امکانات نمایشگاهی پاسخگوی نیاز گلستانی ها نبود

سایت «تاریخ ما»، گروه استان ها- الهام رئوفی فر: چند سالی است که گلستان در فصل پائیز میزبان نمایشگاه سراسری کتاب است. بر اساس آنچه مسئولان به آن اذعان دارند دسترسی آسان و ایجاد شرایط مناسب برای خرید کتاب از جمله اهداف برگزاری چنین برنامه فرهنگی در استان است. با این حال فاصله مسافتی نمایشگاه بین المللی کتاب از شهر، نبود امکانات مناسب مانند سرویس حمل و نقل و دیگر مشکلات در سازه نمایشگاهی به گلستانی ها اجازه نداد آنگونه که باید از این رخداد فرهنگی استان لذت ببرند.

شلوغی کلافه کننده بانک

راحمه مقصودلو یکی از شهروندان گرگانی است که از شلوغی بانک گلایه دارد و می گوید: برای استفاده از اتوبوس ۴۵ دقیقه در میدان شهرداری منتظر ماندم و با کلی دردسر به اینجا رسیدم اکنون هم باید کلی در انتظار دریافت بن کارت در صف بانک بمانم با این شرایط فرصت مناسب برای خرید کتاب نخواهم داشت.

او از کمبود سرویس حمل و نقل نمایشگاه انتقاد می کند و می افزاید: وقتی نمایشگاه در چنین فاصله دوری از مرکز شهر قرار گرفته باید فکری به حال افرادی که خودرو ندارند هم بشود.

شرایط نامناسب آبگرفتی ورودی نمایشگاه

بانویی که فرزندی در آغوش و کودکی در کنار خود داشت و تا این لحظه گفتگوی مارا نظاره می کرد وارد بحث می شود و می گوید: همیشه یک سری از اقشار جامعه مانند ما در برنامه ریزی ها دیده نمی شویم. علاقه زیادی به مطالعه دارم و از تماشای فضاهای این چنینی هم لذت می برم اما شاید با این شرایط نمایشگاه کتاب، دیگر برای دیدن از این فضاها در سال های آینده نیایم

او که خود را ماندگار رضایی معرفی می کند، می افزاید: علاقه زیادی به مطالعه دارم و از تماشای فضاهای این چنینی هم لذت می برم اما شاید با این شرایط نمایشگاه کتاب، دیگر برای دیدن از این فضاها در سال های آینده نیایم.

این شهروند آق قلایی علت دلسردی اش را اینگونه توضیح می دهد: از آنجایی که خودروی شخصی نداریم ناچار مسیر ورودی نمایشگاه تا ساختمان را پیاده باید طی می کردم؛ بارندگی وضعیت نامناسبی در این مسیر به وجود آورد تاجایی که برای عبور فرزندانم از این شرایط با مشکل زیادی مواجه شدم.

وی نور ناکافی این مسیر را مشکل بعدی نمایشگاه کتاب ارزیابی می کند و می افزاید: مسئولان باید برای رفع این مشکلات و ساماندهی وضع موجود تدبیری بیاندیشند.

ضعف سیستم تهویه هوا

ضعف سیستم تهویه هوای نمایشگاه کتاب مشکلی بود که کودکان، سالخردگان و افراد بیمار بیشتر از هرکسی آن را احساس کردند تاجایی که باعث شد برخی افراد علی رغم حضور در نمایشگاه، حتی نتوانند در این فضا قدم بزنند.

احسان بابایی دانشجوی کارشناسی ارشد معاری است که با خانواده در نمایشگاه حاضر شده اما به دلیل کسالت پدرش نتوانسته حتی کتابی ببیند، می گوید: سیستم تهویه هوای نمایشگاه بسیار ضعیف بوده و پاسخگوی این فضا و جمعیت نیست.

او از دریافت ورودی نمایشگاه گلایه می کند و می افزاید: از هر خودرویی ۱۰هزار ریال دریافت می شود بدون اینکه خدماتی ارائه شود.

این شهروند گرگانی نبود پارکبان را علت نابسامانی پارک خودروها در هر مکانی می داند و می گوید: هدایت خودروها در یک جهت و پارک آن ها در یک مکان مشخص حداقل کاری است که مدیریت نمایشگاه می تواند انجام دهد.

مکان برنامه جنبی مناسب نبود

یک شهروند گنبدی که مسیر طولانی را برای خرید کتاب به مرکز استان طی کرده، کتاب های ارائه شده در نمایشگاه را مناسب ارزیابی می کند و می گوید: خوشبختانه برای تمام سلایق کتاب وجود دارد و خوشحالم که توانستم برای فرزندانم آنچه را نیاز داشتم تهیه کنم. 

پروانه توماج که به گفته خودش دستی بر قلم دارد و داستان می نویسد آمده تا از نشست حافظ خوانی که از برنامه های جنبی نمایشگاه کتاب است استفاده کند، او از شلوغی نمایشگاه انتقاد می کند و می گوید: در مکانی نشست حافظ خوانی را برگزار کردند که صدای بلند برنامه شادمانه کودک در مجاور و از سویی صدای قرائت شماره های بانک تمرکز افراد حاضر در برنامه های جنبی را به هم می زد. 

او این روند را بی برنامگی مدیریت مجموعه می داند و می گوید: صرف ارائه بیلان کاری نیست که بگویند فلان برنامه هم در حاشیه نمایشگاه برگزار شد. بهتر است برای استفاده بهتر هنرمندان و علاقمندان به این نشست ها، فضای مناسب تری را سال های آینده در نظر بگیرند.

همکاری کمرنگ برخی دستگاه ها با ارشاد

اما معاون فرهنگی اداره کا فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در توضیح قرار گرفتن برنامه های جنبی در فضای نمایشگاه، می گوید: با توجه به امکانات موجود سازه نمایشگاه فضایی بهتر از این برای برنامه های جنبی وجود نداشت.

قدرت دائمی مزاحمت صدای برنامه شادمانه کودک در مجاورت این برنامه فرهنگی را می پذیرد و می گوید: باید در نشست های بعد از نمایشگاه این موضوع آسیب شناسی شده و راهکاری برای آن دیده شود.

وی در توضیح کمبود سرویس حمل و نقل به نمایشگاه اینگونه توضیح می دهد: در جلسات ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب شهرداری گرگان تلویحا قول داد که ۱۰ اتوبوس به صورت رایگان برای نمایشگاه در اختیار قرار دهد اما در عمل چنین اتفاقی نیافتد.

دائمی ادامع می دهد: برخی دستگاه های عضو ستاد باید همکاری با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه داشته باشند اما متاسفانه مشاهده می کنیم که این اتفاق نیافتاده است.

وی ضعف در سیستم تهویه هوا، نور ناکافی محوطه نمایشگاه و سایر مشکلات را مشکل مدیریت سازه نمایشگاهی ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم نهادهای ناظر بتوانند مدیریت نمایشگاه را مجاب به رافع این نواقص کنند تا نه تنها در نمایشگاه کتاب که در هیچ نمایشگاهی که در طول سال برگزار می شود شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.