“مکرمی‌فر” به میراث فرهنگی خراسان رضوی بازگشت

به گزارش «تاریخ‌ما»، مکرمی‌فر دومین مدیرکل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی در سال ۱۳۹۶ است. پیش از او محمدرحیم رهنما – رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد- با حکم زهرا احمدی‌پور رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی از هفتم تیر امسال به مدت حدود هفت ماه سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی بود.

مکرمی‌فر، امروز یک‌شنبه ۱۷ دی، با حکم علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی انتخاب شد. او پیش از این نیز تا سال‌ ۸۷ مدیرکل میراث فرهنگی این استان بود.

در حکم مونسان خطاب به مکرمی‌فر آمده است: «نظر به تعهد و تجارب ارزنده جناب‌عالی، به موجب این حکم به‌عنوان مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خراسان رضوی منصوب می‌شوید.

توجه کامل به اهمیت حفظ و نگهداری از میراث ارزشمند فرهنگی‌تاریخی، رشد و توسعه صنایع‌دستی و گردشگری و بهره‌گیری از توان تخصصی صاحب‌نظران، اندیشمندان، کارشناسان خبره، منابع انسانی موجود و تعامل جدی با مدیریت عالی استان و مسئولان استانی،هماهنگی با حوزه‌های کاری در سازمان مرکزی، توجه به مسائل انسانی، ایجاد فضایی صمیمی و دوستانه با فراهم‌ کردن زمینه‌های پیشرفت شغلی کارکنان از مهم‌ترین وظایف مدیریتی است که انتظار می‌رود در راستای تحقق اهداف متعالی سازمان گام‌های مؤثری بردارید.

توفیق روزافزون‌تان را در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و فرهنگ و هنر کشور عزیزمان ایران با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید از درگاه حضرت حق خواستارم.»

به گزارش «تاریخ‌ما»، از مهمترین مسائلی که در این استان و در حال حاضر باید به آن توجه داشت، وضعیت بافت تاریخی اطراف حرم امام رضا (ع) است، که با وجود ابلاغ شدن «ضوابطِ حریمِ حرمِ امام رضا (ع)» حتی به استانداری این استان، هنوز شهرداری دنبال تخریب بنای قدیمی این شهر و اجرائی کردن طرح تفصیلی در آن است.  به خصوص بناهایی تاریخی مانند مجموعه «مسجد و حوض معجردار»، یا «سرای عزیزالله اف» یا خانه «کوزه کنانی» و حتی خانه تاریخی امیری و پروژه‌ی ضامن!.

ابوالفضل مکرمی‌فر، دارای فوق لیسانس باستان‌شناسی از دانشگاه تهران، دوره‌های تخصصی بافت‌های تاریخی را در دانشگاه “معماری” لندن و دوره تخصصی گسترش صنعت جهانگردی را در دانشگاه “جایکا” ژاپن گذرانده است. او در سال ۱۳۶۹ وارد سازمان میراث فرهنگی شد و در دوره سازندگی به مدت هشت سال مدیر میراث فرهنگی بیرجند و خراسان جنوبی  و در دو دولت هفتم و هشتم نیز مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی و خراسان رضوی شد.

وی در سال ۱۳۸۳ برای نخستین‌بار به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی منصوب شد و در دولت نهم برکنار و در حوزه پژوهشی اداره کل به فعالیت خود ادامه داد. او پیش از انتصاب اخیر مدیر پایگاه‌های پژوهشی ششگانه استان خراسان رضوی مانند پایگاه نیشابور بود.

ابوالفضل مکرمی‌فر را می‌توان نخستین مدیر کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی بعد از ادغام سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با یکدیگر محسوب کرد، بعد از او در سال ۸۷ حسن لشکری روی صندلی ریاست نشست و رجبعلی لباف خانیکی نیز تا اردیبهشت ۱۳۹۴ مدیر کل این اداره بود. سپس حسین زارع صفت جای او را گرفت تا هفتم تیر ۱۳۹۶ که محمدرحیم رهنما به این صندلی تکیه زد.

اما جالب است که در طول یکی دو روز گذشته و قبل از انجام این تغییر، تغییراتی گسترده در این اداره کل شکل گرفته است، “سید جواد رضوی” جای “محمد جلیلیان” – مسئول امور حقوقی استان – نشست و با انتخاب “محمدرضا پهلوان” – مدیر کل روابط عمومی – این اداره کل، به عنوان “مدیر موزه بزرگ خراسان”،جای او را امیر ضیائیان _ مسئول پیشین روابط عمومی پاسداری میراث فرهنگی کشور، مسئول روابط عمومی یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی کشور و جانشین روابط عمومی میراث خراسان_ گرفت.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.