پیشرفت ۹۰ درصدی کشتارگاه طیور شهرستان سراب

رضا دادخواه در گفتگو با خبرنگار «تاریخ ما» گفت: با اجرای به موقع واکسیناسیون و اگاه سازی دامداران و ارتقا سوادسلامت شهروندان بیماری تب مالت درسراب کاهش چشمگیری یافته است.

وی ادامه داد: براساس قانون وظیفه سازمان دامپزشکی مبارزه با بیماری های واگیردار دامی و بیماری های مشترک بین انسان ودام و همچنین کنترل بهداشتی دام و فرآورده های خام دامی است.

وی افزود: دراین راستا حدود ۱۸۰۰ بیماری واگیر دار که در انسان باعث بیماری می شود و ۴۹ درصد ازاین بیماری ها بین انسان و دام مشترک است و سازمان دامپزشکی وظیفه دارد تا با برنامه ریزی دقیق و علمی علیه این بیماری ها مبارزه کند .

دادخواه عنوان کرد : با توجه به این که  ۸۰۰هزار تا یک میلیون واحد دامی و هم چنین تعدادی جمعیت گوسفندی عشایر در شهرستان سراب وجود دارد به همین خاطر شهرستان سراب به عنوان قطب دامی استان محسوب می شود.

رئیس دامپزشکی سراب با تاکید به این که بیماری واگیر دامی از نظر اقتصادی برای صنعت دامی کشور حائز اهمیت است گفت : بیماری هم چون تب برفکی در جمعیت گاوی و گوسفندی، آبله گوسفندی و لمپی اسکین گاوی که خسارت اقتصادی زیادی به صنعت دامی کشور وارد می کند، به همین جهت اداره دامپزشکی شهرستان برنامه های مراقبتی و واکسیناسیون دام و طیور را در برنامه سالانه دارد .

دادخواه افزود : سالانه بیش از ۳۰ هزار دز واکسن علیه لمپی اسکین گاوی واکسیناسیون می شود و هم چنین در سه مرحله جمعیت گاوی بر علیه تب برفکی واکسینه می شود که اولین مرحله در شش ماهه اول سال انجام شده و مرحله دوم در حال اجرا است.

 رییس اداره دامپزشکی سراب در مورد کاهش بیماری بروسلوزیس اظهار داشت: در سال های اخیر تعداد افراد مبتلا به بروسلوزیس از ۷۵۰ مورد به ۱۰۲ مورد کاهش یافته است که این امکان پذیر نیست مگر با واکسناسیون فراگیر دام های حساس همراه با آموزش که در این راستا اداره دامپزشکی شهرستان در سال بیش از ۷۰ هزار گوسفند و نزدیک به ۳۰ هزار گاو بر علیه بروسلوزیس واکسیناسیون می شوند.

عضو کارگروه سلامت شهرستان سراب در مورد بیماری  شاربون یا سیاه زخم گفت : خوشبختانه در ۲۰ سال اخیر بیماری خطرناک شاربون در شخرستان سراب گزارش نشده است که بهمین خاطر در برنامه سازمان ریشه کنی شاربون با واکسناسیون سالانه گاو، گوسفند و تک سمی است.

وی با اشاره به این که در سراب تراکم مرغداری ها کم است بیان کرد: تا به امروز با این که سالانه دو بار ستاد مبارزه با انفولانزا پرندگان انجام می شود خوشبختانه هیچ گونه گزارشی از بیماری آنفولانزا پرندگان در شهرستان نشده است بهمین خاطر سراب یک منطقه پاک به حساب می آید.

دادخواه گفت :با این که دامنه بزقوش در سال های اخیر به عنوان کانون بیماری های هاری شناخته شده است اما سازمان دامپزشکی شهرستان با واکسینه کردن سالانه بیش از ۳ هزار سگ گله بر علیه بیماری هاری و شناسی به موقع کانون های هاری و کشیدن حلقه قرنطینه اطراف کانون های هاری توانسته از ابتلا حتی یک نفر به بیماری هاری در شهرستان جلو گیری کند.

دادخواه بیان کرد همان طور که هر روز بیماری های نوپدید و باز پدید همچون جنون گاوی، انفولانزا فوق حاد پرندگان و سارس پدیدار می شوند، وظایف و مسئولیت های سازمان دامپزشکی را افزایش میدهند به همین خاطر در سطح کلان اختیارات، اعتبارات و امکانات موجود در دامپزشکی با شرح وظایف هیچ گونه هم خوانی ندارد که مسئولان ارشد و کلان کشور باید با برنامه ریزی های جدید و اصلاح قوانین دامپزشکی سبب فعالیت بهتر دامپزشکی شوند.

 وی از پیشرفت ۹۰ درصدی کشتارگاه طیور شهرستان سراب خبر داد و گفت تا اواخر سال جاری این کشتارگاه صنعتی با مجهزترین امکانات بهداشتی به بهره برداری خواهد رسید.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.