اتمام مطالعات ژئوفیزیک هوایی اکتشاف آب

طهمورث یوسفی در گفتگو با خبرنگار «تاریخ ما» با اشاره به اینکه مطالعات ژئوفیزیک هوایی در استان‌فارس با اولویت شناسایی آبهای زیرزمینی از سالها قبل آغاز شده بود گفت: مناطقی که با مشکل تامین آب برای ساکنان مواجه هستند و علاوه بر آن به عنوان مناطق کارستی یاد می‌شوند، برای این طرح در نظر گرفته شده‌ بودند.

وی ادامه داد: استان فارس با مشکل تامین آب دست به گریبان است و از این رو با توجه به اینکه واحدهای زمین‌شناسی منطقه استعداد کارستی شدن را دارند  مناطقی از فارس جهت انجام مطالعات تکمیلی در نظر گرفته و مطالعات ژئوفیزیک هوایی با روش الکترومغناطیس به منظور اکتشاف آبهای زیرزمینی اغاز شد و جدیدا به اتمام رسیده است.

رئیس مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه جنوب کشور(مرکز شیراز) با اشاره به اینکه کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برای حل معضل کم آبی کشور در پی اکتشاف منابع آب‌های کارستی هستند، تاکید کرد: بر همین اساس عملیات اکتشافی و مطالعاتی با اولویت مشکل کم آبی، خروج آب و مخازن آبی که با احتمال از دست دادن کیفیت به مرور زمان انجام شد.

یوسفی اظهار کرد: بهره‌برداری از منابع آب کارستی که در سازندهای سخت و کربناته تشکیل می‌شود، می‌تواند به حفظ منابع آب زیرزمینی  و جلوگیری از فرونشست زمین کمک فراوانی کند.

وی با اشاره به اینکه نتایج این مطالعات به زودی اعلام می شود، گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته نتایج بسیار خوبی به دست آمده که به زودی اعلام می شود.

آغاز مطالعات زمین شناسی از امروز

رئیس سازمان زمین شناسی منطقه جنوب کشور  (مرکز شیراز) در ادامه از آغاز مطالعات زمین شناسی در بولوار جمهوری خبر داد و گفت: به دنبال لغزش دامنه شمالی بلوار جمهوری شهر شیراز در انتهای کوچه کوهستان، کارشناسان مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی شیراز  همراه با اکیپ ستاد بحران استان، منطقه لغزشی را بررسی کردند و از امروز مطالعات زمین شناسی در این منطقه آغاز می شود.

یوسفی با اشاره به اطلاعات ماهواره ای بیان کرد: با توجه به اطلاعات برداشت شده و تصاویر ماهواره ای این منطقه  در جایی واقع شده که رسوبات آن کوهپایه ای، مخلوط های گسلی و لایه های مارنی سبز و خاکستری و سفید است و پیرامون آن لایه های سنگ آهک قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه گسلی فرعی از این محدوده عبور می کند، اظهار کرد: این گسل سبب ناهنجاری های ساختاری و تغییرات شیب لایه ها در دو سوی گسل و پدیدار شدن لایه های مارنی در این قسمت شده، این گسل پهنه ای نزدیک به ۲۰۰ متر را متاثر ساخته و سبب ایجاد دامنه ای پر شیب و ناپایدار  در این محدوده شده است .

رئیس سازمان زمین شناسی منطقه جنوب کشور  (مرکز شیراز) در رابطه با عوامل موثر در  رانش زمین بیان کرد: عملکرد گسل فرعی و فعال، شیب دامنه (شیب های بالای ۳۰ در صد)، شیب و جهت  لایه ها،وجود چشمه سارهای فصلی و آبیاری های فضای سبز، تسطیح اراضی بصورت غیر اصولی و برداشت خاک و نهشته های پاشنه پایداری دامنه و… در بروز این حادثه نقش داشته است.

وی با اشاره به اینکه از امروز مطالعات در این رابطه آغاز می شود، تاکید کرد: در این راستا دستگاه ژئوفیزیک نصب و مطالعات پیرامون علت رانش آغاز می شود.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.