دو دهه انتظار برای تحقق یک رویا /تله‌کابین کرمانشاه نیازمند حامی

سایت «تاریخ ما» – گروه استانها، طیبه قدمی: گردشگری امروزه یکی از صنعت‌های مهم دنیا محسوب شده و سالانه درآمد قابل توجهی از این طریق نصیب کشورهای مقصد گردشگری می‌شود.

اماکن زیارتی، مناطق بکر طبیعی و کشورهای دارای آثار تاریخی و باستانی در گذشته بیشترین مقاصد گردشگران بود، اما امروزه و با رشد روزافزون علم و تکنولوژی صنعت گردشگری اَشکال دیگری نیز به خود گرفته است و بعضا کشورها خود زمینه لازم برای این موضوع را فراهم کرده و با ایجاد معماری‌های نوین چون بلندترین برج‌ها، زیباترین پل‌ها و… اقدام به جذب گردشگر می‌کنند.

ایجاد مراکز اقامتی و تفریحی جدید با بهره گیری از جدیدترین متد روز  نیز از دیگر اقدامات کشورها برای به وجود آوردن زمینه‌های گردشگری و کسب درآمد از این صنعت پرسود است و نمونه آن را می‌توان در جزایر عرب‌نشین خلیج‌ فارس مشاهده کرد که پیش از این بیشترین وسعت آن را بیابان تشکیل می‌داد و اکنون این جزایر با درآمدهای میلیاردی به یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگران تبدیل شده‌اند.

علی‌رغم موقعیت‌های گردشگری فراوان در کشورمان و جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و… در حال حاضر ایرانی‌ها پس از آلمانی‌ها و گرجی‌ها، سومین کشور صادرکننده گردشگر به آسیای صغیر به شمار می‌روند و پس از ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس مورد توجه گردشگران ایرانی قرار می‌گیرد.

 این کشورهای کم وسعت و نه چندان غنی به لحاظ آثار طبیعی، تاریخی و… توانسته‌اند به حدی در صنعت گردشگری موفق شوند که حضور ایرانیان نیز در این کشورها رقم قابل توجهی است.

«صادرات نامرئی» از درآمدزاترین تجارت‌های جهانی است

همانطور که ذکر شد، صنعت گردشگری یکی از ارزآورترین و درآمدزاترین صنایع دنیا به حساب می‌آید و از آن به عنوان «صادرات نامرئی» یاد می‌شود، زیرا زمانی که گردشگران به کشوری وارد می‌شوند باید هزینه‌هایی مانند هزینه خوراک و محل اقامت، هتل، مهمانخانه، هزینه تفریحات، هزینه‌های حمل و نقل، هزینه گشتها، تورها، هزینه ورود به موزه یا مکان دیدنی و هزینه ای بابت خرید سوغات را در آن کشور بپردازند و این هزینه‌ها از طریق ارزی که وارد کشور میزبان می‌کنند باعث رونق اقتصادی کشور میزبان خواهد شد.

از سوی دیگر برای تمام بخش هایی که یک گردشگر با آنها سر و کار دارد، اشتغال هایی ایجاد می‌شود و توسعه این صنعت به خودی خود رونق اشتغال در جامعه نیز در پی خواهد داشت و استانی چون کرمانشاه نیز قطعا نیازمند چنین صنعتی برای رونق اشتغال خود است.

یکی از اشکال نوین گردشگر و ابزارهای نوین برای این موضوع «تله‌کابین» است که در مناطق بکر طبیعی و کوهستانی ایجاد می‌شود و به خاطر هیجانی که دارد سالانه گردشگران زیادی را از نقاط مختلف جذب کرده و درآمدهای زیادی نیز نصیب صاحبان آن می‌کند.

حدود ۲ دهه از طرح تله‌کابین کرمانشاه می‌گذرد، اما پیشرفت چندانی ندارد

پروژه «تله کابین» کرمانشاه نیز یکی از طرح‌هایی است که حدود ۲ دهه پیش و با هدف رونق صنعت گردشگری در استان بیکار کرمانشاه مطرح شد تا زمینه‌ای برای اشتغال جوانان بیکار این دیار و بهبود وضعیت اقتصادی استان باشد، اما متاسفانه حدود ۱۷ تا ۱۸ سال از این موضوع می‌گذرد و تاکنون پیشرفت چندانی نداشته است.

