استودیو هواشناسی راه‌اندازی می‌شود/ تحقق ۹۵ درصدی پیش‌بینی‌ها

ناصر هاشمی در گفت و گو با خبرنگار «تاریخ ما» در سخنانی با اشاره به امکانات و تجهیزات هواشناسی لرستان، اظهار داشت: پیش بینی های کوتاه مدت هواشناسی که در استان داشته ایم محقق شده اند.

۹۵ درصد پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت ما محقق می‌شود

وی با بیان اینکه بالای ۹۵ درصد پیش بینی های کوتاه مدت ما محقق می شود، گفت: اما پیش بینی های بلند مدت ما به نوع پیش بینی ها بستگی دارد، هر چه دوره و بازه زمانی پیش بینی ها طولانی تر می شود به طور قطع خطا بیشتر خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی لرستان با اشاره به اینکه پیش بینی های سه ماهه ما را مرکز ملی اقلیم شناسی مشهد صادر می کند، ادامه داد: ما بیش از یک ماه قبل این نوید را داده بودیم که امسال پاییز خیلی خوبی خواهیم داشت و بارش ها از نیمه دوم مهر ماه آغاز خواهد شد، این امر محقق شد و بارش های نسبتا مطلوبی را داشتیم، پیش بینی این بوده که فقط ممکن بوده دی ماه بارش های نامناسبی داشته باشیم.

هاشمی با بیان اینکه در فصل زمستان بارش های نسبتا مناسبی را خواهیم داشت، گفت: بارش نرمال ما در فصل پاییز ۱۴۴ میلی متر است که تا کنون بیش از ۶۸ میلی متر محقق شده و پیش بینی ما این بوده که در حد نرمال و یا بیش از نرمال رخ دهد.

وی، بیان داشت: پیش بینی ما برای فصل زمستان نیز ۱۹۰ میلی متر است و بارندگی های سال زراعی جاری در حد نرمال و نزدیک به ۵۲۰ میلی متر باشد.

خطای پیش‌بینی هواشناسی در کل دنیا وجود دارد

مدیرکل هواشناسی لرستان در ادامه با بیان اینکه تحقق ۹۵ درصدی پیش بینی قابل قبولی است، گفت: پنج درصد نیز ممکن بوده که پیش بینی های کوتاه مدت ما اشتباه باشد.

هاشمی با اشاره به اینکه تجهیزاتی را وارد استان کرده ایم و استان تقریبا شرایط نسبتا مطلوبی نسبت به گذشته دارد، گفت: ما از تصاویر جاهای دیگر نیز استفاده می کنیم، در کل دنیا خطا برای پیش بینی ها به خصوص پیش بینی های بلند مدت وجود دارد.

وی با بیان اینکه ممکن بوده از لحاظ مقدار بارندگی پیش بینی های ما خطا داشته باشد، افزود: تجهیزات مدرن در پیش بینی ها تاثیر گذار است.

مدیرکل هواشناسی لرستان با بیان اینکه در گذشته به لحاظ داشتن تجهیزات هواشناسی شرایط نامطلوبی نسبت به بقیه نقاط کشور داشتیم، افزود: در این راستا پنج استراتژی را در دستور کار خود قرار دادیم.

هاشمی با بیان اینکه اگر درآمدی که خودمان وصول می کنیم به خود ما برگشت داشته باشد، نیازی به هیچ جایی نداریم، گفت: درآمد هواشناسی استان، درآمد عمومی است، هدف ما بازگشت درآمد وصولی است و به درآمد اختصاص تبدیل شود و اعتبار کارشناسی به هواشناسی بدهند.

«رادار» نیاز اساسی برای پیش‌بینی‌های هواشناسی

وی با بیان اینکه خوشبختانه در این زمینه طی سال های گذشته توجه خوبی به هواشناسی شده است، گفت: همچنین استفاده بهینه از فناورهای نوین و پژوهش های کاربردی یکی دیگر از استراتژی های ما است.

مدیرکل هواشناسی لرستان با اشاره به طراحی سامانه توسعه هواشناسی کشاورزی در استان، گفت: در حال حاضر شش هزار نفر عضو این سامانه هستند و برنامه ما این بوده که تا پایان سال ۳۰ هزار نفر عضو این سامانه شوند، اطلاعات هواشناسی، اطلاعیه و اخطارها به صورت روزانه و هفتگی در اختیار کشاورزان عضو این سامانه قرار می گیرد.

هاشمی، فرهنگ عمومی هواشناسی را یکی دیگر از استراتژی های هواشناسی لرستان عنوان کرد و گفت: ما به زودی استودیو هواشناسی را با تجهیزات لازم در اداره کل هواشناسی استان راه اندازی خواهیم کرد.

وی با اشاره به مشکل کمبود تجهیزات هواشناسی در لرستان، گفت: ما در استان به رادار نیاز داریم، این یکی از مصوبات شورای عالی مدیریت بحران استان است، رادار در ۱۲ نقطه ایران وجود دارد، در لرستان منطقه کوهدشت، جنوب خرم آباد و رومشکان تحت پوشش رادار کرمانشاه است، سایر مناطق ما «گپ اطلاعاتی» داریم و ما نمی توانیم اطلاعات را کسب کنیم، رادار ها پیش بینی های «حال بینی» را انجام می دهند و نیاز استان است و در این زمینه ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.