تلاش برای انتقال استاندارد “اسناد سینما”

به گزارش «تاریخ‌ما»، ظرفیت مخزن‌ فعلی گنجینه‌ی ملی در حوزه تصویری سال‌ها است که با نیازهای رو به گسترش فیلمخانه‌ ملی ایران هم‌خوانی ندارد و حتی شرایط طوری بوده که یکی دو سال قبل  اعلام شد، اگر یک روز زودتر هم بتوان مواد دیداری و شنیداری این گنجینه‌ ملی را به ساختمان و مکانی با شرایط استاندارد انتقال داد، از نابودی میراث تصویری ملی یک گام بلند، فاصله گرفته شده است.

این اتفاق سرانجام در شرف وقوع است و قدم‌های اولیه آن برداشته شده تا شاید با استقرار بخش اداری فیلمخانه ملی ایران در ساختمان جدید اقدام برای تکمیل ان هرچه سریع‌تر پیگیری شود، این موضوع از این جهت اهمیت دارد که بارها گفته شده ظرفیت مخزن‌های این مجموعه در ساختمان وزارت ارشاد، سال‌ها است که با نیازهای رو به گسترش فیلمخانه‌ ملی ایران هم‌خوانی ندارد.

درباره آخرین وضعیت این مجموعه لادن طاهری ـ مدیر فیلمخانه ملی ایران ـ به «تاریخ‌ما» می‌گوید: «از نخستین روزهایی که اندیشه طراحی و ساخت ساختمان جدید فیلمخانه ملی ایران و مرکز اسناد و آثار تصویری کشور مطرح شد تا امروز که به لطف خداوند فاز اول این ساختمان به مرحله بهره برداری رسیده است، نزدیک به سی سال می‌گذرد. واقعیت این است که روند احداث و پیشرفت این پروژه در گذر سال‌ها یکسان نبوده است. عملیات احداث در روزهایی پرشتاب بوده و سال‌هایی هم متوقف ماند. با این حال شتاب در ساخت و ساز فقط یک دلیل داشت و سال‌های طولانی توقف، دلایل متعدد.»

اوبا بیان اینکه «یاد آوری و ذکر دلایلی که مانع احداث به موقع یک بنای ملی بودند مانند بی‌توجهی مدیران در مقاطعی از زمان یا مشکلات موجود در انشعابات برق، آب و گاز در روزهای پایانی بیش از عوامل دیگر تاثربار است» ادامه می‌دهد: «اما در همه این سال‌ها، حتی در زمانی که ناباورانه زمزمه واگذاری این ساختمان که اصولا و از روز نخست به عنوان فیلمخانه طراحی و احداث شده بود، جهت کاربری اداری شنیده می‌شد، ما ناامید نشدیم. امروز که بخش خدمات فیلمخانه ملی ایران و مرکز اسناد و آثار تصویری کشور در محل جدید  مستقر شده  و ان شاءالله  به تناسب آماده سازی مخازن به تدریج  اسناد و مدارک و مجموعه گنجینه ملی طبق استانداردها و ضوابط انتقال، به ساختمان جدید منتقل خواهد شد، این ساختمان نمادی می‌شود از صبر و امید برای ما و پایداری و ظفر برای اسناد تصویری کشور، چرا که درتمام این دوران مجدانه تلاش شد تا مکانی شایسته‌ی نگهداری از گنجینه اسناد و آثار تصویری کشور فراهم شود و موجب خوشحالی است که اگرچه پس از سال‌ها انتظار، اما با تدبیر و همت مسئولین آگاه این مکان در اختیار فیلمخانه ملی ایران قرار گرفت و حتما به مناسب‌ترین شکل ممکن در خدمت توسعه فرهنگی – هنری جامعه خاصه مجموعه سینمای ایران خواهد بود.»

براساس این گزارش، فیلمخانه ملی ایران که در حال حاضر در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر است، سال 1328 با نام کانون فیلم ایران تأسیس شد. در واقع در آن سال این کانون با تشکیل جلسات نمایش فیلم، کار خود را آغاز کرد و از بطن این جلسات ایده تأسیس فیلمخانه ملی ایران، ابتدا با نام آرشیو فیلم ایران شکل گرفت.

فیلمخانه در آغاز کار با هدف ایجاد کانونی برای نمایش فیلم‌های برتر سینمای جهان و بعدها با هدف گردآوری فیلم‌های ساخته شده در ایران و سازماندهی، حفظ و نگهداری اسناد و مدارک سینمایی ایجاد شد.

محمدحسن خوشنویس از سال ۱۳۶۳ و به مدت بیش از ۳۰ سال مدیریت فیلمخانه ملی ایران را برعهده داشت و از سال 92 هم لادن طاهری مدیر این مجموعه شده است. 

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.