این پروژه قرار بود در مسیری به طول ۱۷۶۰ متر و در نزدیکی کوه فرخشاد و مجموعه تاریخی طاقبستان در کرمانشاه ایجاد شود و طی سالهای گذشته نیز چندین بار کلنگ‌زنی شده است.

طی دو دهه گذشته، چندسالی نیز در گیر و دار تملک زمین برای اجرای این پروژه سپری شد و پس از آن نیز به بهانه مشکل خدشه‌دار شدن حریم تاریخی طاقبستان برای ثبت جهانی این پروژه متوقف شد، اما این مشکل نیز مدتی بعد رفع شد و این بار مشکل اعتبارات بهانه‌ای شد که تا به امروز این پروژه مهم به سرانجام نرسد.

البته طی سال‌های اخیر چندین بار وعده بهره‌برداری از این پروژه از سوی مسئولان استان داده شد، اما تا به امروز نه تنها به نتیجه نرسیده بلکه اصلا پیشرفتی هم نداشته است.

تامین منابع مالی از مهمترین موانع سر راه اجرای پروژه تله‌کابین کرمانشاه است

البته پیش از این نیز مباحثی مبنی بر اینکه این پروژه توجیه اقتصادی و برنامه مطالعاتی ندارد، مطرح بود اما به گفته مسئولان استان آنچه تا به امروز این پروژه را معطل خود گذاشته، بحث منابع مالی برای اجرای آن است.

البته مجتبی نیک کردار، معاون عمرانی پیشین استاندار کرمانشاه اردیبهشت سال ۹۵ طی گفتگویی با خبرنگار «تاریخ ما»، از اجرای بخش هایی از پروژه تله کابین کرمانشاه خبر داده بود.

وی در این گفتگو مساحت پروژه مذکور را ۶.۵ هکتار اعلام کرده بود و از اجرای مراحل دیوارکشی و احداث ساختمان مدیریت پروژه  خبر داده بود.

معاون سابق امور عمرانی استاندار کرمانشاه، همچنین از ساخت ایستگاه‌های زمینی این پروژه نیز خبر داده بود.

به گفته نیک کردار، برای به بهره‌برداری رسیدن این پروژه نیاز است که تأسیسات بالای کوه به‌علاوه خرید تله‌کابین به همراه تهیه و نصب دکل‌های آن در دستور کار قرار بگیرد که مردم بتوانند سریع‌تر از فواید این پروژه در آینده نزدیک بهره‌مند شوند.

وی در این گفتگو به قراردادی با یک شرکت اتریشی برای تهیه تجهیزات تله کابین اشاره کرده و مبلغ مورد نیاز برای تهیه این تجهیزات در سال ۹۵ را ۳ میلیون یورو اعلام کرده بود.

نیک کردار همچنین تکمیل پروژه ذکر شده و ساختمان تاسیسات این پروژه را در سال ۹۵ مستلزم ۸ میلیارد تومان اعتبار دانسته بود.

خارج شدن تله کابین از لیست پروژه‌های شهرداری و واگذاری آن به بخش خصوصی

وی در آن زمان از تلاش برای واگذاری این پروژه به بخش خصوصی خبر داده بود که طی آن پروژه راکد تله کابین از لیست پروژه های شهرداری خارج شده  و بخش خصوصی آن را به سرانجام می رساند.

پس از گذشت حدود ۲ سال از این موضوع اخباری طی خرداد ماه امسال بود که خبرهایی از واگذاری این پروژه به «بنیاد مستضعفان» مطرح شد و قرار بود این بنیاد  طی انعقاد تفاهم نامه ای با شهرداری، عهده دار اجرای پروژه ۱۷ ساله تله کابین شود.

