بازسازی خانه های روستایی پشت سد تسهیلات بانکی/ زلزله در کمین است

سایت «تاریخ ما» – گروه استان ها: استان کرمان از نظر تعداد روستاها جزو سه استان اول کشور است و حدود ۵۰ درصد جمعیت این استان نیز در روستاهای دور و نزدیک زندگی می کنند.

این در حالیست که کرمان با وسعت ۱۸۳٬۲۸۵ کیلومتر مربع بزرگترین استان کشور است اما از نظر تقسیم بندی جمعیتی در رده نهم قرار گرفته است. این آمار نشان می دهد که پراکندگی جمعیت به خصوص در روستاهای استان کرمان بسیار بالاست.

استان کرمان هر سال وقوع زمین لرزه های مختلفی را تجربه می کند که آمار دقیقی از تعداد آن ها هنوز اعلام نشده است اما اگر نگاهی به زمین لرزه های سال گذشته بیندازیم تنها در این سال سه زمین لرزه بالای شش ریشتر در کرمان روی داد و البته قربانی مالی اکثر این زمین لرزه ها روستایی ها هستند.

آغاز بازسازی خانه های روستایی کرمان پس از زمین لرزه بم کلید خورد، پس از این زمین لرزه بود که بخش قابل توجهی از روستاهای شرق استان که در محدوده زمین لرزه بودند بازسازی شدند و پس از زمین لرزه زرند نیز بخشی از روستاهای شمال کرمان بازسازی شد و در قالب اجرای طرح کپرزدایی و طرح های هادی نیز تعداد قابل توجهی از روستاها در جنوب کرمان مقاوم سازی شده است.

وسعت استان و همچنین محرومیت در روستاها آنقدر در کرمان زیاد است که همچنان در بیشتر مناطق این استان شاهد وجود خانه های غیر مقاوم هستیم

اما وسعت استان و همچنین محرومیت در روستاها آنقدر در کرمان زیاد است که همچنان در بیشتر مناطق این استان شاهد وجود خانه های غیر مقاوم هستیم.

همچنین وجود خانه های سنگی در شرق و کپری در شرق و جنوب کرمان پدیده ای غیر قابل انکار است.

رئیس سازمان زمین شناسی استان کرمان در گفتگو با مهر ضمن ابراز نگرانی از وضعیت نا مناسب مقاوم سازی، سازه های استان کرمان در بخش شهری و روستایی می گوید: استان دارای گسل های فعال فراوانی است که نمی توان تعداد آن ها را شمرد، گفته می شود این استان ۱۸ گسل دارد که این گسل ها خود شامل ده ها گسله هستند که بیش از ۹۸ درصد مناطق جمعیتی استان کرمان را شامل می شود.

علی رشیدی بیان کرد: متاسفانه بخشی از سازه های روستایی در استان از استحکام لازم برخوردار نیستند و این امر را می توان در شهرها نیز مشاهده کرد.

وی افزود: بیشترین خسارات ناشی از زمین لرزه ها در روستاهای غیر مقاوم وارد شده است به همین دلیل باید با توجه به فعال بودن گسلهای کرمان چاره اندیشی جدی صورت گیرد و با حمایت از روستاییان زمینه مقاوم سازی سازه ها در استان فراهم شود.

پرداخت تسهیلات مقاوم سازی روستاها دچار وقفه شده است

این در حالیست که طی هفته های اخیر پرداخت تسهیلات مقام سازی در استان کرمان دچار وقفه شده است و روستاییان برای دریافت این تسهیلات در بین ادارات و بانک ها در رفت و آمد هستند.

بروکراسی شدید اداری و دریافت دو ضامن کارمند که بیشتر روستاییان از داشتن آن محروم هستند باعث شده است همچنان در بسیاری از روستاهایی که طرح هادی و مقاوم سازی در آنها اجرا نشده است مردم دچار سردرگمی شوند.

