مبلغ ویزای اربعین 199 هزار و 875 تومان است/ ارز مسافرتی به زائران تعلق نمی‌گیرد

به گزارش «تاریخ‌ما»، حسین ذوالفقاری در نشست خبری امروز خود با اشاره به نهایی شدن تفاهم 9 ماده‌ای ایران و عراق در زمینه اربعین اظهارکرد: تمام موضوعات مربوط به اربعین در این تفاهم‌نامه به صورت شفاف مشخص شده است. این تفاهم‌نامه سند مهمی است که مبنای اقدام در هر کشور است. مشکلات سال‌های گذشته اربعین با این تفاهم‌نامه حل شده است.

وی همچنین با اشاره به اقدامات زیرساختی اربعین بیان کرد: از سال پیش تاکنون 84 کیلومتر به راه‌های اصلی در مرزها اضافه شده است. جاده‌ها نیز ایمن‌سازی شده است و گیت‌ها نیز در مرزها بیشتر شده است. در مرز مهران، چزابه و شلمچه 200 گیت مرزی و در مرز خسروی 60 گیت مشخص شده است. پایانه‌های مرزی نیز آماده شده و 400 هکتار پارکینگ نیز تکمیل شده است. خط لوله آب چزابه نیز تکمیل شده و خدمات بهداشتی در مرزها تقویت شده است.

ذوالفقاری ادامه داد: 1945 موکب در ایران و عراق شناسنامه‌دار شده و برای مراسم اربعین مستقر می‌شود. برنامه‌ریزی اسکان و تغذیه نیز برای روزهای دهم تا 23 صفر انجام شده است.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور در ادامه با بیان اینکه 20 دفتر و چهار کنسولگری صدور روادید را انجام می‌دهند،‌خاطرنشان کرد: این دفاتر و کنسولگری‌ها در شهرهای تهران، کرمانشاه، مشهد، اهواز، اصفهان، همدان، اراک،‌ کرمان،‌ یزد، هرمزگان، قم، بوشهر، شیراز، ایلام، ‌سوسنگرد، آبادان، اردبیل، بیرجند،‌ گرگان، تبریز، کرج و ساری مستقر هستند.

وی تاکید کرد: ویزاها به صورت انفرادی صادر شده و مبلغ ویزا نیز 199 هزار و 875 تومان است. کسانی که قبل از تخفیف ارز روادید مبالغی پرداخت کرده‌اند، بعد از مراسم اربعین اضافه پرداخت به آن‌ها برگردانده می‌شود.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 550 هزار نفر برای دریافت ویزا ثبت نام کرده‌اند خاطرنشان کرد: 464 هزار ویزا تاکنون صادر شده است. مدت اعتبار ویزاها دو ماه و مدت اقامت در عراق یک ماه است. مهر اربعین نیز از روی ویزاها حذف شده است. به زائران توصیه می‌کنیم که در همین هفته در سامانه سماح ثبت نام کنند تا ویزای آن‌ها زودتر صادر شود. افرادی که مدت اعتبار گذرنامه آن‌ها کمتر از شش ماه است برای تمدید گذرنامه اقدام کنند.

رئیس ستاد اربعین اظهارکرد: کسانی که برای صدور گذرنامه به دفاتر پلیس + 10 تهران مراجعه می‌کنند، همان‌جا می‌توانند مدارک لازم برای صدور ویزا را تحویل دهند تا ویزا همزمان با گذرنامه برای آن‌ها ارسال شود. تلاش ما این است که 48 ساعته گذرنامه و ویزا صادر شود. برخی عناصر سودجو هم اعلام کرده‌اند که با مبلغ کمتری ویزا صادر می‌کنند که این ویزاها جعلی است و افرادی که این ویزاها را داشته باشند اجازه خروج از کشور را ندارد. زائران به شرکت‌ها و افراد ناشناخته مراجعه نکنند. با ثبت نام در سامانه سماح، ویزای زائران به موقع صادر خواهد شد.

به گفته وی تاکنون یکی دو مورد ویزای جعلی وجود داشته است که این افراد دستگیر شده‌اند.

