ناهماهنگی برخی دستگاه‌های اجرایی قم در همایش بزرگ اربعین

سایت «تاریخ ما» – گروه استان‌ها: هر لحظه که می‌گذرد نبض‌ها تندتر می‌شود ، گویی عاشقانی از همه دنیا به سوی کربلا در حال سرازیر شدند هستند انگار جریانی عظیم‌تر از مراسم حج در حال جریان است همایشی عظیم در شهر کربلا در حال شکل گرفتن است.

هر چند گردانندگان این همایش عظیم، مردم عادی هستند ولی هر ساله ماجراهایی در راه برگزاری مراسم اربعین کام عاشقان امام حسین(ع) را تلخ و دشواری‌هایی را برای این حرکت عظیم ایجاد کرده است. از صدور روادید و مشکلات آن گرفته تا شلوغی مرزهای زمینی، نرخ‌های بالای بلیت هواپیما و نحوه فراهم کردن ارز همه و همه، زائران را  ناراضی کرده است.

وجود دفاتر سودجو و مشکلات تهیه دینار برای زائران اربعین

علی محمدی از زائران جامانده از زیارت اربعین است که در گفت‌وگو با خبرنگار «تاریخ ما» اظهار داشت: از اوایل ماه محرم برای پیاده‌روی اربعین آماده شدم و اول ماه صفر برای روادید به یکی از دفاتر مراجعه کردم و مبلغی بالاتر از نرخ تعیین شده دولتی از من اخذ اما وقتی به مرز برای خروج رفتم متوجه شدم این روادید غیر قانونی است و با ناامیدی به قم برگشتم.

به گفته وی، برای شهر مقدسی مانند قم جای تأسف دارد که دفاتر غیر مجازی برای سرکیسه کردن زائران در این استان فعالیت می‌کنند.

وی گفت: از شهروندان می‌خواهم برای گرفتن روادید به سازمان حج و زیارت و یا دفاتر رسمی این نهاد مراجعه کنند.

یکی دیگر از شهروندان در توصیف مشکلات اربعین نیز اظهار داشت: از پنجم ماه صفر نسبت به تهیه روادید اقدام و به زیارت مشرف شدم، هر ساله قبل از اربعین این مراسم معنوی را ادا کرده تا قبل از شلوغی بدون دغدغه برگردم. ولی امسال بعد از طی مسیر پیاده‌روی برای برگشت برای گرفتن ارز و دینار دو روز را در صف‌های طولانی در مرز مهران پشت سر گذاشتم.

ناهماهنگی و نبود انسجام بین نهادهای دولتی

محمد کریمی افزود: انگار مشکلات اربعین باید هر ساله کام ما را تلخ کند از نبود امکانات و هماهنگی در مرز گرفته و امسال هم بی‌سامانی در دریافت ارز.  جای سؤال دارد که چرا نهادهای دولتی و دستگاه‌های اجرایی مشکلات هرساله را بررسی و آسیب شناسی نمی‌کنند.

به عقیده سید علی پرهیزکار، مسئولان با توجه به برگزاری چندین ساله اربعین حسینی(ع) هنوز مشکلات این مراسم را آسیب شناسی نکرده‌اند تا برای سال‌های بعد تکرار نشود. اگر موکب‌ها و اسکان و پذیرایی از زائران، یک فعالیت مردمی نبود مشکلات بیشتری محسوس می‌شد. نهادها و دستگاه‌های اجرایی با هم هماهنگی لازم را ندارند.

یک شهروند دیگر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار «تاریخ ما» بیان کرد: باید نیروی انتظامی و مسئولان مربوطه دست افرادی که از زیارت اربعین سودجویی کرده و اقدام به صدور روادید غیر مجاز و یا بالا بردن نرخ هواپیما و اتوبوس‌ها می‌کنند کوتاه و بر این امر نظارت کند.

پلمب ۸ دفتر غیر رسمی صدور روادید در قم

سرپرست حج و زیارت استان قم گفت: طبق بخش‌نامه و دستورالعمل صدور روادید ۷۲ ساعته است اما بعضی از دفاتر و مراکز غیر رسمی اقدام به ثبت نام کرده و ۳ روز مدارک را نزد خود نگه می‌دارند که این کار باعث طولانی شدن صدور روادید خواهد شد.

مهدی صالحی با اشاره به فعالیت دفاتر غیر مجاز برای صدور روادید اربعین در استان قم افزود: وجود این دفاتر یک معضل برای استان است و حج و زیارت استان قم یک تیم بازرسی تشکیل و در ساعات اداری اقدام به نظارت بر روند صدور روادید کرده ولی باز هم نواقص و آسیب‌هایی وجود دارد. این نهاد قوه قهریه نیست و یک واحد گزارشگر است.

با شورای تأمین استان بحث شده و کمیته‌ای برای برخورد با افراد سودجو تشکیل شده است

به گفته وی، بحث برخورد با واحدها و دفاتر غیر مجاز تنها بر عهده نیروی انتظامی است. با شورای تأمین استان بحث شده و کمیته‌ای برای برخورد با افراد سودجو تشکیل شده است و با افرادی که غیر مجاز اقدام به اخلال در ثبت نام اربعین می‌کنند خارج از نوبت برخورد و بعد از شناسایی به دادستانی معرفی می‌شوند.

سرپرست حج و زیارت استان قم اظهار داشت: در روزهای اخیر ۸ مرکز صدور روادید غیر مجاز شناسایی و ۲ مرکزی که اقدام به صدور این روادید می‌کردند شناسایی و دستگیر شدند. باید خود زائران از مراجعه به این مراکز خودداری کنند ولی با همه توصیه ها به این مراکر مراجعه و با مشکل مواجه می شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.