فعالان گردشگری از اولین برند شهری کشور گفتند

به گزارش خبرنگار «تاریخ‌ما»، عبدالوهاب سهل آبادی در جلسه کمیسیون برند و گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان و در روزی که تجهیزات نماد دار و نشان دار برند اصفهان رونمایی می‌شد، اظهار کرد: مدیرانی که برند اصفهان را پیش بردند خود را وقف این کار کردند، گاهی عده‌ای می‌گفتند برند اصفهان به اتاق بازرگانی ارتباطی ندارد، اما ما ایستادیم حمایت کردیم و حمایت کردند و خوشحالیم که این مهم برای اولین بار در اصفهان رخ داد و اصفهان پایلوت برند سازی شهری در کشور محسوب شد.

وی افزود: متاسفانه همچنان توجه ما به گردشگری دقیق و معطوف نیست، در استان سمنان دیدم چه زمینه های پنهانی برای گردشگری در این کشور وجود دارد که متاسفانه جدی گرفته نشده اند.

رییس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه تعداد مسافر خارجی ورودی به اصفهان همچنان رقم قابل توجهی نیست و باید جدی‌تر به آن پرداخت، ادامه داد: تفلیس با سه میلیون جمعیت در یکسال هفت و نیم میلیون گردشگر به خود جذب کرده است، اما استان اصفهان و کشور ایران نتوانستند شایستگی‌های خود را به جهانیان نشان دهند.

باید همه نهادها برای ملی شدن برند اصفهان کمک کنند

سهل آبادی تاکید کرد: باید همه نهادها کمک کنند تا ما بفهمیم که برای ملی شدن برند باید چه کنیم؟ ما باید بتوانیم زحمت بزرگ برند شهری اصفهان را در سطح ملی مطرح کنیم. امروز شهرداری اصفهان به عنوان یک متولی اصلی در این زمینه مطرح است.

وی با اشاره به اینکه در اتاق بازرگانی اصفهان برای اولین بار در ایران SPX را مطرح کردیم و همین موضوع موجب تسهیلاتی برای کارگاه‌های کوچک و بزرگ شد، تصریح کرد: اتاق اصفهان نماینده اتاق جوانان جهان شده است و گواهینامه آن را نیز دریافت کرده چراکه تمام تلاش اتاق بازرکانی بر این است که به استارتاپ ها و جوانان پر و بال بدهیم.

رییس اتاق بازرگانی اصفهان به مشکلات اقتصادی این روزهای کشور اشاره و خاطرنشان کرد: مردم کشور سخت تر از این روزها را گذارنده اند و مطمئنا مشکلات کشور را از سر خواهیم گذراند.

در ایران وقتی صحبت از گردشگری می‌شود همه به پول فکر می‌کنند

سپس پروفسور جعفر جعفری در این جلسه اظهار کرد: چرا اجلاس wto در اصفهان صورت نگرفت درحالی که این شهر پایتخت گردشگری ایران است؟ این سوال باید مطرح شود تا مدیران اصفهانی بر روی گردشگری حساسیت بیشتری پیدا کنند.

وی افزود: یکی از نکاتی که در ایران زمانی که موضوع گردشگری مطرح می‌شود به آن فکر می‌کنند پول است، شاید پول یکی از کارکردهای صنعت توریسم باشد، اما آیا گردشگری رابطه بین ملت‌ها را نمی سازد؟ توریسم مرز نمی شناسد، توریست بدون مرز بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان محسوب می شود، باید درهای کشور را به سوی توریست باز کرد و از انزوا خارج شد صنعت توریسم از انزوا بی زار است. 

این کارشناس بین المللی گردشگری تصریح کرد: همه کشورهای دنیا درهای خود را بر روی توریست باز کرده اند. برند به تنهایی کافی نیست همانطور که آثار تاریخی به تنهایی کافی نیست، مهمتر از همه اینها خدمات است، آیا ما می توانیم در حد استاندارد بین المللی خدمات برسانیم. ما هتل هایی داریم که خدمات خوب ارائه نمی‌کنند.

جعفری تاکید کرد: باید در بحث گردشگری دوربین خود را به این صنعت تغییر دهیم باید برای این صنعت نیروی انسانی بسازیم، رقابت های امروز گردشگری بر اساس سرویس است. ترکیه با سرویس دادن مناسب یکی از قطب های گردشگری است مالزی هم همین‌طور این درحالی است که هر دو کشور مسلمان هستند.

وی با اشاره به اینکه چرا برای شب‌های توریست‌های این کشور فکر نمی‌کنیم و چرا برای آنها اوقات فراغت نمی سازیم، گفت: اگر می خواهیم توریست داشته باشیم باید فرای اثار تاریخی تصور و فکر کنیم. دانشگاه اصفهان که نیرو ساز است باید وارد شود و نیروی مناسب خدماتی به صنعت گردشگری ایران و اصفهان تزریق کند.

صنعت گردشگری یک صنعت اقتصادی است

محمدرضا رجالی رییس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه با اشاره به خبری مبنی بر اینکه خوشحالیم که می شنویم گاهی روزانه 150 هزار نفر میان مرز ایران و عراق تردد می‌کنند، گفت: کاهش هزینه‌های سفر به ایران موجب شده است تا کشورهای همسایه به ویژه عراق سعی کنند که ایران را در دستور کار گردشگری خود قرار دهند این اتفاق را باید به فال نیک بگیریم.

