ساخت بنای تجاری دیوار به دیوار کاخ موزه گلستان

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، حجت نظری در جلسه امروز شورای شهر تهران با بیان این که امروز در تقویم، روزجهانی کودک هم هست که امیدوارم همه ما، در شورای شهر بتوانیم شهری مناسب برای کودکان‌مان بسازیم گفت: شهری مناسب برای همه شهروندان و به طور خاص، برای آینده‌سازان شهر و کشورمان.  

وی با اشاره به  هفته کتاب و کتابخوانی است که از ۲۴آبان ماه آغاز شده است گفت : متاسفانه به‌رغم آنکه یکی از اصلی‌ترین رویکردهای مدیریت شهری در دوره جدید، توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی است، اما به نظر می‌رسد به مساله کتاب و کتاب‌خوانی آن‌طور که باید اهمیت داده نشده است.

نظری اضافه کرد : اگر به خاطر داشته باشید، سال‌ها قبل در برخی از اتوبوس‌های شرکت واحد کتاب‌هایی برای مطالعه شهروندان قرار داده شده بود اما خیلی زود چنین اقدامی متوقف شد. لازم است معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، سازمان اتوبوس‌رانی و نیز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نسبت به تامین کتاب‌هایی در قطع جیبی و با صفحات کم که مناسب مطالعه در زمان کوتاه است اقدام کرده و دوباره این کتاب‌ها در فضاهایی مانند اتوبوس‌های شهری نصب شود. حتی می‌توان به تولید اپلیکشین‌هایی برای ارایه کتاب‌های صوتی نیز اندیشید. این اقدامات می‌تواند در افزایش سرانه مطالعه، نقشی اساسی ایفا کند.

وی تاکید کرد :  متاسفانه در فضاهای شهری و عمومی نیز توجه جدی به کتاب و کتابخوانی صورت نگرفته است، به همین دلیل لازم است که سازمان زیباسازی شهرداری تهران در فضاهای شهری همچون تابلوهای تبلیغاتی و سایر فرصت‌های تبلیغی، اقدام به معرفی کتاب‌های مختلف کرده و برای تبلیغ کتاب و توسعه فرهنگ کتابخوانی نیز به ناشران تخفیف داده شود تا آنها بتوانند در فضاهایی همچون مترو، پارک‌ها، خیابان‌ها و سایر فضاها و اماکن، با تعرفه‌ای ارزان‌تر کتاب‌های خود را تبلیغ کنند.

 نظری در ادامه با بیان این که تهران شهری تاریخی و باستانی است که فارغ از منطقه ری، براساس یافته‌های باستان‌شناسی در تپه‌های قیطریه، قدمت آن به ۳۲۰۰ سال پیش می‌رسد گفت : هرچند که در چندسال اخیر و پس از کشف اسکلت بانوی هفت هزار ساله در نزدیکی خیابان مولوی و گاه نگاری صورت گرفته روی سفال‌های کشف شده در بازار تهران، قدمت این شهر به هفت هزار سال پیش نیز باز می‌گردد اما اگر همان ۳۲۰۰ سال پیش را هم مبدا در نظر بگیریم نشان دهنده این است که پایتخت کشورمان قدمتی پیش از میلاد مسیح دارد. یافته های باستان شناسی نشان می‌دهد که روستای تهران در مجاورت خیابان مولوی فعلی قرار داشته و منطقه ارگ تاریخی و بازار تهران هسته اولیه این منطقه باستانی است.

نظری خاطر نشان کرد : در محدوده ارگ تاریخی تهران و در مجاورت با ساختمان شمس العماره و سردر باب عالی کاخ موزه جهانی گلستان که به شماره ۱۴۲۲ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است، شورای فنی و معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران دو مجوز خارج از ضوابط حریم جهانی کاخ گلستان را در سال ۹۵ صادر کرده است. در ادوار گذشته شاهد بودیم با وجود قرارگیری کاخ موزه جهانی گلستان در محدوده ثبتی مجموعه ارگ تاریخی و بازار تهران و ایضاٌ حریم این دو مجموعه، حریم کاخ جهانی گلستان توسط سرای  موسوم به دلگشا شکسته و باعث شد این اثر که تازه در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده بود، در فهرست میراث در خطر جهانی قرار گیرد. اخیرا نیز موضوع سرای سیگارچی مطرح شد که با تذکر صورت گرفته توسط بنده و پیگیری عاجل رئیس سازمان میراث فرهنگی، جلوی این کار گرفته شد ولی متاسفانه در اقدامی شگرف، دو مجوز دیگر در این محدوده صادر شده است.

این عضو شورای شهر تهران با بیان این که در مجوز اولیه صادر شده توسط شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران که بزرگان این حوزه از پژوهشگاه میراث فرهنگی و کمیته ملی ایکوموس ایران تشکیل می‌شود، به بنای تجاری با کاربری رستوران در حریم بلافصل کاخ موزه جهانی گلستان در خیابان ناصرخسرو و دیوار به دیوار شمس العماره، مجوز تخریب و نوسازی با ارتفاع ۱۰ و نیم متر با ۲ طبقه زیر زمین داده شده است گفت :  مجوز این حد ارتفاع درحالی داده می‌شود که براساس ضوابط حریم کاخ جهانی گلستان، اجازه ساخت و ساز در حریم بلافصل و درجه یک تا بیش از ۷ و نیم متر وجود ندارد و مجوز صادر شده خارج از حیطه اختیارات قانونی شورای فنی استان تهران بوده است. از سویی دیگر صدور پروانه زیرزمین، خلافی محرز بوده و ساختمان کاخ را به خطر می‌اندازد. البته به نظر می‌رسد مالک نیز تخلفی مضاعف کرده و فونداسیون کار شده در بنا، ارتفاعی ۱۲ و نیم متری دارد که ۲متر از مجوز خلاف داده شده هم فراتر رفته که این تخلفی مضاعف است. همچنین گویا مالک به خود کاخ گلستان نیز تعرض کرده است که این موضوع توسط معاونت حقوقی سازمان میراث فرهنگی در دست بررسی است تا درصورت احراز، از مالک شکایت شود.

وی ادامه داد : در اقدام دوم، معاونت میراث اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، به بنایی با کاربری بانک در نبش کوچه تکیه دولت اجازه تخریب و نوسازی و ۱۰ و نیم متر ارتفاع با ۲ طبقه زیرزمین را بررسی و تایید اولیه کرده است که این اتفاق نیز خلاف است. چرا که این بنا نیز در حریم درجه یک کاخ گلستان قرار دارد و معاونت میراث فرهنگی استان تهران اجازه صدور مجوز برای این حد ارتفاع و صدور مجوز ساخت زیرزمین را ندارد. البته در این مورد هنوز پروانه‌ای صادر نشده است و می‌توان تا قبل از اینکه حقی برای مالک ایجاد شود، از صدور پروانه توسط شهرداری جلوگیری کرد.

نظری در پایان گفت : حال از معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تقاضا دارم نسبت به این دو تخلف محرز ورود کرده و جلوی این‌گونه تخلفات شورای فنی و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران را گرفته و همچنین شهرداری تهران نسبت به تخلف ملک ناصر خسرو و ارتفاع بیش از حد از ضوابط مجوز اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، ورود کرده و از دادن هرگونه پروانه ساختمانی برای ملک نبش کوچه تکیه دولت خودداری کند.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.