روایت مستند نقش دانشجویان انقلابی/دانشجویان و نخبگان در کنار مردم

به گزارش سایت «تاریخ ما»، «دانشگاه پهلوی به روایت اسناد» به قلم فرزاد سلیمانی و مجتبی سلطانی احمدی به تازگی از سوی موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شده است. به گفته نویسنده این اثر، بیش از 150 برگ سند تاریخی و منابع متعدد پژوهشی و اسنادی در تالیف این کتاب استفاده شده است.

مجتبی سلطانی احمدی، نویسنده کتاب «دانشگاه پهلوی به روایت اسناد» ضمن اشاره به نقش دانشجویان در تحولات سیاسی ایران، درباره اهمیت نگارش کتب اسنادی در این زمینه گفت: دانشجویان همیشه به عنوان یکی از اقشار تاثیرگذار در وقایع تاریخ معاصر ایران بوده‌اند. از 16 آذر 1332 تا 13 آبان 1358 و پس از آن، همیشه دانشجویان در وقایع مختلف تاریخی کشور نقش‌آفرین بوده‌اند که کتاب‌های مختلفی هم در این باره نوشته شده است اما بدون شک، اسناد می‌تواند در تبیین نقش دانشجو و دانشگاه در تحولات تاریخ معاصر ایران گویاتر عمل کند، چرا که سند تاریخی ضمن این که دیدگاه‌های نهادهای امنیتی رژیم پهلوی از فعالیت‌های دانشجویان را منعکس می‌کند، گزارشی دست اول است و از این منظر می‌تواند بسیار مفید باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کتاب «دانشگاه پهلوی به روایت اسناد» نشانگر بخشی از فعالیت‌های انقلابی دانشجویان و دانشگاهیان است، با اشاره به اهداف باستان‌گرایانه رژیم پهلوی در تاسیس دانشگاه پهلوی در شیراز بیان داشت: حضور دانشجویان دانشگاه پهلوی در اعتصابات، تظاهرات، تحصن‌ها و همکاری آنها با روحانیت و نیروهای مبارز انقلابی نشانگر این است که علی رغم سرمایه‌گذاری و تبلیغات ویژه رژیم در شیراز، این سیاست رژیم با شکست مواجه شد. و همه اینها در اسناد و گزارش‌های نهادهای امنیتی رژیم پهلوی کاملا منعکس شده است.

نویسنده کتاب «دانشگاه پهلوی به روایت اسناد» درباره اهمیت اسناد این کتاب گفت: اهمیت اسناد منتشر شده در این کتاب در نحوه انعکاس حوادث دانشگاه پهلوی به بالاترین مقام‌های تصمیم‌گیرنده مثل وزیر کشور، شهربانی، نخست‌وزیری و شخص شاه و عکس‌العمل آنها در قبال این حوادث است.

سلطانی احمدی با بیان اینکه این مجموعه یکی از منابع مهم و گنجینه‌ای ارزشمند در بررسی و شناخت جنبش دانشجویی در ایران است، افزود: مدخل پژوهشی این اثر بر اساس سندهای موجود، کتاب‌ها، خاطرات، مجلات و روزنامه‌ها تهیه شده و بدون شک به عنوان یکی از منابع پژوهشی جنبش دانشجویی در تاریخ معاصر می‌تواند مورد استفاده پژوهشگران قرار بگیرد.

وی اسناد ارتباط دانشجویان دانشگاه پهلوی با روحانیونی چون شهید مطهری و حجت‌الاسلام  فلسفی را از جمله مهم‌ترین اسناد این کتاب دانست و عنوان کرد: اسنادی از این قبیل، گویای ارتباط مستمر حوزه و دانشگاه در دوران مبارزه با رژیم پهلوی است که در تبیین  و تحلیل وقایع تاریخ انقلاب باید مورد توجه قرار گیرد.

این نویسنده و تاریخ‌پژوه در پایان تاکید کرد: در تحلیل نقش و کیفیت حضور جنبش دانشجویی در انقلاب اسلامی باید به این نکته توجه کرد که اگر جریان دانشجویی در کنار مردم قرار نمی‌گرفت، شکاف بزرگی در نهضت مردمی ایجاد می‌شد و این نهضت از یک پتانسیل قوی و کارآمد که بخش نخبه جامعه را تشکیل می‌داد محروم می‌ماند. عنصری که دو مولفه جوانی و تحصیل‌کردگی را توامان به همراه داشت و نشان داده بود که در بسیاری از تحولات تاریخی موثر عمل کرده است.

کتاب «دانشگاه پهلوی به روایت اسناد» توسط فرزاد سلیمانی و مجتبی سلطانی احمدی تالیف و توسط موسسه فرهنگی هنری  مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.