مگر ما چه کار بدی کردیم؟!

به گزارش «تاریخ‌ما»، با حضور تیم تهران‌گردی مسجد جامعی در آگاهی شاپور که از قضا به مناسبت روز تهران با حضور محمدعلی افشانی، شهردار تهران برگزار شد، مسئولان شهری نسبت به مرمت در حال انجام ساختمان قاجاری آگاهی شاپور معترض شدند.

محمدجواد حق‌شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز چند روز بعد در صحن علنی شورای شهر تهران با انتقاد روند مرمت عمارت کلاه‌ فرنگی اظهار کرد: این مجموعه ارزشمند مورد توجه سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته و در حال مرمت است اما شیوه احیاء آن درست نبود و به‌جای مرمت، شاهد تخریب بیشتر هستیم؛ به گونه ای که حتی آجرهای قدیمی کنار گذاشته شده و از آجرهای نو و جدید استفاده می‌شود و جای سوال است که این گونه مرمت بر چه اساسی انجام می شود و بر  کدام شیوه مرمت منطبق است؟

او حتی با این درخواست که هرچه سریعتر این عمارت به موزه پلیس تبدیل شود، از تفاهمی صحبت کرده که می‌تواند نسبت به بازسازی عمارت و “سردر ورودی” تاریخی این مرکز اقدام و در عوض این عمارت را برای دسترسی عموم باز کند.

با این وجود، این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شوند که مسئولان میراث فرهنگی استان تهران زیاد موافق این نقد نیستند.

دو دقیقه بازدید کردند، ایراد گرفتند و فرصت توضیح ندادند

محسن شیخ الاسلامی، معاون میراث‌فرهنگی استان تهران، به «تاریخ‌ما» می‌گوید: حتما دلایل فنی وجود داشته و براساس تشخیص ناظر میراث فرهنگی در عمارت کلاه‌فرنگی آگاهی شاپور، چنین برنامه‌ای در دستور کاراوست.

او با تاکید بر این که همه‌ی اقدامات در عمارت کلاه‌فرنگی با اطلاع ناظر میراث فرهنگی در پروژه انجام می‌شود، ادامه می‌دهد: همه‌ی این ماجرا در یک بازدید دو دقیقه‌ای انجام و صحبت‌هایش مطرح شده و هیچ فرصتی برای توضیح داده نشده است، در حالی که بازسازی نمای اصلی در دستور کار است و قطعا به دلایل فنی روند مرمت به این شکل است.

نقدتان را کارشناسانه بگوئید، تا جواب دهیم

احمدرضا حشمتی، ناظر میراث فرهنگی در پروژه مرمت عمارت کلاه‌فرنگی آگاهی شاپور، نیز به «تاریخ‌ما» می‌گوید: ایراد فنی در این زمینه نشنیدیم، آن‌ها باید واضح بگویند چه ایرادی داشته که روی آن بحث کنیم. هر کس حق دارد در مورد یک بنای ملی و ارزشمند، هر سوال و اظهار نظری که دارد مطرح کند، ما نیز به منت می‌پذیریم، اما نظرشان باید روشن و شفاف باشد و دقیقا بگویند کجای کار ایراد داشته است.

او با اشاره به وضعیت سابق این بنای تاریخی توضیح می‌دهد: یک ایوان کاملا از بین فته بود و از ۱۵ سرستون کمتر از پنج سرستون بیشتر روی ایوان وجود نداشت که اکنون در حال احیای آن‌ها هستیم. پیمانکار پروژه تلاش کرد تا سنگ‌های مشابه پایه ستون‌های سنگی که از بین رفته بودند، را پیدا کند و اکنون عملیات تراش آن‌ها در دستور کار است. آن‌قدر بار به همه‌ی بخش‌های ایوان با نبشی و سیمان وارد کرده بودند که از دست رفته بود، آن یکی از بدترین بخش‌های ساختمان بود. از سوی دیگر به دلیل سیمان و رطوبتی که ساختمان داشته، تلاش می‌کنیم آن‌ها را نجات دهیم، کجای کارمان ایراد دارد؟ آیا کار عجیبی کرده‌ایم؟

وی با بیان این‌که بخشی از چوب‌های ساختمان را موریانه زده بود و بخشی در تماس با مصالح بنایی پوسیده بودند، هیچ امنیتی نداشتند، در و پنجره‌های عمارت کور شده بودند. اکنون درصد هستیم در وپنجره‌ها را باز کنیم و آن‌ها را بار دیگر براساس مستندات موجود بسازیم، در واقع در حال بازگرداندن آن‌ها به حالت اولیه هستیم، لطفا دقیقا بگوئید کجای کارمان ایراد دارد.

