مسجد «معجردار» در مشهد حفظ شود

به گزارش «تاریخ‌ما»، ساسان نوروزی در خصوص تخریب آثار باستانی «مسجد معجردار»، اظهار کرد: مسجد معجر دار جز آثاری بوده که به ثبت ملی رسیده اما شهرداری منطقه ثامن تقاضای خروج از ثبت ملی این بنا تاریخی را دارد.

وی در خصوص علت این تقاضا عنوان کرد: علت این است که این آثار باستانی در مسیر خیابان و بلوار احداث شده «شارستان» قرار گرفته و به همین علت شهرداری از سازمان میراث فرهنگی این تقاضا را دارد.

معاون پژوهشی پژوهشکده ثامن در پاسخ به اینکه آیا احداث یک خیابان ارزش آن را دارد که یک آثار باستانی از ثبت ملی خارج و یا تخریب شود؟ تصریح کرد: مطمئنا پاسخ من خیر بوده ولی در خصوص ارزش‌های بناهای تاریخی درست است که سابقه باارزش تاریخی دارد ولی چون بعد از مدتی از ساخت این مجموعه قسمت‌هایی از ساختمان مسجد آن تجدید بنا شده، بر روی آن تشکیکاتی انجام می‌دهند که این امر درست نیست و قطعا باید این بنا به خوبی حفظ شود.

نوروزی تاکید کرد: از سوی دیگر می‌گویند بخشی از این آثار تجدید بنا شده و دیگر آن اصالت تاریخی ماقبل خود را ندارد و همچنین علاوه بر این موارد نیز خیابان شارستان احداث شده و شهرداری کار بسیار زیبایی در این منطقه انجام داده و برای حفظ این مسجد و یک آثار باستانی دیگر 7 متر یک بلوار بسیار بزرگ را جابه‌جا کرده و هزینه‌های بسیار زیادی را نیز در این امر خرج کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک پروژه بزرگ سرمایه‌گذاری به عنوان یک مجموعه چند منظوره ( اقامتی و تفریحی و…) هم در کنار این مسجد قرار دارد و شهرداری عنوان کرده که این مسجد در سر راه قرار گرفته و نمای آن را مخدوش کرده است.

معاون پژوهشی پژوهشکده ثامن افزود: در حال حاضر نیز مسجد تخلیه شده و تا حد اینکه چراغ‌ها و لوسترهای مسجد نیز را جدا کرده‌ و در یک جعبه در بیرون مسجد قرار داده‌اند و در این شرایط اگر قرار نیست مسجد را تخریب کنند پس چرا این وسایل را بیرون گذاشته‌اند؟

نوروزی با اشاره به اینکه تاکنون هیچگونه مجوزی نیز برای تخریب این بنا تاریخی صادر نشده است، بیان کرد: ولی شهرداری چنین تقاضایی از سازمان میراث فرهنگی دارد و تاکنون شکایاتی نیز در این زمینه انجام شده است. 
انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.