ترجمه تاریخ فلسفه به روایت سردبیر پیشین اکونومیست

این مترجم در گفت‌وگو با خبرنگار «تاریخ ما»، اظهار کرد: «رویای عصر روشنگری» نوشته آنتونی گاتلیب، سردبیر ارشد پیشین نشریه اکونومیست با ترجمه من به زودی از سوی نشر مازیار در دسترس مخاطبان ایرانی قرار می‌گیرد.

وی افزود: این کتاب در زبان انگلیسی در سال ۲۰۱۶ منتشر شده و تازه‌ترین کتاب درباره عصر روشنگری است و آخرین یافته‌ها در این موضوع را به مخاطبان ارائه می‌کند. تمرکز مباحث گوتلیپ، عمدتاً، بر ۶ فیلسوف پرآوازه و تأثیرگذار قرون هفدهم و هجدهم یعنی دکارت، هابز، اسپینوزا، لاک، لایبنیتس و هیوم است.

مجیدی ادامه داد: البته نویسنده در ضمن بحث درباره ۶ فیلسفی که بیان کردم، روایتی موجزتر از افکار افرادی همچون پی‌یر بل، ولتر، روسو و بسیاری چهره‌های دیگر را نیز ارائه می‌کند. اظهار نظر نویسنده درباره عقاید این اندیشمندان زمینه بحث را به زمان حال آورده است. به عبارتی محتوای کتاب قضاوت یک انسان امروزی درباره فیلسوفان عصر روشنگری است.

کتاب «رویای عصر روشنگری» در اصل دومین مجلد از مجموعه تاریخ فلسفه گاتلیب است. جلد نخست این مجموعه «رویای عقل» نام دارد که روایت کننده داستان فلسفه غرب از یونان باستان تا عصر رنسانس است. در جلد سوم نیز نویسنده داستان فلسفه از زمان کانت تا دوران معاصر را روایت می‌کند.

فریبرز مجیدی (متولد سال ۱۳۱۹) دانش آموخته رشته مدیریت آموزشی است. عناوین تعدادی از کتاب‌هایی که پیش از این با ترجمه فریبرز مجیدی منتشر شده‌اند به این شرح است: «فرهنگنامه تاریخی زیبایی‌شناسی» اثر دبنی تاونزند، «دلوز» نوشته رایگر دیو، «ساخت اجتماعی واقعیت؛ رساله‌ای در جامعه‌شناسی شناخت» اثر پیترال برگر و توماس لوکمان، «زیبایی‌شناسی فلسفی و تاریخ‌ زیبایی‌شناسی جدید» اثر جرولد لوینسون و پل گایر، «مسائل کلی زیبایی‌شناسی» اثر لوینسون، «زیبایی شناسی و ذهنیت: از کانت تا نیچه» اثر آندرو بووی و «مار و روباه: مقدمه‌ای بر منطق» مری‌رولند هیبت.

مجیدی همچنین جزو گروه مترجمان کتاب‌های «تاریخ هنر رنسانس در ایتالیا: نقاشی، مجسمه سازی، معماری» نوشته «فردریک هارت» و «دیوید ویلکینز» و «اسلام: هنر و معماری» زیر نظر «مارکوس هاتشتاین» و «پیتر دیلیس» نیز بوده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.