پرداخت وام و دریافت سودهای کمرشکن رویه بانک‌های کشور شده است

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، حمیدرضا حاجی بابایی صبح پنج شنبه در جمع صنعتگران استان همدان بابیان اینکه برای بیان حقایق انصاف لازم است، گفت: ریل گذاری اقتصادی مشکل دارد چراکه قدیمی ترین امور اقتصادی کشور را حل نکرده ایم.

وی با طرح این سئوال که نقش بخش خصوصی و دولت در اقتصاد چیست؟ گفت: درد بی درمان اقتصاد ما مدیران خصولتی هستند؛ مدیرانی که ۴۰ سال است که هم در دولت هستند و هم در بخش خصوصی و این بیماری صنعت ماست.

حاجی بابایی با بیان اینکه اگر توانستیم نقدهایی که صرفا بر دولتها متمرکز هستند را کنار بگذاریم و با انگیزه بهبود؛ آسیب شناسی کنیم و براساس رویکردهای علمی و به روز راهکار ارائه کنیم می توانیم به بهبود شرایط امیدوار باشیم، گفت: پرداخت وام و دریافت سودهای کمرشکن رویه بانک های کشور شده است.

وی همچنین بااشاره به جلسه سران سه قوه بابیان اینکه در جلسه روسای سه قوه تمام مشکلات موجود کشور را بیان کردیم، گفت: از اردیبهشت ماه و طی دوماه ۳۳ میلیارد دلار ثبت سفارش نوشته شده که ۱۱.۳ میلیارد دلار آن اجرا شده و حال سئوال ما این بود که لیست دریافت کنندگان این دلارها مشخص شود که با تمام فشارها آمار ۲.۳ میلیارد دلار اعلام شد و بقیه تاکنون مشخص نشده است.

وی بابیان اینکه با احتساب دلار ۱۰ هزار تومانی مابه التفاوت آن با پیش بینی دلار در بودجه ۹۷ تقریبا ۶۸ هزار میلیارد تومان است که در طول دو ماه به یک عده آدم مفت خور که مشخص نیست چه کسانی هستند یارانه پرداخت کرده ایم؛ گفت: کل یارانه ای که به مردم پرداخت میکنیم ۴۱ هزارمیلیاردتومان هم نیست.

وی گفت: زمانی که بودجه کل کشور ۷۰ هزار میلیارد تومان بود به مردم ۴۱ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می کردیم و امروز که بودجه کل کشور ۷۵۰ هزار میلیارد تومان است، باز هم ۴۱ هزار میلیارد تومان یارانه به مردم می دهیم، گفت: زمانی که برنامه ششم را تدوین می کردیم با تاکید رئیس مجلس جلسه ای با مدیران پتروشیمی تشکیل دادیمشد و ماده ای در برنامه ششم مدنظر قرار گرفت که براساس آن حدود ۵ میلیارد دلار خوراکهای پتروشیمی ارزان شود که در کمیسیون هم به تصویب رسید اما زمانی که در صحن مجلس مطرح شد گزارش هایی دریافت کردیم که خودم این ماده را حذف کردم چراکه چطور ممکن است پتروشیمی که نه دولتی و نه خصوصی است و همه مدیران آن وزیر و وکیل هستند، از یارانه دولتی استفاده کند.

وی تاکید کرد: در این زمینه مجلس هم مقصر است و باید پیگیری شود که پشت این برنامه ها و فعالیت ها چه کسی قرار دارد و چه اتفاقی افتاده که اقتصاد ما در این نقاط زمین‌گیر شده است،

عضو کمیسیون بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وضعیت مبهم است، گفت: از طرف دیگر ۱۲ تا ۱۸ میلیارد تومان از درآمدهای ارزی ما به همین راحتی اتلاف می شود چراکه خوراک ارزان، برق ارزان، انرژی و کارگر ارزان در اختیار پتروشیمی که معلوم نیست متعلق به دولت یا بخش خصوصی است گذاشته ایم.

وی بابیان اینکه چرا مطالب غیر واقعی مطرح می کنیم و تاکی می خواهیم بگوییم اگر این و آن سنگ نمی انداختند وضعیت بهتر می شد، گفت: تا کی به دنبال مقصر تراشی هستیم؟.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: تا روزی که در اقتصاد شفافیت نباشد مشکل حل نمی شود کمااینکه شفافیت در اقتصاد این نیست که تمام فعالیت های اقتصادی ما در اختیار آمریکا قرار گیرد بلکه شفافیت در اقتصاد یعنی اسامی تمام مدیران پتروشیمی در سامانه ای مشخص و درآمدها معلوم و دراختیار مردم باشد،

حاجی بابایی گفت: برای بعضی از افراد وضعیت دریافت ارز بی حساب و کتاب است و هیچ نظارتی بر آن صورت نمی گیرد در حالی که یک صنعتگر ما باید دست هایش بسته باشد و در وضعیت اقتصادی ورشکست شود.

وی باتاکید بر اینکه شفافیت و عدالت را همه دوست دارند اما در اجرای آن مشکل وجود دارد، گفت: ماده ای در برنامه ششم به تصویب رساندیم که هر گونه قرارداد دولتی باید در سامانه ای قرار گیرد و در دسترس باشد چراکه تا زمانی که اقتصاد شفاف و خصوصی نشود رقابت معنا ندارد.

وی باتاکید بر تقویت صادرات لازمه آن را رقابتی کردن اقتصاد برشمرد و گفت: باید اوضاع را مدیریت و سازماندهی کنیم تا ۳۰ میلیون نفر در کشور حمایت شوند و بتوانند در شرایط موجود زندگی کنند.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.