شب یلدا ظرفیت ثبت جهانی در قالب پرونده مشترک را دارد

به گزارش «تاریخ‌ما»، «فاطمه دانش یزدی» با بیان این ‌که شب یلدا همچون سایر مراسم‌های آیینی ایران، سنتی زیبا و ابداعی بی نظیر است، اظهار کرد: این سنت که نمادی دیگر از پیوند ایرانی با مظاهر قدرت پروردگار در طبیعت، فرصتی برای گردهمایی، باهم بودن، تحکیم روابط خانوادگی، دوستی و شهروندی است .

وی با بیان این که برپایی مراسم شب یلدا در بناهای تاریخی شور و شعف زائدالوصفی را میان علاقه‌مندان به هویت تاریخی کشور ایجاد کرده است، گفت: این مراسم توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را نیز به خود جلب کرده است .

دانش‌یزدی، با اشاره به این‌که آیین شب یلدا  علاوه بر ایران در بسیاری از کشورهای دیگر از جمله تاجیکستان، افغانستان، عراق و آذربایجان نیز برگزار می‌شود، اظهار کرد: امسال مراسم شب یلدا در بیش از 50 بنای تاریخی و تاسیسات گردشگری استان یزد از جمله هتل‌ها، رستوران‌های سنتی، سفره‌خانه‌ها و بوم‌گردی‌ها برگزار می‌گردد .

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، افزود: اگرچه تاکنون ایران تنها کشور پیشرو به منظور ثبت جهانی آن بوده اما ظرفیت آن را دارد که همچون نوروز در قالب پرونده مشترک نیز به ثبت برسد .

این مقام مسئول در ادامه  «شب یلدا» یا «شب چله» را یکی از دیرینه‌ترین مراسم بشری عنوان کرد و گفت: این مراسم امروز به‌ عنوان یک میراث ناملموس نسل‌ به ‌نسل به ما ایرانیان منتقل شده است .

وی با اشاره به این‌که آیین شب یلدا باعث پویایی و مانایی بیشتر این یادگار اجدادمان شده است، تصریح کرد: یلدا ارزش‌هایی نظیر احترام به والدین، دید و بازدید از بستگان، گره‌گشایی از مشکلات هم نوع و شکرگزاری نعمت‌های الهی را بیش از پیش بارور ساخته ‎ است .

دانش یزدی همچنین مراسم باستانی شب یلدا را یکی از عوامل موثر در توسعه گردشگری دانست و گفت: مراسم شب یلدا به عنوان یک رخداد سالیانه باستانی با تمام جذابیت ها و زیبایی‌هایی که دارد می‌تواند همچون سایر آیین‌های سنتی و مذهبی، وسیله‌ای برای جذب گردشگران فرهنگی باشد .

وی با اشاره به این که می توان آیین شب چله را با برنامه ریزی و بازتاب بیشتری به سایر کشورها معرفی کرد، گفت: به گونه‌ای که بازدید از این جاذبه‌ی میراث معنوی، مورد تمایل گردشگران بازارهای هدف قرار گیرد .

این مقام مسئول، افزود: به دلیل قرار گرفتن چنین ایام و مراسماتی، در روزها و ماه‌های مختلف سال می‌توان از این طریق بر مشکل فصلی بودن تقاضای گردشگری فائق آمد .

وی در ادامه با بیان این که توسعه گردشگری از طریق ترویج آداب و رسوم علاوه بر اشتغالزایی در حفظ فرهنگ کهن ایرانی نیز نقش بسزایی دارد، اظهار کرد: با توجه به این که آیین باستانی شب یلدا در هر بخش از کشور به شیوه‌ای خاص برگزار می شود، فرصت مناسبی برای تشویق هموطنان به سفرهای داخلی در زمستان است که می تواند منجر به توسعه و شکوفایی گردشگری داخلی گردد .

این مسئول در پایان لزوم برگزاری مراسم شب یلدا را  آشنایی کامل با چگونگی و فلسفه وجودی این مراسم آیینی و همت در استمرار برگزاری این مراسم عنوان کرد و گفت: مراسم شب یلدا همچون سایر آیین های تاریخی این مرز و بوم، میراث معنوی همه نسل‌ها در طی قرون و اعصار بوده و حفظ و استمرار این میراث، در واقع منابعی پایدار و تمام نشدنی از جاذبه های گردشگری برای کشورمان به ارمغان می‌آورد.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.