پژمان‌فر از وزرای دادگستری، کشور و راه سوال کرد و به دادستان کل کشور نامه نوشت

به گزارش «تاریخ‌ما»، نصرالله پژمان‌فر در یک نشست خبری در مشهد با اعتراض شدید نسبت به تخریب آثار میراث فرهنگی اطراف حرم رضوی در طرح توسعه این بافت، گفت:‌ متاسفانه راهی باز شده که برای خروج آثار از ثبت میراث فرهنگی ترفندی به کار می‌رود که به این شکل یک نفر شکایتی می‌کند و بعد در دادگاه به قانون سال 1309 استناد می‌شود و اثر میراثی از شمول آثار میراث فرهنگی خارج می‌شود.

وی ادامه داد: بنده به این قانون ایراد دارم؛ چرا که این قانون تنها آثاری را میراث می‌داند که از دوره زندیه باقی مانده باشد و آثار بعد از این دوره را جزو آثار میراث فرهنگی نمی‌داند که این غلط است، بسیاری از آثار مربوط به دوران قاجار و پهلوی است و جزو آثار میراثی به شمار می‌روند و نباید به قانون سال 1309 استناد شود.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: در مشهد نیز همین ترفند به کار گرفته شده است. شهرداری مشهد یک مسجد معروف و بسیاری از خانه‌هایی که جزو آثار میراث فرهنگی هستند را به سرعت در دست تخریب دارند هر چند که برخی خانه‌های میراثی را تخریب نکردند که سازمان میراث فرهنگی نیز کوتاهی کرده و 39 اثر میراثی که به تازگی شناسایی شده است را نگهداری و مرمت نمی‌کند.

وی افزود: این رفتار میراث فرهنگی به هیچ وجه مجوزی به شهرداری مشهد برای تخریب بقیه آثار میراثی بافت پیرامون حرم رضوی نیست.

نماینده مردم مشهد در مجلس از نوشتن نامه به دادستان کل کشور در 25 آذر ماه سال جاری و طرح سوال از وزرای کشور، راه و دادگستری خبر داد و افزود: این سوالات توسط هیات رییسه مجلس اعلام وصول شده است.

پژمان‌فر سوالش از وزرای مربوطه را به این شرح اعلام کرد که «چرا با توجه به اهمیت میراث فرهنگی و حفظ آثار تاریخی شاهد خروج این آثار از لیست آثار میراث فرهنگی آن هم با حکم قضایی هستیم؟».

وی یادآور شد: علت صدور اینگونه احکام یک یا چند کارشناس یا مهندس عمران هستند بی‌آنکه کمترین تجربه‌ای در حوزه آثار میراث فرهنگی داشته باشند حکم می‌کنند که فلان ساختمان میراثی نیست.

پژمان‌فر متذکر شد: از وزیر کشور درباره تخلف استاندار از اجرای قانون، از وزیر راه و شهرسازی درباره چرایی اجرا نشدن مصوبه شورای عالی شهرسازی و از وزیر دادگستری نیز درباره چرایی این اتفاق سوال کردم و علاوه بر آن به دادستان کل کشور نیز نامه زدم و از ایشان خواسته‌ام به این موضوع رسیدگی کند.

به گفته وی، بافت اطراف حرم رضوی سرمایه ملی و بلکه یک سرمایه جهانی است و کسی حق ندارد درباره این بافت تصمیم کوتاه مدت، سلیقه‌ای و محلی بگیرد. این بافت گنجینه‌ای است که آینده ما متوقف در مراقبت از داشته‌های این بافت است.

پژمان‌فر در پایان خاطرنشان کرد: اعتراضات بنده به روند بازسازی بافت پیرامونی حرف رضوی موجب شد در شورای عالی معماری و شهرسازی طرح قبلی توسعه حرم به نام تاش را ملغی اعلام کردند و تا سه سال فرصت دادند مسئولان محلی و مسئولان کشوری برای این بافت تصمیم درستی بگیرند اما متاسفانه با وجود تصویب این قانون در شورای عالی معماری و شهرسازی و چاپ آن در روزنامه رسمی، امروز برخی از مسئولان محلی از جمله شخص استاندار نسبت به اجرای این مصوبه تمکین نمی‌کنند که نتیجه آن ایجاد نابسامانی در اطراف حرم رضوی است.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.