البته این تفاهم نامه باید به تصویب شورای شهر می رسید و قرار بود این پروژه به شکل BOLT  یعنی ساخت، بهره برداری، اجاره و انتقال اجرا شود و مدت قرار داد آن نیز حدود ۳۰ سال تعیین شد اما ظاهرا این تفاهم نامه نیز منتفی شد.

در شرایط نوسانات ارزی امکان سرمایه‌گذاری نبود

سید حجت‌اله موسوی اجاق، سخنگوی شورای شهر کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار «تاریخ ما» در خصوص علت منتفی شدن این تفاهم نامه گفت: این موضوع متقارن با نوسان قیمت ارز در بازار شد و طی چند ماه گذشته امکان سرمایه‌گذاری برای هیچکس وجود نداشت و هر روز قیمت ها تغییر می‌کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد تجهیزات مورد نیاز برای پروژه تله‌کابین نیز باید با ارز خریداری می‌شد، در شرایط نوسان ارز امکان بستن قرارداد برای هیچ سرمایه‌گذاری وجود نداشت.

این مسئول خاطرنشان کرد: آن زمان طرح بنیاد مسکن به شورای شهر ارسال شد، اما به دلیل عدم تثبیت قیمت ارز و تغییر آن در بازار منتفی شد و با توجه به این موضوع هیچ سرمایه‌گذاری -نه تنها در کرمانشاه بلکه در تمام ایران- این ریسک را انجام نمی‌داد و اقدام به بستن قرارداد نمی‌کرد.

وی تصریح کرد: چنانچه سرمایه گذاری در شرایط فوق قراردادی را امضا می کرد، نسبت به اجرای آن متعهد می‌شد لذا یا باید آن را انجام می‌داد که یا ورشکست می شد و یا اگر اجرا نمی کرد ما آن را به عنوان کارفرما مطالبه می کردیم، لذا این موضوع منتفی شد تا بازار به یک ثباتی برسد.

موسوی‌اجاق گفت: اکنون که بازار به یک ثباتی رسیده است سرمایه‌گذران می توانند ورود کنند و حتی بنیاد مستضعفان نیز به عنوان یکی از پیشنهادها برای سرمایه‌گذاری روی تله‌کابین مطرح باشد.

هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه نیز از اولین روزهای مسئولیتش در استان کرمانشاه این پروژه را مد نظر قرار داد و از آن به عنوان یکی از پروژه‌های مهم و موثر در وضعیت اقتصادی استان یاد کرد که می تواند مقصد خوبی نیز برای سرمایه‌گذاران باشد.

ضرب‌الاجل ۱۵ روزه استاندار کرمانشاه برای تعیین تکلیف پروژه تله‌کابین

بازوند در پیگیری این پروژه طی چهاردهمین جلسه ستاد سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه که طی ۱۲ آبان ماه جاری برگزار شد، بر تعیین تکلیف آن ظرف ۱۵ روز تاکید کرد.

استاندار کرمانشاه در این جلسه گفت: نزدیک به پنج ماه است که قرار شده اتاق بازرگانی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای مشارکت در پروژه تله‌کابین دعوت و سرمایه‌گذار نهایی را مشخص کند که تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

بازوند در این جلسه خواستار تعیین تکلیف سریعتر وضعیت تله‌کابین کرمانشاه شد و گفت: اتاق بازرگانی اگر نمی تواند این موضوع را انجام دهد، اعلام کند تا بیشتر از این فرصت‌سوزی نشود.

وی تصریح کرد: موافق نیستم که شهرداری در مورد این پروژه مشارکت کند و اولویت ما بخش خصوصی است.

بازوند گفت: تا ۱۵ روز دیگر اتاق بازرگانی سرمایه‌گذار تله‌کابین را معرفی و نظر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان را دریافت کند.

وضعیت تله‌کابین کرمانشاه طی یکی دو روز آینده مشخص می‌شود

خبرنگار «تاریخ ما»، برای اطلاع از نتایج به دست آمده طی مدت سپری شده از ضرب‌الاجل استاندار کرمانشاه با وی گفتگو کرد و بازوند در پاسخی کوتاه از اعلام نتایج به دست آمده طی یکی دو روز آینده خبر داد.

هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار «تاریخ ما»، در خصوص آخرین وضعیت این پروژه گفت: یک صورت جلسه در این زمینه تنظیم کرده ایم که طی یکی دو روز آینده مشخص خواهد شد.

همچنین خبرنگار «تاریخ ما»، گفتگویی را با کیوان کاشفی  ترتیب داد تا از آخرین اقدامات اتاق بازرگانی استان برای جذب سرمایه‌گذار تله کابین کرمانشاه مطلع شود.

کیوان کاشفی، رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه  در گفتگو با خبرنگار «تاریخ ما» و در مورد این ضرب الاجل ۱۵ روزه استاندار برای تعیین تکلیف پروژه تله‌کابین و اقدامات اتاق بازرگانی در مورد نتیجه رایزنی با سرمایه‌گذاران گفت: در مورد تله کابین نظر آقای استاندار این بود که از بخش خصوصی استفاده شود و در این راستا از اتاق بازرگانی خواستند که اگر کسی را می شناسد، می‌تواند کمک کند و یا در این زمینه داوطلب است معرفی کنیم.

۳ نفر از بخش خصوصی برای تله‌کابین کرمانشاه پای کار آمده‌اند

وی افزود: ما در اتاق بازرگانی این موضوع را اطلاع‌رسانی کردیم و سه نفر پای کار آمدند که یکی از آنها تاکنون اعلام آمادگی کرده است، اما آن فرد نیز درخواست‌هایی دارد.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به اینکه بحث صرفه اقتصادی و سرمایه‌گذاری در پروژه تله‌کابین در بلندمدت اتفاق می‌افتد و نتیجه سرمایه‌گذاری در این پروژه در بلندمدت برگشت می‌خورد، فرد سرمایه‌گذار نیز شرایطی در این خصوص دارد.

کاشفی افزود: البته بحث واگذاری زمین نیز مطرح شده است و فرد مذکور ضمن اعلام شرایط خودش برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده است و ما نیز به استانداری این موضوع را اعلام کرده‌ایم.

وی بیان داشت: در جلسه بعدی ستاد سرمایه‌گذاری استان خود سرمایه‌گذار نیز دعوت خواهد شد و امیدواریم که استانداری نیز بتواند درخواست‌های او را اجابت کند و منجر به عقد قرار داد شود.

یکی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی روی مشارکت در اجرای تله‌کابین جدی است

وی در پاسخ اینکه چقدر احتمال دارد که این موضوع به نتیجه برسد نیز گفت: به نظرم این فرد روی این موضوع جدی است، اما چون بحث فنی و صرفه اقتصادی مطرح است و چون بخش خصوصی می‌خواهد ورود کند باید سود ببرد و ما باید سود او را نیز در نظر بگیریم.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه ادامه داد: احساسم این است که به این طریق این موضوع حل می‌شود، چرا که اگر قرار بود شهرداری آن را انجام دهد طی ۲۰ سال گذشته انجام می‌داد و طرح روی زمین نمانده بود.

به گفته کاشفی، هم اکنون پروژه تله‌کابین مقداری منظم و منطقی‌تر شده است اما باید مقداری تسهیلات آن را بیشتر کنند که سهم آورده طرف مقابل منطقی‌تر شود که بتوانند آن را به سرانجام برسانند.

به گزارش مهر، نگاهی به مطالب فوق نشان می دهد که پروژه «تله‌کابین کرمانشاه» نیز چون دیگر پروژه‌های مهم استان در پس مشکلات و البته سهل‌انگاری‌های مسئولان وقت به یک پروژه پیر و فرتوت تبدیل شده است.

لذا انتظار می رود مسئولین کنونی استان و به‌ویژه استاندار کرمانشاه با استفاده از فرصت‌های پیش آمده و البته توجه به منافع استان و مردم نسبت به تسریع در اجرای آن اقدام کنند تا با بهره‌گیری از این ظرفیت گردشگری قدری اقتصاد استان نیز رونق بگیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.