روزانه ۱۰۰ چاه در کشور خشک می شود/لزوم صرفه جویی در منابع آبی

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، عیسی کلانتری دوشنبه شب در جلسه شورای اداری میاندآب با تاکید بر لزوم صرفه جویی در مصرف منابع آبی کشور اظهارداشت: فشار بر منابع آب در کشور بسیار وحشتناک بوده و متوسط مصرف کشور بالای ۱۷۰ درصد بوده و به طور متوسط روزانه شش دهم میلی متر فرونشست زمین داریم که حتی تاسیسات زیربنایی را نیز تهدید می کند.

کلانتری با اشاره به اینکه آذربایجان غربی یکی از پرآب ترین استان های کشور است عنوان کرد: ضریب بهره وری از منابع آب تجدیدپذیر ۷۰ درصد است و این در حالی است که در سایر مناطق اینگونه نیست.

وی با اشاره به اینکه در سال ۷۶ نسبت به بهره برداری بی رویه از منابع آبی و احداث سدها هشدار داده بود، تصریح کرد: در آن زمان نسبت به خشک شدن دریاچه ارومیه هشدار دادم و حتی چند بار نیز در سال های آینده به دولت های وقت در این زمینه نامه نگاری کرده ام.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با بیان اینکه خشک شدن دریاچه ارومیه بیش از پنج میلیون نفر را در معرض تهدید قرار می دهد، گفت: معلوم نیست با خشک شدن دریاچه ارومیه با توجه به تغییرات اقلیم و درجه حرارت از نظر ژنتیکی چه اتفاق می افتد.

کلانتری با اشاره به اینکه متاسفانه با منابع آبی خود رفتار درستی نداشته ایم، تصریح کرد: بهره برداری بی رویه  از منابع آبی یکی از این موضوعات است و اکنون طبیعت به ما در مورد اقدام غلط جواب می دهد.

وی افزود: متاسفانه امروز از حوضه دریاچه ارومیه برای کارخانجات سایر استان ها مانند اصفهان و خراسان چغندر ارسال می کنیم و با توجه به آب بر بودن چغندر، این در حقیقت به این معنی است که به جای چغندر، آب انتقال می دهیم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور به وضعیت دریاچه ارومیه نیز اشاره کرد و گفت: در ۳.۵ سال گذشته سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در حوضه دریاچه ارومیه هزینه شده است.

کلانتری با بیان اینکه خط لوله دوم انتقال آب از زرینه رود میاندوآب به تبریز منتفی شده و این خط تا از تبریز تا ملکان به صورت پدافند ایجاد می شود، اظهار کرد: دریاچه ارومیه دیگر توان این را ندارد که حتی یک قطره از آن آن کم شود.

وی با اشاره اینکه برخی به مصوبات دولت عمل نکرده و شاهد توسعه ۲۳ هزار هکتار کشت آبی بعد از مصوبه دولت در آذربایجان غربی بوده ایم در حالی که ممنوع بود، افزود: در این زمینه گزارشی به خدمت رئیس جمهور فرستادیم و اینها باید عزل بشوند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با بیان اینکه ۱.۵ سال از برنامه عقب هستیم، گفت: افق احیای دریاچه ارومیه و رسیدن به تراز اکولوژیک تعیین شده از سال ۱۴۰۴ به ۱۴۰۶ رسیده است.

کلانتری تصریح کرد: بر خلاف گفته سازمان زمین شناسی مبنی بر عدم احیا دریاچه ارومیه، هم اکنون دریاچه ارومیه بین شش تا ۲۸ سانتی متر عمیق شده است و این یعنی عمق پیدا کرده و دریاچه هیچ وقت خشک نمی شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته شرایط ویژه ای داشته ایم و آمریکا نتوانسته غلطی بکند، اظهار داشت: اکنون نیز ترامپ و سگ های اطرافش مانند بولتون که حقوق بگیر منافقین هستند، نمی توانند غلطی بکنند.

نماینده مردم شهرستان های میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه در اجرای برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه با اولویت میاندوآب باید اعتبار مناسب اختصاص یابد افزود: عدالت در توزیع اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه رعایت شود.

جهانبخش محبی نیا افزود: معیشت بیشتر مردم آذربایجان غربی به ویژه میاندوآب به کشاورزی وابسته است و احیای دریاچه ارومیه نیز یکی از مطالبه های مهم مردم آذربایجان غربی است ولی نباید در راستای احیای دریاچه ارومیه کشاورزی این شهرستان آسیب ببیند، زیرا این شهرستان با تولید نزدیک به یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی به کشاورزی استان هویت بخشیده است.

وی بیان کرد: تخصیص اعتبار ناکافی برای ایجاد شبکه جمع آوری فاضلاب شهری به منظور انتقال پساب ها بعد از تصفیه به پیکره دریاچه از جمله موارد مشهود در عدم تخصیص اعتبارات احیای دریاچه ارومیه به میاندوآب است.

نماینده مردم شهرستان های میاندوآب، شاهین دژ و تکاب افزود: در انتقال خط دوم آب زرینه رود به تبریز کلانتری ایستادگی کرد و این جای تقدیر دارد، زیرا دیگر آب اضافی برای انتقال به تبریز وجود ندارد و اکنون هم حرف هایی در این باره شنیده می شود که در بین مردم و جامعه این شائبه را ایجاد می کند که احتمال انتقال آب میاندوآب به تبریز از خط دوم آبرسانی وجود دارد.

وی بیان کرد: این درحالیست که با توجه به توقف طرح سدسازی در این شهرستان به ویژه سد باروق، مردم با کمبود آب شرب سالم و کشاورزی مواجه هستند و نیاز است در تصمیم گیری ها به این مهم نیز توجه شود.

محبی نیا با اشاره به ضرورت استقلال مرکز آموزش عالی شهید باکری میاندوآب از دانشگاه ارومیه نیز اظهار داشت: قدمت این مرکز به قبل از انقلاب بر می گردد و اینکه برای آن ردیف بودجه ای مستقل در نظر گرفته شده است، نباید در مرکز استان با واکنش مواجه شود.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.