محرومیت شهرداری‌های بدهکار به کتابخانه ها از دریافت ارزش افزوده

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، منصور کوهی رستمی عصر امروز دوشنبه در نشست خبری هفته کتاب اظهار کرد: امسال بیست و ششمین دوره هفته کتاب است که شعار «حال خوش خواند» برای آن انتخاب شد.

وی افزود: برنامه های مختلفی برای هفته کتاب در سطح کتابخوانی از جمله برگزاری نشست کتابخوانی، مسابقات و همچنین برنامه های متنوع با تمرکز بر کودک از جمله نقاشی، بازدید از مدارس، برگزاری نمایشگاه ها و غیره برنامه ریزی شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان با اشاره به برنامه ریزی اجرای ۸۰۰ برنامه برای کتابخانه ها تصریح کرد: در سطح شهرستانی نیز برای ۲۷ شهرستان دارای اداره کتابخانه های عمومی فعال برنامه های خاصی با برنامه ریزی های قبلی اجرا می شود.

کوهی رستمی بیان کرد: با توجه به مجموعه برنامه های درنظر گرفته ۱۰ هفته کتاب را به دو هفته کتاب تغییر داده شد و تاریخ آن از ۱۹ تا ۳۰ آبان تغییر یافت.

وی عنوان کرد: ۱۳ نمایشگاه کتاب برپا و بزرگترین آن نیز در کتابخانه عمومی خوزستان واقع در شهر اهواز برگزار شد.

کوهی رستمی یادآور شد: ۲۴ و ۲۶ آبان به عنوان روزهای عضویت رایگان در کتابخانه های عمومی اهواز انتخاب شده اند.

وی با اشاره به بهره برداری از دو کتابخانه در شهرستان باوی و منطقه منبع آب اهواز در دو هفته کتاب خوزستان ادامه داد: تجلیل از کتابداران و کتابخوانان فعال نیز در دستور کار برنامه های این دوهفته قرار دارد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان با اشاره به برگزاری شبی با کتاب در ۲۷ شهرستان خوزستان بیان کرد: چهار شاخص بین المللی زیربنا، کتاب در اختیار مردم، اعضای کتابخانه ها و تعداد کتابخانه ها را همواره باید مدنظر داشت که تقویت هر کدام از آنها به توسعه فرهنگی کمک شایانی دارد.

کوهی رستمی اضافه کرد: به ازای هر ۱۰۰ خوزستانی دو متر مربع فضای کتابخانه ای داریم که باید تا سال ۱۴۰۴ به چهار متر افزایش پیدا کند.

وی اظهار کرد: در مجموعه کتابخانه های خوزستان دو میلیون و ۵۵۵ هزار و ۶۷۳ نسخه کتاب وجود دارد که به ازای هر ۱۰۰ خوزستانی ۵۴ نسخه کتاب موجود است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان گفت: میانگین کشوری عضویت مردم در کتابخانه های عمومی زیر سه درصد است، افزود: یکی از شاخص های میزان توسعه یافتگی خصوصا در حوزه فرهنگی تعداد اعضای کتابخانه های عمومی است؛ در خوزستان ۱۳۵ هزار و ۴۸ نفر معادل سه درصد جمعیت استان عضو کتابخانه های عمومی هستند.

کوهی رستمی خبر داد: در خوزستان ۱۷۳ کتابخانه نهادی و ۴۹ کتابخانه مشارکتی داریم که به ازای هر ۲۵ هزار خوزستانی یک باب کتابخانه در استان داریم.

وی با اشاره به اختصاص اعتبار برای تکمیل ۱۱ کتابخانه نیمه کاره ای که از سال ۹۱ شروع به کار کرده بودند، گفت: این کتابخانه ها در مناطق روستایی و محروم هستند که یک باب آن در هفته دولت افتتاح و دو واحد نیز در این دوهفته کتاب خوزستان افتتاح می شود؛ همچنین مابقی تا دهه فجر و سالروز تأسیس نهاد کتابخانه ها در اسفند ماه به بهره برداری می رسند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان با اشاره به اینکه برخی کتابخانه ها از لحاظ بهسازی فضای مطلوبی نداشتند، خبر داد: در بازه زمانی سال ۹۱ تا ۹۶ مجموعا ۳۲ باب کتابخانه بهسازی شدند؛ برای ۱۵ تا ۲۰ کتابخانه دیگر نیز در بودجه عمرانی امسال اعتبار درنظر گرفته شده است.

کوهی رستمی با اشاره به ارائه خدمات اینترنت رایگان به مردم یادآور شد: در مرحله اول ۱۷ کتابخانه استان به این امتیاز تجهیز و تلاش می شود تا سال آینده نیز این ظرفیت در تمامی کتابخانه های خوزستان ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه دیجیتالی به معنای واقعی کلمه در کشور نداریم، گفت: برای استان خوزستان برنده طرح کتابخانه دیجیتال دانشگاه تربیت معلم شد و بنا شده تا این دانشگاه نسبت به راه اندازی یک باب کتابخانه دیجیتال در استان اقدام کند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان با اشاره به اینکه در ۱۳۲ کتابخانه خوزستان بخش کودک به صورت مستقل فعال شده اضافه کرد: کتابخانه های عمومی خوزستان در حوزه آموزش و پژوهش از نمره ۲۳ سال گذشته به نمره ۷۱ در سال جاری ارتقاء پیدا کردیم.

کوهی رستمی با اشاره به اینکه ۴۹۰ نفر در کتابخانه های عمومی فعالیت دارند، یادآور شد: فقط ۸ نفر از آنها دیپلم و مابقی لیسانس و مقطع بالاتر آن عمدتا در رشته علم اطلاعات و جامعه شناسی دارند.

وی خبر داد: مراحل اولیه ثبت انجمن خیران کتابخانه ساز انجام و تا فصل آخر سال جاری اولین مجمع این خیران را برگزار می کنیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان با اشاره به رویکرد مهم تبدیل کتابخانه ها به مراکز فرهنگی و اجتماعی گفت: از ابتدای سال تاکنون ۳ هزار و ۵۲۰ برنامه در سطح استان اجرا شده که ۴۱ هزار و ۸۳۸ مشارکت کننده داشتیم؛ در این میان برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی مهمترین رویداد بود که ۵۰ هزار و ۶۷۰ نفر در بخش های مکتوب و آنلاین این جشنواره شرکت داشتند.

کوهی رستمی اظهار کرد: نظام مجموعه سازی تهیه کتاب برای کتابخانه های عمومی استان متمرکز و در سطح ملی انجام می شود؛ البته در این بین برای انتخاب کتاب در کتابخانه های مختلف از کتابداران نظرسنجی می شود.

وی با اعلام این خبر که شهرداری های استان به غیر از اهواز از سال ۸۳ تا ۹۵ مبلغ هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بدهی به کتابخانه های عمومی دارند، بیان کرد: بر اساس دستور استاندار خوزستان مصوب شده تا پایان آبان ماه امسال شهرداری هایی که بدهی خود را به کتابخانه ها پرداخت نکنند از دریافت اعتبار ارزش افزوده محروم شوند.

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، در حاشیه این نشست خبری پوستر جشنواره «کتابخوانی حال خوش خواندن» رونمایی شد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.