مصوبه اعطای رقم 4 میلیاردی برای شهر تاریخی «بلقیس» اختصاص نیافت

«هادی قوامی» در گفت‌وگو با خبرنگار «تاریخ‌ما»، با اشاره به این‌که یکی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به این استان مصوبه مذکور بوده که البته جزو تعهدات وزارتخانه‌ای بوده و باید از سوی سازمان میراث‌فرهنگی اختصاص می‌یافت، افزود: تاکنون این رقم تخصیص نیافته است.

وی ادامه داد: شهر تاریخی بلقیس مجموعه‌ای بزرگ است که باید فصل‌های کاوش‌های متفاوتی در این مکان انجام شود.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: از سوی دیگر در محوطه شهر تاریخی بلقیس مقبره شیخ آذری یکی از عرفای قرن هشتم و نهم تاریخی نیز وجود دارد که به طور کلی این شهر تاریخی نیازمند توجه بیشتری است.

در فاصله سه کیلومتری جنوب‌غربی شهر اسفراین در خراسان‌شمالی اثری باستانی بلقیس قرار دارد که اعراب به‌واسطه طبیعت زیبایش به آن بلقیس می‌گفتند و یکی از یادگارهای ارزشمند تاریخی کشورمان است. شهر بلقیس بنایی خشتی و گلی است که از جمله بزرگترین بناهای خشتی ایران محسوب می‌شود. وسعت این بازمانده تاریخی بیش از ۱۸۰ هکتار است و مجموعه‌ای شامل بقایای بازمانده از ارگ و خندق اطرافش، برج و بارو، مقبره شیخ آذری، ویرانه‌های منار تپه، یخدان‌ها، کوره سفالگری، بازار، آب‌انبار، کاروانسرا و گورستانی بزرگ ‌است. آنچه که از این میراث تاریخی باقی‌مانده و در حقیقت برجسته‌ترین و تا حدی سالم‌ترین قسمت ارگ این اثر است. این ارگ ۲۹ برج داشته که ارتفاع آن حدود ۱۱ متر است و از بزرگترین قلعه‌های باستانی ایران محسوب می‌شود.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.