عدم نوآوری و خلاقیت از مشکلات حوزه قرآن است

به گزارش سایت «تاریخ ما» به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان کردستان، حجت ‌الاسلام مختار کرمی در نشست اساتید و پیشکسوتان قرآنی کردستان اظهارداشت: پیشکسوتان قرآنی جزو سرمایه‌ های جامعه هستند و ما به وجود این افراد افتخار می‌ کنیم.

وی برگزاری این جلسه را گام ارزشمندی برای هم ‌اندیشی در خصوص جایگاه قرآن کریم و قرآنیان استان دانست و افزود: در حوزه قرآنی باید فعالیت ‌های قرآنی را انجام دهیم تا ماندگار شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان ادامه داد: موانع و مشکلاتی سر راه فعالیت ‌های قرآنی وجود دارد و جامعه ما که یک جامعه قرآنی است ضرورت دارد که زندگی ما هم قرآن محور شود و تربیت جامعه نیز تربیت قرآنی باشد.

حجت الاسلام کرمی یادآور شد: قرآن کریم باید در زندگی ما جاری و ساری یابد و عقب‌ ماندگی ‌هایمان را باید از طریق عمل به دستورات قرآن کریم جبران کنیم.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از ما به‌ عنوان مسلمان در حوزه دین ادعا می‌ کنیم که باید قرآن در همه ابعاد جامعه محور قرار گیرد، بیان کرد: اما باید دید امروز زندگی و جامعه ما چقدر با قرآن و سنت پیامبر مطابقت دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان با بیان اینکه متاسفانه امروز ریاکاری و دورویی به درد بی ‌درمانی در جامعه تبدیل شده که در بین برخی مدیران جلوه‌ گری می‌ کند، بیان کرد: باید از این قرآن کریم به‌ عنوان سرمایه ‌ای الهی در راستای حذف ریا و دورویی و رعایت حلال و حرام بهره برد.

حجت الاسلام کرمی با اشاره به اینکه نباید تنها به خواندن و تدریس کردن قرآن کریم دلخوش بود، گفت: درک مفاهیم و تدبر در قرآن برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است و سبک زندگی قرآنی باید در جامعه جاری و ساری شود.

وی اظهارداشت: در زمینه ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه زمانی می‌ توانیم بگویم موفق عمل کرده ‌ایم که آثار قرآن کریم در کسب و کار و رفتار و مدیریت جامعه نمود پیدا کند در غیر اینصورت هیچ کاری ارزش واقعی خود را در این زمینه پیدا نکرده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان افزود: به نظر می‌ رسد از قرآن کریم به ‌عنوان سرمایه بزرگ انسان ‌ساز به خوبی استفاده نشده تا جامعه ما را به سعادت و کمال برساند و دوری از مفاهیم و آموزه‌ های بلند قرآنی را روز به روز شاهدیم.

حجت الاسلام کرمی با بیان اینکه اگر آموزش، اقتصاد و جامعه ما قرآنی بود شاهد وقوع مشکلات جامعه نبودیم، ادامه داد: مدیران و مسئولان نخستین کسانی هستند که باید قرآن کریم را وارد زندگی مردم کنند.

وی یادآور شد: برخی مدیران فقط ادای طرفداری از قرآن را در می‌ آورند و برخی دیگر نیز خلاف آن عمل می ‌کنند و یا نسبت به آن بی‌ تفاوت هستند و این مهم اصلا زیبنده مدیر و مسئول به ‌ویژه متولیان فرهنگ در استان نیست.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان بیان کرد: ۴۰ سال از انقلاب اسلامی گذشت و باید دید چقدر از این فرصت برای ترویج فعالیت ‌های قرآنی استفاده کرده ‌ایم در حالیکه به نظر می‌ رسد هیچ استفاده مطلوب و آرمانی استفاده نشده است.

حجت ‌الاسلام کرمی با اشاره به وجود موانع و مشکلات در حوزه قرآنی، گفت: نیاز است در برخی موارد متولیان کشور برای رفع مشکلات قرآنی تصمیم بگیرند اما برخی موانع نیز مربوط به استان است و باید سعی شود جامعه را به تراز قرآنی رساند و انتظار می‌ رود پیشکسوتان قرآنی فعالتر عمل کنند در حالیکه برخی از آنها در گوشه و حاشیه به فعالیت می ‌پردازند.

وی خواستار آسیب ‌شناسی موانع و مشکلات حوزه قرآن شد و اظهارداشت: باید موانع و آسیب‌ ها شناسایی شوند تا بتوانیم تصمیم درستی در حوزه قرآنی بگیریم و برنامه ‌ریزی موثری داشته باشیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان از پراکندگی فعالیت ‌های قرآنی نیز گلایه کرد و افزود: نظم خاصی برای فعالیت ‌های قرآنی وجود ندارد و دستگاه های غیرفرهنگی در حوزه قرآنی فعالیت می‌ کنند که این امر غلط است و باید متولی قرآن در استان یک مکان باشد و دارالقرآن کریم بهترین متولی برای این امر است.

حجت ‌الاسلام کرمی عدم نوآوری و خلاقیت در فعالیت‌ های قرآنی را نیز از مشکلات موجود دانست و ادامه داد: روش تدریس و آموزش در جامعه ما سنتی است و نوآوری در آن دیده نمی ‌شود چرا که جوان باید نشاط دینی پیدا کند و برای رسیدن به این مهم باید از شیوه‌ های نوین تعلیم قرآنی استفاده شود.

وی همچنین خواستار توجه جدی به فعالیت ‌های قرآنی و ورود خیرین به فعالیت ‌های قرآنی شد و یادآور شد: تشکیل گروه های متعدد در فضای مجازی، استفاده از ظرفیت رسانه‌ های جمعی و استفاده از فضاهای مذهبی متعدد در استان کردستان به ‌عنوان یک ظرفیت موثر در ترویج فرهنگ قرآنی باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان با بیان اینکه از جامعه قرآنی انتظار دوستی، اخلاق و متانت داریم و باید برای رضای خدا و قرآنی فکر کنیم، بیان کرد: نبود المان ‌های قرآنی در سنندج جای انتقاد و گلایه دارد و نبود المان ‌های قرآنی در این استان زیبنده کردستان نیست.

حجت ‌الاسلام کرمی در پایان سخنان خود گفت: علاقمندی مردم استان کردستان به قرآن کریم مایه افتخار است و این علاقمندی در کشور زبانزد است.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.