لزوم معرفی یزد به عنوان مرکز معماری خشتی در جهان

«مجتبی فرهمند» در گفت‌وگو با خبرنگار «تاریخ‌ما»، با اشاره به ضرورت جذب مشارکت تمام دستگاه‌های اجرایی و نظارتی برای حراست و حفاظت از ارزش‌های موجود در بافت جهانی یزد،‌ اظهار کرد:‌ استان یزد می‌تواند به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های علمی و زیست محیطی به عنوان مرکز معماری خشتی در جهان معرفی شود.

وی با بیان این‌که پیش از این در سال‌های 1351 و 1354 اولین و دومین کنگره بین‌المللی معماری و خشت‌خام به میزبانی استان یزد برگزار شده است، افزود: در جلسه ستاد مدیریت راهبردی شهر تاریخی یزد مقرر شد برای اختصاص مجدد عنوان مرکز معماری خشتی در جهان به شهر یزد در مرحله اول کارگاه بین‌المللی معماری با خاک و خشت خام و در مرحله دوم با برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی به میزبانی استان این امر محقق شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد در بخش دیگری از سخنان خود،‌ گفت: در ادامه این جلسه «محمود زمانی قمی» استاندار به عنوان رییس ستاد مدیریت راهبردی شهر تاریخی یزد و «مهدی جمالی‌نژاد» شهردار یزد به عنوان نایب رییس این ستاد در استان انتخاب و معرفی شدند.

فرهمند تصریح کرد:‌ همچنین قرار شد در راستای تحقق مدیریت یکپارچه تمام دستگاه‌های استان به عنوان مجموعه‌ای واحد در راستای تحقق اهداف ثبت جهانی یزد ایفای نقش کنند.

این مقام مسئول در ادامه با بیان این‌که شهر یزد یکی از مهمترین شهرهای تاریخی جهان است و برنامه‌های متنوعی در دستور کار ستاد مدیریت راهبردی این استان قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: برگزاری گردهمایی شهرداران و کارشناسان شهرهای تاریخی جهان به میزبانی استان یزد از جمله اقدامات در دستور کار ستاد مدیریت راهبردی شهر تاریخی یزد است.

وی ایجاد دبیرخانه دائمی شهرداری شهرداران شهرهای تاریخی جهان در یزد را از دیگر برنامه‌های در دستور کار دانست و بیان کرد: قرار است با راه‌اندازی دبیرخانه دائمی در استان یزد چالش‌های شهرهای تاریخی جهان به صورت علمی بررسی و برای رفع آنها در قالب بیانیه‌ها، ‌منشور ها و اسناد علمی تخصصی راهکار ایجاد شود.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.