ارتقای میراث فرهنگی به وزارتخانه در مجلس پیگیری می‎شود

به گزارش «تاریخ‌ما»، دکتر احمد دانیالی در حاشیه مراسم تکریم و معارفه مدیران کل میراث فرهنگی استان با اشاره به ارتقای این سازمان به وزارتخانه گفت: هم اکنون این بحث در مجلس پیگیری می‎شود ولی اگر با این شرایط پیش رود خیلی به نظر نمی‎رسد تغییری در وضعیت رخ دهد چون سازمان اگر قرار شود تنها اسمش تغییر کند خیلی نمی‎توان بگوییم ارتقایی پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در مجلس و کمیسیون‎ها پیگیر هستند تا این اتفاق بیفتد که البته باید به صحن بیاید و مصوب شود. همچنین برای ایجاد کمیسیون میراث فرهنگی، فراکسیون گردشگری در حال پیگیری موضوع است.

دانیالی افزود: بودجه دو بخش استانی و ملی دارد که قسمت استانی در اختیار استان‎ها است و به مجلس داده شده که در حال بررسی است. بخش دیگر ملی بوده که در سازمان بر اساس شرایطی که هست تخصیص داده می‎شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به وسعت میراثی که در کشور داریم دولت نمی‎تواند به همه مسائل رسیدگی کند لذا سیاستی که در میراث فرهنگی پیش گرفتیم این است که از مجموعه بخش خصوصی استفاده بیشتری بکنیم و تسهیلات مورد نیاز را در اختیار آنها قرار دهیم.

دانیالی با بیان اینکه این کار باعث کمک به خیل عظیم میراث فرهنگی در کشور می‎شود، ادامه داد: در بخش گردشگری نیز روال به همین گونه است.

سرپرست معاونت امور مجلس، حقوقی و استان‎های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: در این راستا مشوق‎هایی در نظر گرفته شده و امیدواریم در مجلس تصویب شوند چراکه باعث می‎شود گردشگر بیشتری به کشور سفر کنند.

وی با بیان اینکه به لحاظ زیرساخت کم نداریم و امکاناتی مانند هتل به گونه‎ای نیست که بگوییم بخاطر آن گردشگر به کشور وارد نمی‎شود، ادامه داد: یکی از چیزهایی که دولت پیش‎بینی کرده این است که روستاها را به سمتی ببرد تا مراجعه کننده بیشتری داشته باشند؛ بوم گردی در دستور کار سازمان میراث فرهنگی بوده که استقبال خوبی نیز از این موضوع شده است. 

دانیالی از پیش‎بینی 12 هزار میلیارد تومان اعتبار برای بحث گردشگری در سال آینده خبر داد و گفت: شش هزار میلیارد آن از صندوق ملی توسعه داده شده و مابقی را بانک‎ها در اختیار افراد می‎گذارند؛ کسانی که بتوانند در روستاها شغل ایجاد کنند این تسهیلات را در اختیارشان قرار می‎دهند.

 معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه حدود 20 درصد بودجه در سازمان برای صنایع دستی و گردشگری هزینه می‎شود، گفت: میزان بودجه با توجه به شرایط کشور در بخش عمرانی کاهش داشته اما در بخش‎های دیگر مقداری افزایش یافته است؛ امیدواریم که اگر در مجلس زمینه‎ای وجود داشته باشد به ما کمک کنند. 

وی با اشاره به اینکه بحث گردشگری یکی از بخش‎های مهم سازمان است که می‎توانیم در آن اشتغالزایی کنیم، افزود: به ازای هر 6 توریست که به یک منطقه مراجعه می‎کند می‎توان یک شغل با هزینه بسیار کم ایجاد کرد. 

وی خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که وجود دارد بحث بازار است و خرید صنایع با حجمی که تولید می‎شود هم‎خوانی ندارد؛ در این راستا باید از این بخش حمایت شود. اگر مجموعه‎ها حمایت‎هایی از این بخش داشته باشند درآمدمان معادل نفت خواهد بود و حتی می‎تواند با آن رقابت کند.

دانیالی به آزادسازی قلعه فلک‎الافلاک نیز اشاره کرد و گفت: استاندار قبل و فعلی تلاش‎های زیادی در این رابطه داشته‎اند؛ همچنین مبلغی باید پرداخت شود که آزادسازی صورت گیرد که در بودجه لحاظ شده و امیدواریم این کار هرچه سریع‎تر انجام شود.
انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.