نگارش با قلم و کاغذ به جای تایپ به حفظ و درک مطلب کمک می‌کند

بررسی‌های پژوهشگران ژاپنی نشان می‌دهد استفاده از قلم و کاغذ برای نوشتن مطالب، بسیار بیشتر از استفاده از نمایشگرها و قلم‌های الکترونیک برای یادداشت برداری به حفظ حافظه کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما به نقل از نیواطلس، تحقیق مذکور حاکی است که یادداشت برداری و نگارش به سبک سنتی باعث فعالیت بیشتر مغز و حفظ حافظه و در نهایت ذخیره سازی کدگذاری شده اطلاعات در ذهن می‌شود. اما کاربرد قلم‌های دیجیتال بدین منظور چندان تأثیر مثبتی به منظور تقویت حافظه ندارد.

تفاوت میان فعالیت مغز در زمان نوشتن دستی و تایپ کردن بر روی نمایشگرهای الکترونیک موضوعی است که دانشمندان از مدت‌ها قبل به آن پی برده بودند. محققان می‌گویند فعالیت شبکه‌های عصبی مغز در زمان نگارش بر روی کاغذ بسیار وسیع‌تر است و همین مساله به درک عمیق‌تر مطالب و موضوعات و باقی ماندن آنها در ذهن منجر می‌شود.

این مساله تا حدی ناشی از در دست گرفتن قلم در دست و اثرات فیزیکی ناشی از نگارش است. اما نکته جالب این است که حتی استفاده از قلم‌های الکترونیک برای نگارش مطلب نیز به اندازه استفاده از قلم و کاغذ تأثیرگذار نیست. بررسی که در این زمینه بر روی ۴۸ داوطلب در ژاپن به مدت دو ماه انجام شد نشان داد درک مطلب کسانی که با قلم و کاغذ مطالعه و یادداشت برداری کرده‌اند، بیشتر از افرادی بوده که از قلم الکترونیک یا صفحه کلید لمسی گوشی استفاده کرده‌اند.

بررسی مغز افراد این گروه در زمان پاسخگویی به سوالات نشان دهنده فعالیت بیشتر بخش‌های مربوط به بینایی، زبان، بازیابی اطلاعات و غیره بود. به نظر می‌رسد علت اصلی این تفاوت ناشی از پیامدهای لمس کاغذ و ویژگی‌های آن باشد. استفاده از کاغذ بازنویسی و به روز کردن اطلاعات را ساده‌تر کرده و موجب درگیری بیشتر ذهن با متن می‌شود و لذا حافظه را تقویت می‌کند. همچنین کاغذ و بخش‌های مختلف آن در مقایسه با اسناد دیجیتال راحت تر قابل دسترس است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.