وی افزود: صنعت گردشگری یک صنعت اقتصادی است و طبق آمارها از دو دسته گردشگر آزاد و مستقل و گروهی 90 درصد گردشگران آزاد و 10 درصد گردشگران گروهی هستند که تاکنون سهم ایران فقط درصد ناچیزی از آن 10 درصد گروهی بوده است و باید برای آن 90 درصد آزاد برنامه داشته باشیم.

رییس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: اگر بتوانیم خدمات گردشگری کشور را برای کشورهای همسایه درست و با زبانی ساده ارائه کنیم در این زمینه می‌توانیم گام های اساسی برداریم.

در شهر اصفهان راه برون رفتی جز حرکت به سوی گردشگری نداریم

همچنین فریده روشن رییس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان، در ادامه این جلسه اظهار کرد: در شهر اصفهان راه برون رفتی جز حرکت به سوی گردشگری نداریم. باید با استفاده از این برند آنچه شایسته شهر اصفهان است را بهره برداری کنیم.

وی افزود: شهر اصفهان نیازمند مطرح شدن ایده‌های گردشگری است، متاسفانه آنچه شایسته این شهر در گردشگری است تاکنون رخ نداده و آمار ورود گردشگران به اصفهان آمار نامناسبی است.

روشن اضافه کرد: رویکرد مدیریت شهری حرکت به سمت صنعت گردشگری است، روز اصفهان را باید به عنوان یک برند در نظر بگیریم و آن را به یک رویداد بین المللی بدل کنیم. این روز به در خواست اصفهان شناسان و سازمان های مردم نهاد در نظر گرفته شده است پس باید برای آن تلاش زیادی انجام دهیم.

همچنین حسین مختاری عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در این جلسه اظهار کرد: امروز باید مدیران اصیل اتاق بازرگانی و دانشگاهیان اصیل با یکدیگر تعامل بیشتری داشته باشند تا بتوانیم از برخی مشکلات راحتر عبور کنیم.

وی افزود: گردشگری بخشی از Geo economic  است، امروز هرکس اقتصاد بهتری داشته باشد کشوری قوی به حساب می آید، امروز باید هر شهری در مزیت رقابتی خود به رقابت بپردازد واصفهان نیز باید در گردشگری این مهم را اجرایی کند تا موفق باشد.

اگر سازمان برند سریع تشکیل نشود زحمات انجام شده تا به امروز هدر می رود

محمد زاهدی عضو هیئت علمی دانشگاه شیخ بهایی و یک فعال گردشگری در این جلسه تاکید کرد: امروز و اینجا بخش خصوصی و سازمان های عمومی دور یک میز جمع شده اند، ما نیازمند یک سازمان و مدیریت برند هستیم. این سازمان باید شهرداری اصفهان، بنگاه های اقتصادی و سازمان های متولی دیگر را باشند. اگر سازمان برند سریع تشکیل نشود ، زحمات انجام شده تا به امروز هدر می رود تورو به خدا این سازمان را سریع‌تر تشکیل دهید .

همچنین جلیل جوکار رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع دستی استان اصفهان تصریح کرد: اگر می خواهیم داستان های ناگفته اصفهان را بگوییم نمی توانیم داستان های صنایع دستی را نادیده بگیریم، اگراصفهان شهره است به صنایع دستی شهره است و این شهره بودن پر از داستان های ناگفته است. 

برای حضور جهانی برند اصفهان آماده‌ایم

همچنین علیرضا سالاریان رییس دفتر وزارت امور خارجه در استان اصفهان اظهار کرد: از روزی که این برند آماده و رونمایی شد ما تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا موفق باشد. این برند در اجرا می تواند کمک بیشتری به گردشگری اصفهان انجام دهد، این اجرا در دست بخش خصوصی است و خوب پیش می رود، امیدواریم که زمانی بشود تا برند اصفهان آماده حضور در جامعه جهانی شده و استانداردسازی های لازم انجام شود. ما آماده حضور در جهان هستیم و با سفارتخانه ها صحبت خواهیم کرد .

در ادامه این جلسه علیرضا صلواتی تیریبون را به دست گرفت و گفت: سالی که قرار بود میدان امام(ره) پیاده راه شود، وقتی به صورت پایلوت پیاده راه شد با توریست ها صحبت که کردیم گفتند آیا برای همه سایزها دوچرخه در این شهر وجود دارد و آنگاه متوجه شدیم که در موضوع گردشگری تا چه اندازه ریز بینانه نگاه می‌شود و ما باید ریزبینانه نگاه کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان تاکید کرد: در المان‌های شهری، BRT و مترو برند اصفهان نصب خواهد شد و همه خدمات تبلیغاتی این بسترها برای تبلیغ برند شهری اصفهان بسیج می شوند.

به گزارش «تاریخ‌ما»،” “ESFAHAN  AN  UNTOLD  STORY نام برندی است که به همراه تصویری از طاووس زیر گنبد مسجد شیخ لطف‌الله قرار است ناگفته‌های اصفهان را برای دنیا بگوید، اصنهان، نقش نهان از جمله دلایلی هستند که برند اصفهان شهر داستان‌های نهان انتخاب شده است. 

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.