او با تاکید بر مدل‌سازی اسکلت عمارت کلاه‌فرنگی و مقاوم کردن آن در برابر زلزله می‌گوید: با استفاده از مصالح جدید مخالفم، از سوی دیگر چون یک ایوان کاملا مجزا بود و بار دیگر از پایین عینا در حال بازسازی است، این اجازه را به خودمان دادیم که استخوان بندی داخل را مقاوم‌تر انجام دادیم، روی و مصالح براساس اسناد قدیمی است، اگر کم و کسری به وجود بیاید، باز هم تلاش می‌کنیم مانند آجرها، سرسنگ‌ها و سرستون‌ها آن‌ها را بسازیم، به راحتی می‌توان تشخیص داد کدام بخش جدید و کدام بخش قدیمی است.

این کارشناس مرمت آثار تاریخی با بیان این‌که حتی در یکی دو بخش بنا به جای ستون دیوار ساخته شده است، ادامه می‌دهد: دو ستون را یکی کرده و به دیوار تبدیل کرده‌اند، می‌گوید: کسی که چهار بنای تاریخی را دیده باشد یا کسی که کارش همین اقدامات باشد به وضعیت مسلط تر است و می‌تواند تشخیص دهد که کدام جدید و کدام قدیم است، اختلاف زیادی باهم ندارند، اما ما موظفیم باید اعضای قدیم را حفظ کنیم.

حشمتی خطاب به کسانی که به مرمت‌ عمارت کلاه‌فرنگی ایراد وارد کرده‌اند، می‌گوید: لطفا نقدتان روشن باشد ما تکلیف‌مان را بدانیم. ایرادمان را اصولی و کارشناسانه بگیرید نه سلیقه‌ای. میراث فرهنگی جدای از این قضایاست، ما نیز به عنوان یک نماینده‌ی ناظر کارمان را انجام می‌دهیم.

او همچنین از لزوم انجام عملیات سونداژ و گمانه‌زنی در این بنای تاریخی خبر می‌دهد و می‌گوید:‌ بعد از انجام مرمت‌ها باید این کار نیز در دستور کار قرار گیرد، شاید در حیاط چیزهای دیگری هم بوده که ما نمی‌بینیم، ما وارد بحث باستان‌شناسی نشده‌ایم فقط عملیات نجات‌بخشی ایوان در دستور کار ما بود که با کمترین اعتبار نیز انجام شد.

کارشناس ناظر مرمت عمارت کلاه فرنگی آگاهی شاپور با بیان این‌که بنا در نقطه ای قرار گرفته که کسی زیاد سراغ آن نمی‌رود، افزود:‌ چند سال پیش نیز شرایط خوبی نداشت، دنبال گرفتن اعتبار برای آن بودیم که خوشبختانه با تامین اعتبار مورد نیاز کار مرمت این بنای تاریخی از اوایل سال گذشته آغاز شده اعتبار ۱۵۰ میلیون تومان آغاز شده و امسال نیز با اعتبار ۱۰۰ میلیون تومان ادامه دارد و تا ۱۵ روز دیگر کار ان به پایان می‌رسد.

به گفته‌ی حشمتی، هر چند این بنای تاریخی هنوز در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده، اما پرونده‌ی ثبتی آن در دست تهیه است و تا چند هفته‌ی آینده بررسی می‌شود.

ساختمان شاپور جز نخستین ساختمان‌هایی است که رضاشاه در دوران سردارسپه‌ای خود آنجا را ساخت، این ممجموعه نخست در اختیار ژاندارمری بود و بعد از تشکیل پلیس،  به مرکز آگاهی تهران بزرگ تبدیل شد.

تصاویر: داوود قهردار

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.