لزوم مخاطب شناسی از سوی کتابخانه‌ها/ فضای مطالعه گیلان مناسب نیست

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، صبح یکشنبه همایش تجلیل از کتابداران برتر، مروجان فرهنگ کتاب و کتابخوانی و فعالان این حوزه در سالن الغدیر استانداری گیلان با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی و کتابداران و فعالان حوزه کتاب برگزار شد.

آیت الله سید مجتبی رودباری با بیان اینکه کتاب‌های محتوی مقداری از نوشتارها هستند، گفت: خداوند به قلم سوگند یاد کرده که نشان دهنده جایگاه بالای علم و قلم در دین اسلام است.

وی در ادامه همچنین با اشاره به برخی روایات از پیامبر گرامی اسلام و امام علی (ع) درباره اهمیت مطالعه و کتاب، بیان کرد: حضرت محمد (ص) در روایتی بر لزوم حراست و حفاظت از کتاب تأکید کرده و فرموده اند روزی نیازمند کتاب می شویم. امام علی (ع) نیز در این بار فرموده اند کتاب مخبر خوبی است و پیام نویسنده و گوینده را بدون کم و کاست به مخاطبان منتقل می کند.

آیت الله رودباری با بیان اینکه اگر آثار گذشتگان از طریق کتاب حفظ و برای ما بازگو نشده بود مدرسه‌ای وجود نداشت که معلم و استاد به انتقال این علوم بپردازند، تصریح کرد: نقش کتابخانه‌ها در حفظ میراث گذشتگان غیرقابل انکار است.

وی تأکید کرد: کتاب استاد بی‌مزد بوده که حافظ دانش پیشینیان و منتقل کننده فرهنگ یک نسل به نسل دیگر است.

لزوم جذب مشارکت‌های مردمی برای ساخت کتابخانه

در ادامه این مراسم فرماندار آستارا نیز با اشاره به پیشینه فرهنگی غنی استان گیلان، اظهار کرد: شهرستان آستارا نیز به طبع در این حوزه سابقه طولانی دارد به گونه‌ای که تأسیس نخستین کتابخانه در این شهرستان براساس دو روایت یکی در سال ۱۳۰۲ و دیگری ۱۲۹۰ هجری یعنی پیشتر از کتابخانه شهر رشت راه اندازی شده است.

یونس رنجکش با تأکید بر لزوم مخاطب شناسی در حوزه کتابخانه‌ها، افزود: با توجه به فراگیر شدن رسانه‌های مجازی و دسترسی آسان و سریع به مطالب نهاد کتابخانه باید در این حوزه نیز حضور فعال داشته و براساس نیاز جامعه حرکت کند.

وی با بیان اینکه باید تلاش شود تا با تغییر فضا و تأمین محتوای مورد نیاز ذائقه‌های مختلف، در این زمینه گام‌های بهتری برداریم، گفت: در گام بعدی باید به گسترش فضای کتابخانه‌ها و همچنین تنوع فعالیت در این نهاد توجه کرد.

فرماندار آستارا با اشاره به اینکه متاسفانه امروز کتابخانه‌ها به قرائت خانه تبدیل شده است، ادامه داد: در توسعه کتابخانه ها باید به دنبال محتوای جدید و نو باشیم در حالی که امروز منابع آموزشی در خارج از فضای کتابخانه ای بهتر پیدا می شود.

وی با تأکید برلزوم ایجاد نگرش جدید در کتابخانه ها، افزود: جذب مشارکت‌های مردمی و خیران برای ساخت فضای کتابخانه ها نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

اهتمام ویژه رسانه ها برای معرفی کتاب‌های با محتوای مفید

فرماندار لنگرود نیز در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه کتاب به عنوان یک معلم ساده، صمیمی و بدون تکلف برای انسان عمل می کند، اظهارکرد: با مطالعه کتاب و کسب آگاهی بیشتر مسیر درست را بهتر می توانیم تشخیص دهیم.

سیدرضا جوادپور با بیان اینکه کتابخانه به مثابه یک دانشگاه عمل کرده و قلب تپنده هر جامعه ای است، افزود: دین اسلام به کتاب و مطالعه توجه ویژه‌ای داشته است به همین منظور کتاب و کتاب نویسان باید با نگاه ویژه‌ای از سوی مسئولان دیده شوند.

وی با اشاره به طولانی شدن مدت زمان ساخت پروژه‌های حوزه کتابخانه در برخی از شهرهای استان گیلان، گفت: امروز کتابخانه ها دارای چهره‌های مناسب نیستند.

جوادپور با بیان اینکه رسانه و صدا و سیما باید در معرفی کتب مفید و با محتوای مناسب برای جامعه گام بردارد، بیان کرد: آموزش و پرورش و خانواده نیز در آشنایی کودکان از سنین پایه با کتاب نقش مهمی ایفا می کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.