کنفرانس بین المللی جاده ابریشم با حضور محققان خارجی آغاز شد

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، خانم کریست دبیر علمی کنفرانس از اتریش، سه شنبه شب در مراسم افتتاحیه کنفرانس بین المللی باستان شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم که با حضور میهمانان داخلی و خارجی و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کاروانسرای یام مرند برگزار شد، اظهار داشت: از جانب دانشگاه هنر کاربردی اتریش بار دیگر مراتب تقدیر خود را به خاطر برگزاری این کنفرانس در این شهر تاریخی دارم.

وی افزود: سومین کنفرانس بین المللی باستان شناسی جاده ابریشم، یک تلاش مشترک بین ایران، چین و اتریش بوده است که امیدواریم این همکاری بین المللی در سال های آتی نیز ادامه داشته باشد.

جامعه جهانی مدیون ایران است

همچنین لیانگ رن ژانگ دبیرعلمی کنفرانس از کشور چین، در این مراسم تصریح کرد: ایالت متحده تحریم هایی را علیه ایران ایجاد کرده که مشکلات زیادی را نه تنها برای ایران بلکه برای کشورهای دیگری ایجاد کرده است، اندیشمندان بسیاری علاقمند بودند تا در این کنفرانس شرکت کنند اما این امکان برای آن ها فراهم نشد.

وی با اشاره به اینکه ارتباط کشورها و تبادل کالا و فرهنگی باعث رشد دانش بشری شده است، اذعان کرد: جامعه جهانی به شدت مدیون ایران است چرا که این ارتباط را برای کشورهای دیگر فراهم کرده است.

دبیر علمی این کنفرانس با اشاره به اینکه ایران نقش بسیار مهمی در تاریخ جاده ابریشم ایفاده کرده است،  عنوان کرد: از دوره پیش تاریخی تاکنون ایران همواره مرتبط کننده دنیای پیرامون دنیای مدیترانه و خاور دور است.

ژانگ تاکید کرد: شهر باعظمت تبریز و کاروانسرای یام گواه وشاهد مدعایی بسیار بارز برای این سخن از منظر اهمیت جاده ابریشم است، در گذر تاریخ همواره قطار بی پایانی از کاروانسراهای مختلف، کاروان هایی به این کاروانسرا آمده اند.

وی در پایان عنوان کرد: امروز اندیشمندان مختلفی از گوشه و کنار جهان اینجا جمع شده اند تا تاریخ باشکوه تبریز و کاروانسرای یام را گرامی بدارند، فرهنگ چین نیز به خاطر ارتباط با جاده ابریشم، غنا پیدا کرده است.

ارسال ۱۳۰ مقاله به کنفرانس جاده ابریشم

فرهنگی دبیر علمی این کنفرانس در ایران نیز گفت: پس از اعلام فراخوان برای شرکت کننده های ایرانی و دیگر کشورها، ۱۳۰ مقاله در مجموع ارائه شد که ۸۲ مقاله از سوی محققان ایرانی و ۴۸ مقاله از سوی محققان خارجی بود.

وی در پایان با بیان اینکه پس از داوری های اولیه، تعداد ۳۱ مقاله ایرانی و ۳۲ مقاله خارجی پذیرفته شد، افزود: با توجه به کمبود وقت، صاحبان مقالات مهم برای ارائه در این کنفرانس دعوت شده اند.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.