باستان‌شناسی بدون شناخت فلسفه نظری بدون ماهیت است

به گزارش سایت «تاریخ ما»، «حکمت‌الله ملاصالحی» استاد برجسته حوزه باستان‌شناسی از علم باستان‌شناسی به عنوان علم روز یاد کرد که علاوه بر باستان‌شناسان اندیشمندان حوزه‌های متعددی از جمله مورخان و تاریخ‌دانان در شناسایی و گسترش آن مؤثر بوده‌اند.

وی علت آسیب رساندن و از بین بردن آثار باستانی در کشور را بی توجهی بیشتر افراد جامعه دانست و گفت: این مهم برای انسان جدید غربی تفکری دیگر را شامل می‌شود، تفکری که با انسان قرون وسطایی فاصله‌ای طولانی دارد.

این استاد دانشگاه گفت: باستان‌شناسی در غرب موضوعیت قدسی خود را از دست داده و موضوعیت موزه‌ای به خود گرفته است. ما در عصری زندگی می‌کنیم که مردم از موزه‌ها بازدید می‌کنند و دولت‌های ملی که سابقه تمدن طولانی و غنی ندارند، نیاز دارند تا به پشتوانه موزه برای فرهنگ خود قدمت ایجاد کنند و اکنون این نگاه به میراث مادی و آثار تاریخی نیز وجود دارد.

ملاصالحی در ادامه افزود: باستان‌شناسی بدون شناخت فلسفه نظری و تاریخ و علوم دیگر، ظلمانی و بدون ماهیت است. انسان تنها موجودی است که دارای تاریخ است و این یک استثناست؛ باستان‌شناسی راه شناخت خود و تاریخ را برای انسان هموارتر ساخته است.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.