اعتلای ادبیات کردی بعدازانقلاب/تارسیدن به شرایط مطلوب فاصله داریم

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، اسماعیل احمدی شامگاه سه شنبه در تخصصی انقلاب اسلامی، زبان و ادبیات کردی که به همت مرکز تحقیقاتی کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج برگزار شد، اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی زبان و ادبیات کردی از یک بحث حاشیه ای خارج شده و به اعتلا و بالندگی خوبی رسیده است.

وی ضمن اشاره به وضعیت زبان و ادبیات کردی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بیان کرد: باستان گرایی، تجددگرای و مذهب ستزی در دوره پهلوی اول باعث شد که مقوله زبان زیر سایه سیاست تعریف شود و به همین دلیل توجه به این مقوله فرهنگی به فرصتسی برای بازی های سیاسی تبدیل شد.

وی ضمن اشاره به اینکه عدم توجه به زبان و ادبیات اقوام ایرانی در این دوره مشهود است، ادامه داد: در دوره پهلوی دوم نیز این سیاست ادامه یافت و حاکمیت نه تنها تلاشی در راستای حمایت و اعتلای زبان های اقوام صورت نمی داد که در اکثر مواقع و با اتخاذ سیاست های مختلف در مقابل آنها می ایستاد.

مدرس دانشگاه و محقق حوزه زبان و ادبیات یادآور شد: نگاهی به فعالیت های فرهنگی و ادبی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در حوزه زبان و ادبیات کردی نشان می دهد که حاکمیت هیچ گونه برنامه و چشم اندازی نسبت به این بخش نداشته و تمامی اقدامات صورت گرفته برای مدیریت یک مسئله فرهنگی در لوای سیاست بوده است.

وی ضمن اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تغییر نگاه به زبان و ادبیات کردی، عنوان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی اولین اتفاقی که روی داد تصویب دو اصل مهم ۱۵ و ۱۹ قانون اساسی بود که توجه به این دو اصل مهم سیاست و رویکرد انقلاب اسلامی ایران در خصوص زبان و ادبیات اقوام به ویژه زبان و ادبیات کردی را نشان می دهد.

احمدی گفت: در سال ۵۸ و با تصویب قانون اساسی نوعی بازنگری در نگاه به زبان و ادبیات کردی صورت گرفته و اقدامات مختلفی در راستای توجه به این مهم در دستور کار قرار گرفت و ادیبان و فعالان حوزه زبان و ادبیات کردی فضای جدیدی در راستای کار و فعالیت فرهنگی پیدا کردند.

وی به آغاز فعالیت شمار زیادی نشریه و انجمن فرهنگی و ادبی در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: راه اندازی مجله سروه و حضور شمار زیادی از چهره های برجسته زبان و ادبیات کردی در این نشریه و تقویت فعالیت های صدا و سیما و همچنین راه اندازی و ایجاد انجمن های فرهنگی و ادبی رونق دو چندانی به این بخش داد.

احمدی به مهمترین تحول در راستای زبان و ادبیات کردی اشاره کرد و افزود: در سال ۵۸ وقتی که در دو اصل مهم قانون اساسی به حقوق اقوام و اقلیت ها اشاره شده بود، با گذشت زمان تا حدودی این بخش مورد غفلت واقع شده و تا اینکه سفر رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت سال ۸۸ فراهم شد تا با نوع نگاه معظم له بار دیگر مسئله زبان و ادبیات کردی در محور قرار گیرد.

وی اظهار داشت: وقتی که رهبر معظم انقلاب اسلامی زبان کردی را یک سرمایه و ثروت ملی عنوان کردند، نور جدید بر این حوزه تابید و این نگاه باعث شد تا بار دیگر مسئله زبان و ادبیات کردی در صدر اخبار قرار گرفته و فرصت های جدیدی برای فعالیت در این بخش فراهم شود.

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج یادآور شد: راه اندازی سرویس زبان کردی در رسانه های معتبر کشوری از جمله سایت «تاریخ ما»، برگزاری همایش ها و نشست های مختلف و متعدد در بخش زبان و ادبیات کردی، فعالیت مستمر دو مرکز کردستان شناسی در دانشگاه آزاد واحد سنندج و دانشگاه کردستان از جمله فعالیت های مهم صورت گرفته در این بخش بود.

وی گفت: در حوزه رسانه نیز باید به این نکته اشاره کرد که بر اساس آمارنامه سال ۵۵ در آن زمان تنها سه نشریه در حوزه زبان و ادبیات کردی در کشور فعالیت داشت که بر اساس آمار اعلام شده از سوی مسئولان در حال حاضر تنها در استان کردستان بیش از ۱۰۰ عنوان نشریه با زبان کردی و با دو زبانه یعنی کردی و فارسی فعالیت می کنند که همه این موارد نشان دهنده توجه ویژه به این بخش است.

احمدی به تدریس زبان و ادبیات کردی در دانشگاه ها نیز اشاره کرد و یادآور شد: راه اندازی رشته زبان و ادبیات کردی در دانشگاه کردستان و ارائه دو واحد زبان و ادبیات کردی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج دو اتفاق مهم دیگر در راستای توجه به این حوزه به شمار می رود که بدون شک در آینده این اقدامات می تواند در اعتلای بیشتر زبان و ادبیات کردی موثر باشد.

وی در بخش دیگری از این نشست ضمن اشاره به فرصت سوزی های صورت گرفته در راستای توجه به زبان و ادبیات کردی، بیان کرد: متاسفانه علیرغم وجود دو اصل قانون اساسی و همچنین فراهم بودن فضا ما هنوز نتوانسته ایم از ظرفیت های در اختیار برای اعتلای زبان و ادبیات کردی بهره برداری کنیم.

مدرس دانشگاه و محقق و پژوهشگر کردستان عنوان کرد: انسجام بخشی فعالیت ها و همچنین ترسیم چشم اندازی روشن با مشارکت و همراهی خود اصحاب فرهنگ و هنردر کردستان و سایر استانهای کشور یکی از مهمترین راهکارها در راستای اعتلای بیشتر زبان و ادبیات کردی است و انتظار می رود که این مهم در سایه همکاری بهتری بخش آکادمیک و فعالان این بخش فراهم شود.

در ابتدای این نشست دکتر امید ورزنده رئیس مرکز کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج نیز گفت: برگزاری این نشست ها در راستای توجه به زبان و ادبیات کردی و همچنین فراهم کردن فضای گفتگو برای فعالان این حوزه است.

این نشست رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان، جمعی از مدیران دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، اعضای هیات علمی، فعالان فرهنگی و هنری استان کردستان حضور داشتند و شماری از آنها به بیان دیدگاه های خود در خصوص زبان و ادبیات کردی پر داختند.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.