پیشنهاد ایجاد دبیرخانه دائمی شعر و ادبیات وحدت اسلامی  

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما به نقل از روابط عمومی سپهر سوره هنر، در مراسم پایانی این مهرواره، سخنرانان با تاکید بر اهمیت « شعر» در انتقال معارف اسلام و ایجاد وحدت و همدلی در جامعه اسلامی، پیشنهاد تاسیس یک دبیرخانه دائمی فرهنگی و هنری با موضوع وحدت اسلامی را دادند.

در ابتدای مراسم پیام محموجواد محبت، شاعر و دبیر مهرواره، پخش شد.
او در بخشی از این پیام گفت: بزرگترین مفاهیم بشری و فرهنگی را می‌توان در قالب شعر بیان کرد، علایق و ارکان ملی و مذهبی مشترک تمامی ادیان را شعر می‌تواند بیان کند. شعر وحدت، دست مهر، عاطفه و آشتی است، که دل‌های سلیم را به هم نزدیک می‌کند. شعر وحدت می‌تواند پلی باشد که عاشقان نور و سیرت رسول اکرم(ص) را از این سو و آن سوی جهان به هم رساند.

محبت در ادامه پیام خود افزود: امیدوارم که دبیرخانه چنین جشنواره‌هایی نه تنها دائمی شود، بلکه به همت مسئولان، عزیزان و بانیان، این جشنواره به خارج از مرزهای ایران و سراسر کشورهای اسلامی نیز کشیده شود و در آینده، بخش‌های جنبی و شعر بین‌الملل وحدت هم به این حرکت عالی اضافه شود.

در ادامه مراسم پس از شعرخوانی چند نفر از برگزیدگان، حجت‌الاسلام عزت زمانی – معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی – در سخنانی با بیان اهمیت پرداخت هنری به موضوع وحدت و معارف اسلامی گفت: کسی که قلم، هنر و فکرش در مسیر این نگاه بلند ایفای نقش می‌کند، حتما در عمق وجودش و عمق قلبش هم اعتقاد عمیقی بر این کلامی که بر زبانش جاری می‌شود دارد.

او با تاکید بر اهمیت وحدت گفت: تفرقه عارضه‌ای است که منشاء اصلی آن دشمنان قسم‌خورده اسلام هستند که هر جا که بتوانند از شمشیر تفرقه، برای مقابله با کسانی که قصد مقابله با ظلم و فساد را دارند استفاده می‌کنند.
او با پیشنهاد تشکیل یک دبیرخانه دائمی که توجه همه‌جانبه به عرصه‌های فرهنگی و هنری و خصوصا شعر در زمینه وحدت اسلامی را دارد، گفت: این دبیرخانه می‌تواند مرکزی باشد که همه کسانی را که به خدمت در این زمینه علاقه دارند گرد هم جمع کند.

سپس حجت‌الاسلام لطفیان ، دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت نیز در سخنانی گفت: هنر و ادبیات از عناصر اصلی تغییردهنده هویت جاهلی به سمت پیشرفت و هویت اسلامی بود و در این میان، ابزار فوق‌العاده‌ای که در قله هنر قرار داشت شعر بود که می‌تواند جوشش و آگاهی را به انسان هدیه دهد و در این میان، «شعر وحدت» ممتازترین نوع شعر است. 

او با بیان این‌که شعر امروز باید سه ویژگی مهم حقیقت، خیر و زیبایی را داشته باشد گفت: شعر باید برگرفته از معارف حقیقی باشد و خیر را  در سطح جامعه بگستراند و زیبایی معارف اسلام را به رخ دیگران بکشد و این همان «شعر آیینی» است.

او افزود: چنین شعری است که می‌تواند وحدت را هم در عرصه ملی و هم در عرصه اسلامی ایجاد کند و فرد به جای آن‌که بگوید که شیعه یا سنی هستم می‌گوید مسلمانم و به جای آن‌که بگوید که از این یا آن قومیت هستم – که البته همگی قابل احترامند – می‌گوید ایرانی‌ام.

او با بیان این‌که شعر آیینی باید  مشتمل بر پنج مولفه باشد گفت: اجتماع حول محور رسول الله، پرداختن به مسئله فلسطین و جلوگیری از فراموشی در این زمینه، تلاش برای جلوگیری از بدبینی، روشنگری نسبت به استکبار و تشکیل یک نهضت علمی، منطقی و فراگیر برای ریشه‌کنی تکفیر، باید مهم‌ترین پایه‌های این نوع از شعر باشند.

دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت نیز با استقبال از ایجاد دبیرخانه دائمی بین‌المللی گفت: ما در این زمینه حاضر به همکاری با دیگر دوستان هستیم و پیشنهاد می‌کنیم در سطح اول برای فارسی‌زبان‌های دنیا و بعد در زمینه زبان‌هایی که در سطح جهان اسلام رایج هستند فعالیت کنیم.

در ادامه مراسم، عباس محمدی – مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری –  با استقبال از پیشنهاد تشکیل دبیرخانه دائمی از آمادگی حوزه هنری برای همکاری در زمینه فعالیت‌های ملی و بین‌المللی در این زمینه خبر داد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.