِ سیاسیِ استاندار، فرماندار و دستگاه‌های اجرایی مانند کمیته امداد، بهزیستی، شهرداری و سازمان میراث فرهنگی، اقدامات اولیه صورت گرقت.

او با بیان این‌که تخلیه عمارت ملک در دو بخش انجام شد، اظهار می‌کند: قدم اولیه در تخلیه عمارت اصلی بود، نسبت به جابجایی افراد مستقر در عمارت اصلی و بخش‌هایی از فضاهای پیرامونی عمارت و افراد مستقر در حیاط در اولین فاز عملیات با کمک دستگاه‌های متولی انجام شد که اکنون آن بخش خالی از سکنه است و اقدامات حفاظتی اولیه در بنا صورت می‌گیرد تا افراد دیگر جایگزین نشوند.

وی ادامه می‌دهد: در فاز بعدی در مورد ساکنان مستقر در حیاط مرکزی و محیط پیرامونی انجام می‌شود، که آن‌ها با برنامه‌ی مدونی که فرمانداری، استانداری و میراث فرهنگی در نظر دارند، تخلیه می‌شوند.

معاون میراث‌فرهنگی استان بوشهر، تاکید می‌کند: با انجام فاز اول تخلیه عمارت اصلی، از شنبه ۲۱ مهر، آغاز کارهای مرمتی در این بخش از بنا آغاز می‌شود و کارهای مرمتی و حتی واگذاری به بخش خصوصی نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

ابراهیمی با بیان این‌که قبل از تملک این بنا توسط میراث فرهنگی، برخی اقدامات حفاظتی اولیه مانند تعویض سقف‌ها و تقویت برج‌ها و بخشی از دیواره‌های بنا انجام شده بود، می‌افزاید: در هر صورت این بنا حتی پیش از سکونت افراد از دوران انقلاب اسلامی در آن، نیاز به مرمت اصولی و تکمیلی داشته است.

او با تاکید بر این‌که اگر در ۳۰ سال گذشته اقدامات اولیه روی این بنا انجام شده بود، شاید آن دیگر هیچ آسیبی ندیده بود، ادامه می‌دهد: تا امروز نیز تعویض سقف‌ها و پشت‌بام و عایق کردن سقف‌ها باعث شده این بنای تاریخی و ارزشمند دوام بیشتری بنا بیاورد و استحکام بخشی خود را حفظ کند.

به گفته‌ی وی، در وضع موجود و براساس پیش‌بینی‌ها برای تکمیل مرمت این بنای تاریخی، نیاز به اعتباری بالای ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان داریم، تا این مجموعه احیا شود و یک کاربری فرهنگی و توریستی بگیرد.

ابراهیمی با بیان این‌که ازابتدا قرار بود صفر تا صد مرمت و کاربری این بنای تاریخی به بخش خصوصی واگذار شود، می‌گوید: تا قبل از تخلیه ساکنان، هیچ سرمایه‌گذاری راغب به حضور در این بنا نبود، اما امیدواریم اکنون سرمایه‌گذاران زیادی به این سمت روی می‌آورند تا بتوان با سرمایه‌گذاری مناسب و مرمت این بنای تاریخی، آن را به یک منطقه‌ی اقامتی – فرهنگی – توریستی تبدیل کرد.

به گفته‌ی معاون میراث فرهنگی استان بوشهر، مرمت توسط اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر انجام می‌شود و مزایده‌ی این بنای تاریخی برعهده‌ی صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی است.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.