بروکراسی اداری و دریافت دو ضامن کارمند که روستاییان از داشتن آن محروم هستند باعث شده در بسیاری از روستاهایی که طرح هادی در آنها اجرا نشده مردم دچار سردرگمی شوند

محمد کسرایی یکی از این روستاییان است که در گفتگو با مهر می گوید:  روستای ما اکثرا خشت و گلی است و بافت قدیمی خود را حفظ کرده این در حالیست که به دلیل نزدیکی به شرق کرمان بارها بر اثر زمین لرزه های سیرچ، بم و محمد آباد این روستا تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی گفت: به اصرار خانواده ام و با وجود دست تنگی ناشی از خشکسالی اقدام به تشکیل پرونده برای دریافت تسهیلات و ساخت و ساز با سقف سبک کرده ام.

این روستایی افزود: با رشد روز افزون نرخ مصالح ساختمانی عملا یک روستایی با درآمد محدود کشاورزی نمی تواند اقدام به مقاوم سازی کند و باید از تسهیلات استفاده کنیم اما این تسهیلات به سختی در اختیار قرار می گیرد.

دولت مشکل ضامن را حل کند

زهرا ابراهیمی نیز وقتی به بانک عامل مراجعه کرده است از وی دو ضامن کارمند در ادارات دولتی همراه با نامه حسابداری خواسته شده است.

وی می گوید: از یک طرف می گویند مردم دنبال شغل های دولتی نروند از طرفی شغل های خصوصی را قبول ندارند، در یک روستا با ۱۰۰ خانوار جمعیت عملا تعداد کارمندان بخش دولتی بسیار محدود است و امکان اینکه این تعداد ضامن را بتوان هماهنگ کرد ناممکن است.

علی حسن زاده نیز می گوید: در سال گذشته با خشکسالی که طبق گفته مسئولان در یک قرن گذشته بی سابقه بود اکثر محصول خود را از دست داده ایم و درآمدی برای اینکه خودمان برای مقاوم سازی اقدام کنیم وجود ندارد، وقتی به بانک مراجعه می کنیم قوانین به گونه ای است که از مقاوم سازی پشیمان می شویم.

وی بیان کرد: با وجود همه سختی ها اما پرداخت همین وامها و تسهیلات هم مدتی است که متوقف شده است و بانک ها می گویند بودجه لازم را ندارند.

وی می گوید: سیاست یک بام و دو هوا دارند از یک سو می گویند مقاوم سازی کنید چون کرمان زلزله خیز است و از سوی دیگر تسهیلات با ساز و کارهای بسیار سخت در اختیار قرار می گیرد و یا پرداخت آن متوقف می شود.

سیاست یک بام و دو هوا دارند از یک سو می گویند مقاوم سازی کنید چون کرمان زلزله خیز است و از سوی دیگر تسهیلات با ساز و کارهای بسیار سخت در اختیار قرار می گیرد

وی بیان کرد: با این هزینه های بالای مصالح عملا اگر تسهیلات پرداخت نشود ساخت و ساز در روستاها نیز متوقف خواهد شد.

این در حالی است که دبیر شورای عالی هماهنگی بانکها در کرمان می گوید: بعد از انتصابم در این سمت در حال بررسی وضعیت موجود هستم و به زودی این مشکل را رفع خواهیم کرد.

وی بیان کرد: مسائل و موارد مسلما به صورت شفاف اعلام خواهد شد و پرداخت تسهیلات مقاوم سازی واحدهای روستایی را نیز در دستور کار قرار می دهیم.

پیگیریهای موثری برای حل مشکل انجام شده است

همچنین مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان نیز به خبرنگار «تاریخ ما» می گوید: استان کرمان مسلما از نظر مقاوم سازی واحدهای روستایی در کشور پیش رو است و ۶۰ درصد از واحدهای روستایی کرمان مقاوم سازی شده اند.

علی اکبر سلطانی‌نژاد ادامه داد: پیگیریهای لازم برای حل مشکل توقف پرداخت تسهیلات انجام شده است و طبق قولهایی که به ما داده شده است این مشکل به زودی رفع می شود.

وی تصریح کرد: طی روزهای اخیر جلسات زیادی برای رفع این مشکل برگزار شده است و در این مسیر بانک ها باید کمک بیشتری انجام دهند.

سلطانی نژاد بیان کرد: یکی از مهمترین اهداف بنیاد مسکن در استان کرمان مقام سازی خانه های روستایی است و در این خصوص اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است.

