استان بوشهر نیازمند ۱۳۰ کتابخانه است/ اجرای ۴۳۰ برنامه هفته کتاب

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، سید علی هاشمی صبح شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری بیست‌وششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته ۴۳۰ برنامه فرهنگی هفته کتاب در استان بوشهر برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: نشست کتاب‌خوان، رونمایی کتاب، جمع‌خوانی کتاب، مسابقات کتاب‌خوانی، خلاصه‌نویسی کتاب، قصه‌گویی، برگزاری میز خدمت در کتاب‌خانه‌ها، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و همایش بزرگ تجلیل از کتاب‌داران و کتاب‌خوانان از جمله برنامه‌های این هفته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر بیان کرد: دومین نشست تخصصی علم اطلاعات و دانش‌شناسی نیز به مناسبت هفته کتاب در دانشگاه خلیج فارس بوشهر برگزار می‌شود.

فعالیت ۶۴ کتابخانه

وی با اشاره به فعالیت ۶۴ کتابخانه با ۸۷۵ هزار جلد کتاب در سطح استان بوشهر خاطرنشان کرد: ۳۴ هزار و ۵۰۰ نفر عضو کتاب‌خانه‌های استان بوشهر هستند و از خدمات کتابخانه‌ها استفاده می‌کنند.

هاشمی با اشاره به افتتاح یک واحد کتابخانه در شهر سیراف در سال جاری ادامه داد: تنها کتابخانه استاندارد استان بوشهر نیز در دست اجرا است که امیدواریم تا دهه مبارک فجر تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: در استان بوشهر گروه کودک و نوجوان که تا سن ۱۸ سالگی را شامل می‌شود با ۶۵ درصد بیشترین عضویت را در کتابخانه‌ها دارند و جوانان ۲۳ درصد و میانسال نیز ۱۳ درصد اعضا را تشکیل می‌دهند.

نقش گرما در امانت کتاب

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با اشاره به بیشترین میزان امانت کتاب نیز مربوط به دوره ابتدایی با ۳۷ درصد است، ادامه داد: دوره راهنمایی با ۱۶ درصد و دانشگاهیان با ۱۴ درصد نیز در رده‌های بعدی امانت‌گیری کتاب هستند.

وی با اشاره به اینکه دی‌ماه و بهمن‌ماه بهترین فصل امانت‌گیری کتاب در استان است، گفت: تیر و مرداد نیز کمترین میزان امانت کتاب در استان است که بیانگر تاثیر گرما بر رغبت مردم برای کتاب‌خوانی است.

افزایش ۶ برابری کتابخانه‌ها

هاشمی با اشاره به افزایش حدود شش برابری تعداد کتابخانه‌های استان بوشهر اظهار داشت: قبل از انقلاب ۱۱ کتابخانه در استان داشتیم که اکنون تعداد کتابخانه‌ها به ۶۴ کتابخانه رسیده است.

وی با بیان اینکه اعضای کتابخانه‌های استان را ۵۵ درصد خانم‌ها و ۴۵ درصد آقایان تشکیل می‌دهند، اضافه کرد: اکنون ۳۰ درصد مدیریت در کتابخانه‌های استان بر عهده بانوان است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با بیان اینکه کمبود زیرساخت‌های کتاب‌خوانی یک مشکل کلی در سطح کشور است، افزود: در استان بوشهر باید حداقل ۱۳۰ کتابخانه داشته باشیم.

۳ شهر فاقد کتابخانه در استان

وی با بیان اینکه سه شهر استان بوشهر فاقد کتابخانه هستند، ادامه داد: ۳۲ روستای استان بوشهر می‌توانند کتابخانه داشته باشند و ۳۰ روستا نیز شرایط کتابخانه سیار را دارند.

هاشمی تصریح کرد: برای دستیابی به اهداف ترسیم شده در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ همه مسئولان، خیرین و اصحاب رسانه باید احساس تکلیف کنند و همکاری‌های لازم در این زمینه انجام شود.

وی با تاکید بر لزوم پرداخت سهم کتابخانه‌های عمومی توسط شهرداری‌ها، بیان کرد: سال ۹۶ مبلغ ۳۲۰ میلیون تومان و در سال جاری تاکنون ۲۹۶ میلیون تومان به عنوان سهم کتابخانه‌ها توسط شهرداری‌های استان وصول شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر شعار امسال هفته کتاب را «حال خوش خواندن» عنوان کرد و ادامه داد: روز ۲۴ آبان‌ماه نیز عضویت رایگان مردم در کتابخانه‌های عمومی انجام می‌شود.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.