ذوالفقاری با توصیه به زائران برای دریافت ویزای قانونی خود خاطرنشان کرد: کسانی که بدون ویزا به مرزها بروند، ‌اجازه خروج از کشور نخواهند داشت. عراق هم مجازات شش ماه زندانی برای ورود غیر قانونی به خاک خود را در نظر گرفته است.

در بخشی دیگر از این نشست خبری معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور گفت: درسال گذشته دولت عراق از کامیون‌هایی که امکانات و تجهیزات به عراق وارد می‌کردند عوارض گمرکی می‌گرفت که با توافقی که انجام شد این هزینه‌ها حذف شد.

وی درباره اقدامات امنیتی برای تامین امنیت زائران گفت: امنیت داخل عراق به عهده این کشور است، اما کمیته امنیتی ستاد اربعین هماهنگی‌های لازم را در عراق انجام داده است. طرح‌های امنیتی بررسی شده و مراقبت‌های بیشتری انجام خواهد گرفت. ما تاکید داریم که پیش از مراسم اربعین و پس از پایان این مراسم مراقبت‌ها همچنان ادامه یابد. تدابیر امنیت ویژه‌ای هم در داخل کشور داریم. طرح ویژه‌ای در پایانه‌های مرزی و مسیرهای منتهی به مرزها داریم. کنترل مرزی تشدید خواهد شد. ما در حال انسداد نقاطی در مرز مهران هستیم که سال گذشته افرادی تلاش کردند غیر قانونی از آن عبور کنند. 10 کیلومتر از مرز مهران در حال کنترل فیزیکی است.

ذوالفقاری در پاسخ به پرسشی در مورد استفاده از مرز دهلران و خسروی یادآورشد: مرز دهلران تقریبا آماده است اما طرف عراقی ضرورتی برای بازگشایی این مرز اعلام نکرده است. امکانات زیرساختی مرز خسروی نیز آماده است، اما بدون پذیرش مسئولیت و آمادگی دولت عراق نمی‌توانیم از مرز استفاده کنیم. ما در حال مذاکره با مقامات عراقی برای بازگشایی این مرز هستیم. امیدواریم دولت عراق نیز آمادگی خود را اعلام کند.

رئیس ستاد اربعین همچنین در مورد تخصیص ارز مسافرتی به زائران بیان کرد: ارز مسافرتی به صورت یارانه‌ای داده نمی‌شود. توصیه ما به زائران این است که به اندازه نیاز خود دینار یا ارزهای مرجع در عراق را در ایران تهیه کنند زیرا ممکن است در عراق با اجحاف‌هایی روبرو شوند، البته ما شعبی از بانک‌های خود در عراق را اعلام خواهیم کرد که افراد می‌توانند در آن‌جا ارز تهیه کنند.

وی در مورد اقدامات لازم برای ورود زائران کشورهای دیگر به عراق از خاک ایران گفت: ما ستاد استقبال از زائران سایر کشورها تشکیل دادیم تا امکانات لازم را در اختیار آن‌ها قرار دهیم. با پاکستان نیز هماهنگی لازم را داشته‌ایم تا مشکلات سال قبل در مرز ایران برای زائران رخ ندهد. با کشور افغانستان نیز هماهنگی‌های لازم را داشته‌ایم تا ویزا برای آن‌ها برای ورود به عراق صادر شود. مرز مهران برای زائران کشورهای آذربایجان و ترکیه و مرز شلمچه نیز برای زائران کشورهای افغانستان و پاکستان در نظر گرفته شده است.

ذوالفقاری با بیان اینکه هزینه‌های بیمه به حداقل و خدمات ارائه شده به حداکثر رسیده است، تصریح کرد: سال گذشته نیمی از زائران بدون بیمه به عراق رفتند. تاکید ما این است که تمام زائران بیمه شوند و هماهنگ شده است که بدون بیمه عراق برای زائران ویزا صادر نکند.

وی در پایان به زائران کشورمان توصیه کرد: به صورت غیر قانونی به کشور عراق سفر نکرده و قوانین این کشور را نیز رعایت کنند، زیرا اربعین فرصتی است برای تجلی وحدت،‌ همدلی و همکاری مردم دو کشور ایران و عراق.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.