اجرای طرح های هادی روستایی که موجب مقاوم سازی و ایجاد زیر ساخت می شود انگیزه را برای ماندن در روستاها افزایش می دهد و در این مسیر ارائه تسهیلات به روستاییان نقش مهمی دارد

وی تصریح کرد: طرح های هادی پایه و اساس توسعه ساخت و سازها و ایجاد رونق و زیر ساخت در روستاهای استان کرمان است که این طرح در روستاها بالای ۲۰ خانوار جمعیت در کرمان اجرا می شود.

در استان کرمان پنج هزار و ۶۰۰ روستا وجود دارد، این را سلطانی نژاد می گوید و ادامه می دهد: اجرای طرح های هادی روستایی که موجب مقاوم سازی و ایجاد زیر ساخت می شود انگیزه را برای ماندن در روستاها افزایش می دهد و در این مسیر ارائه تسهیلات به روستاییان نقش مهمی دارد.

وی با تاکید بر مشارکت مردم در کنار اقدامات صورت گرفته افزود: طبق برآورد ما حداقل ۶۰ درصد از روستاها مقاوم شده اند و باید این طرح در ۴۰ درصد باقیمانده نیز با جدیدت ادامه یابد.

وی با اشاره به زمین لرزه های سال گذشته کرمان گفت: یکی از دلایل اصلی عدم وقوع خسارتهای مالی مقاوم سازی بود که در روستاها صورت گرفته است.

نمایی از محرومیت روستاهای شرق کرمان

با وجود تمام اقدامات صورت گرفته اما هنوز هم در برخی از شهرستانهای استان کرمان شاهد وجود خانه هایی از جنس کپر، سنگ و یا بسیار قدیمی هستیم، برای نمونه سراغ امین باقری فرماندار ریگان در شرقی ترین نقطه استان کرمان می رویم. امین باقری به خبرنگار «تاریخ ما» می گوید: شهرستان ریگان بدون شک یکی از محروم ترین شهرستانهای کشور محسوب می شود.

فرماندار ریگان افزود: شاخص های توسعه یافتگی در این استان از سایر شهرستانهای استان بسیار عقب تر است اما تسهیلات و بودجه ای که پرداخت می شود دقیقا مطابق سایر شهرستانهاست و همین امر باعث می شود فاصله توسعه ای که داریم همچنان باقی بماند.

باقری ادامه داد: در بخشهای عشایری و کوهستانی شهرستان شاهد وجود خانه های سنگی هستیم همین طور در بخشهای شرقی شهرستان وجود خانه های کپری را شاهد هستیم، به این دلیل که مردم پولی برای ساخت خانه ندارند.

وی همچنین به وجود خانه های خشت و گلی قدیمی اشاره و بیان کرد: با وجود مقاوم سازی که در زمین لرزه بم و ریگان صورت گرفته است اما هنوز هم برخی از خانه ها نیاز به تسهیلات برای مقاوم سازی دارند.

بررسی وضعیت روستاهای جنوب کرمان

فرماندار جیرفت در جنوب کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: با تلاشهای بنیاد مسکن و اجرای طرح کپر زدایی و طرح های هادی بسیاری از خانه های روستایی در جنوب کرمان مقاوم شده اند.

احمد امینی روش افزود: با وجود تمام این تلاشها به دلیل عمق محرومیتی که وجود دارد همچنان شاهد وجود خانه های کپری در جنوب کرمان هستیم که هر چه به جنوب پیش برویم بیشتر می شود اما در شهرستان جیرفت تعداد این خانه ها بسیار کم است اما وجود این خانه ها در برخی موارد ناشی از نوع فرهنگ مردم بومی برخی از روستاهای دور افتاده است.

وی افزود: شهرستان جیرفت از جمله شهرستاهای زلزله خیز است و مقاوم سازی خانه های روستایی و شهری در این شهرستان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم مسئولان استان کرمان برای رفع مشکل توقف پرداخت تسهیلات بانکی و شتاب گرفتن طرح های مقاوم سازی خانه های روستایی چه تدبیری اندیشیده اند.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.