برنامه‌ریزی برای بازآفرینی شهر یزد مستلزم پایش بافت تاریخی است

«بهاره بهرا» در گفت‌وگو با خبرنگار «تاریخ‌ما»، با اشاره به این‌که واحد پایش و مانیتورینگ دفتر پایگاه میراث جهانی یزد در راستای رسیدگی به اهداف و برنامه‌های فصل ششم‌ پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی تشکیل شده است، اظهار کرد: در این فصل که تحت عنوان مانیتورینگ است، اطلاعاتی شامل مقایسه بناها در انواع مختلف، مقایسه مجموعه ها،مقایسه تصاویر هوایی از شهر و حوادثی که تا آن زمان‌ رخ داده بود، ارایه شده است .

وی با بیان‌ این‌که هدف اصلی واحد پایش و مانیتورینگ در راستای حرکت پایگاه میراث جهانی است، افزود: در واقع هدف اصلی حفاظت از بافت و ارزش‌های برجسته است که برای تحقق آن واحد پایش اهداف خردتری را برای خود در نظر گرفته است .

مسئول واحد پایش پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد، پایش تغیرات بافت در طول زمان را از جمله اهداف این واحد عنوان کرد و گفت: این پایش و نظارت باید در جهت خواسته هایی باشد که کنوانسیون میراث جهانی مطرح می کند .

بهرا در ادامه به کارگروه‌های فصل پایش اشاره کرد و گفت: در این کارگروه ها مسائل‌ اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، کالبد و گردشگری مشخص و طبقه بندی شده و برای هر کدام شاخص‌هایی در نظر گرفته شده است .

این مقام مسئول اولین اقدام واحد پایش را تطبیق و گویا کردن شاخص‌های ارائه شده در پرونده ثبت جهانی دانست و بیان کرد: این واحد باید شاخص‌ها را آن طور که کنوانسیون می خواهد کمی سازی کند .

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که پایشی که انجام می‌دهیم پیش درآمدی بر برنامه‌ریزی برای بازآفرینی محلات است، خاطرنشان کرد: در پایشی انجام شده نقاط قوت و ضعف محلات استخراج می‌شود، بنابراین یکی از برنامه‌های ما برنامه دهی و طرح دهی برای بازآفرینی محلات است .

مسئول واحد پایش پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد یکی دیگر از هدف‌های واحد پایش را رسیدن به مدیریت هماهنگ نام برد و اظهار کرد: در راستای این هدف جلساتی با ارگان‌های مختلف مربوطه خواهیم داشت تا بتوانیم شاخص‌ها را تطبیق و تا حد امکان با توجه به محدودیت‌ها و کمبودهایی که داریم برون سپاری انجام دهیم .

بهرا با بیان این‌که نتایج پایش باید در اختیار مردم قرار گیرد افزود: برای اطلاع رسانی، اطلاعات پایش را لینک می‌کنیم با واحد اطلاعات مکانی و به صورت الکترونیک با سایت پایگاه میراث جهانی تا اطلاعات مورد نیاز مردم در اختیار آن‌ها قرار گیرد .

وی با اشاره به این‌که پایش پنج محله درون عرصه از مهرماه سال ۹۵ شروع و به اتمام رسیده است، گفت: در حال حاضر گزارش نویسی دو محله کامل شده و سه محله دیگر نیز در دست اقدام است .

مسئول واحد پایش پایگاه با بیان‌ این‌که شاخص‌های گزارش شده در پرونده با توجه به نیازهایی که تا امروز داشتیم تکمیل شدند، افزود: انتهای این شاخص ها کاملا باز است و در طول زمان متناسب با نیازها کامل تر ‌شود .

وی با بیان این‌که تهیه گزارش‌های ادواری برای یونسکو در طی پایشی که از کارگروه‌ها انجام شده از دیگر برنامه های این واحد است، اظهار کرد: با توجه به ماهیت هر شاخص دوره‌های متفاوتی به صورت ماهانه، دو ماهه، شش ماهه، یک ساله و چند ساله داریم .

بهرا ادامه داد: نیازی که اکنون در رابطه با گزارش نویسی احساس می کنیم کارگاه‌های گزارش نویسی ادواری هستند که باید با کارگاه هایی که روی این موضوع کار می کردند نشست هایی داشته باشیم و یا این که کارگاهی را برای ما برگزار کنند .

این مقام مسئول در پایان خاطر نشان کرد: وظیفه‌ای که این واحد دارد تهیه پیش نویسی از گزارش‌ها و ارسال آن برای سازمان میراث فرهنگی در تهران است تا پس از ترجمه، آن را در اختیار سازمان یونسکو قرار دهند .

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.