درس اربعین؛ قیام لله در مواقع بروز انحرافات در دین است

سایت «تاریخ ما»، گروه استان ها- سید علی متین گو: هر سال با نزدیک شدن به ایام اربعین، جمعیتی میلیونی از اقصی نقاط کشور ما و دیگر نقاط جهان به سوی محلی واحد حرکت می کنند و این جاذبه همان « مغناطیس جاذبه حسینی» است، که به تعبیر مقام معظم رهبری شکل می گیرد.

حرکت استوار این جمعیت چندین میلیونی به سوی میعادگاه عشاق، برکات فراوانی دارد، اما قیام امام حسین( ع) چه اهدافی را دنبال می کرد و درس اربعین به ما چیست، سوال های است، که برای پاسخ به آن ها با « حجت الاسلام سید سعید لواسانی» امام جمعه لواسان و از فعالان اربعین حسینی که افتخار آشنایی با وی را سال گذشته و در یکی از مواکب مسیر نجف به کربلا داشتیم، به گفتگو نشستیم.

این گفتگو در ادامه می آید:

* هدف اصلی و اساسی قیام امام حسین( ع) چه بود؟

هرقیامی را با توجه به اهداف آن باید بررسی کرد، هدف قیام امام حسین مقابله با انحراف اساسی در عالم اسلام بود که بنا داشت اسلام و اساس وحی را نابود کند.

امام حسین «سلام الله علیه» توانستند نقشۀ یزید را خنثی کنند و حیاتی ابدی به اسلام و قرآن بدهند. امام حسین برمبنای آیۀ ۴۶ سوره سبأ که می فرماید، «شریفۀ قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنی‏ وَ فُرادی» قیامی لله را طراحی کردند.

* قیام امام حسین( ع) چند مرحله داشت؟

این قیام دو مرحله داشت.

مرحلۀ نخست آن از مدینه، با استقرار خلافت یزید،ـ شروع و در عصر عاشوراء ختم شد و مرحلۀ دوم از عصر عاشوراء تا اربعین ادامه یافت و اربعین پیروزی قطعی قیام لله حسینی بود.

* دلایل پیروزی قیام امام حسین( ع)چه بود؟

سوال خوبی پرسیدید، اگر بتوانیم پاسخ این پرسش‌ها بدهیم، می‌توانیم برای همیشۀ تاریخ درسی از اربعین بگیریم.

در یک کلمه وقت‌شناسی و موقعیت‌شناسی، صبر و استقامت، و اقتدار در عین مظلومیت را باید دلیل پیروزی قیام دانست، در این بین رهبری  مرحلۀ نخست با امام حسین «علیه السلام» بود، اما رهبری مرحلۀ دوم با امام زین‌العابدین «علیه السلام» بود که حضرت زینت کبری «سلام الله علیها» به نیابت از امام معصوم رهبری آن را بر عهده داشتند. این مرحله تبلیغ و تبین اهداف قیام لله حسینی بود. و سِر اساسی این قیام لله و پیروزی آن و از بین رفتن همه نقشه‌های یزید را باید در مرحله دوم قیام جستجو کرد، زیرا اگر این مرحله نبود، یقیناً یزدیان قیام امام حسین «علیه السلام» را در کربلا  دفن می‌کردند.

* در خصوص نقش حضرت زینب(س) و امام سجاد( ع) در قیام حسینی بیشتر توضیح می دهید؟

حضرت زینب کبری «سلام الله علیها» به دلیل موقع‌شناسی بی‌نظیر و استقامت غیرقابل وصف و شجاعت علوی توانستند، اهداف قیام لله حسینی را تبیین و تبلیغ کنند و ضربۀ آخر به اهداف نظام فاسد یزیدی را امام سجاد «علیه السلام» در خطبۀ آتشین خود در مجلس شام زدند، به‌گونه‌ای که یزید با صراحت به شکست خود اعتراف کرد و همه تقصیرها را به گردن ابن‌زیاد انداخت، کاروانی که در عصر عاشورا اسیر و به عنوان خارجی در شهرها به نمایش گذاشته شده بود، چنان با شکوه در اربعین به کربلا بازگشت که جز پیروزی قطعی نامی بر آن نمی توان گذاشت.

* درس اربعین برای ما شیعیان، مسلمین و آزادی خواهان جهان چیست؟

درسی که اربعین به همه ما می‌دهد، این است، که هرگاه انحرافی در عالم اسلام پیدا شد، باید قیام لله داشت و با سه عنصر وقت‌شناسی و استفادۀ بهینه از موقعیت‌ها، استقامت در مسیر و اقتدار در قیام لله حتی در نهایت ضعف ظاهری به پیش رفت.

در این صورت پیروزی جبهۀ حق قطعی است، حتی اگر همه مردان آن به شهادت برسند.

یزیدی که بنا داشت، اساس وحی را محو کند، چنان در تاریخ محو شد که دیگر هیچ نام و نشانی جز به بدی از او باقی نماند و عاشورا سرآغاز و اربعین روز پیروزی قطعی اسلام ناب و حیات ابدی قران کریم شد. 

البته قیام لله با تقوا به دست می‌آید. خداوند در آیه ۱۹۴ سوره بقره می‌فرماید  «وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ‏» اگر ما از درون خود مراقبت کنیم، خدا با ماست و پیروزی ما تضمین است. و این درس اربعین به ماست که قیام لله هرگز شکست ندارد.

* چه پیامی برای زائران اربعین دارید؟

کسانی که اربعین را مشرف می‌شود، امثال بندۀ جامانده را دعا بفرمایند. التماس دعا دارم. در این سفر نورانی از قلب خودتان مراقبت کنید تا امام حسین سلام الله علیه نور تقوا را به قلب ما بتاباند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.