تخریب۱۲۰بنا درسواحل شمال/حضور شرکتهای اروپایی درهمایش توسعه سواحل

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، محمدرضا الهیار در نشست خبری تشریح برنامه های همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی گفت: سیزدهمین دوره این همایش با عنوان اختصاری آیکوپمس ۲۰۱۸ پنجم تا هفتم آذرماه در تهران با حضور پژوهشگران و سازندگان تجهیزات بندری برگزار می شود.

وی با بیان اینکه اولین دوره این همایش سال ۶۹ برگزار شد، گفت: اگرچه سن دانش مهندسی سواحل در دنیا کمتر از دو دهه است، اما در ایران در سالهای اخیر توسعه این علم سرعت رشد بالایی داشته و در حال حاضر از سایر کشورهای منطقه جلوتر هستیم. در تلاشیم این دانش را به سایر کشورها نیز عرضه کنیم.

معاون مهندسی و توسعه زیربناهای سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در دوره قبلی این همایش دوسالانه در سال ۲۰۱۶ هزاروسیصد نفر از ۳۷ کشور حضور داشتند که در این دوره علی رغم تحریم ها، دانشمندان و کارشناسان توسعه سواحل و بنادر از ۳۶ کشور چه در قالب ارائه مقاله و چه در قالب حضور در نشست ها اعلام آمادگی کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه در این دوره از همایش آیکوپمس به مقالات کاربردی در صنعت حمل و نقل دریایی اهمیت خاصی داده شده افزود: برای اولین بار در همایش سیزدهم اپلیکیشن موبایلی همایش تهیه شده و مقالات کنفرانس در این اپلیکیشن ارائه شده است.

الهیار در خصوص حامیان جهانی این کنفرانس گفت: انجمن جهانی زیرساختهای دریایی، سازمان جهانی هواشناسی، سازمان بین المللی آب و هوا شناسی دریای خزر، انجمن جهانی چراغ های دریایی، انجمن جهانی هیدروگرافی و چند مجمع دیگر بین المللی از این کنفرانس حمایت خواهند کرد.

همچنین در این همایش استادانی از دانشگاه های انگلیس، سوئد، کانادا، هلند، عمان، ژاپن و ایران به عنوان سخنران اصلی حضور خواهند داشت.

وی درباره کاربردی بودن برگزاری کنفرانس سواحل و بنادر و سازه های دریایی گفت: در طول دوره های گذشته که این همایش برگزار شده، توانسته ایم با استفاده از پیشنهادات پژوهشگران و کارشناسان و مقاله های آنها آئین نامه هایی که در خصوص نحوه مهندسی بنادر، دستورالعمل ارائه می دهند را تدوین کرده و در سازمان برنامه و بودجه به تصویب برسانیم. در حال حاضر این آئین نامه ها ملاک عمل فعالیت در توسعه سواحل و بنادر هستند.

الهیار با بیان اینکه انجمن جهانی زیرساختهای دریایی (PIANC) با ۱۳۳ سال قدمت که از حامیان این همایش است، افزود: این انجمن تنها ۲۵ کشور عضو آن هستند و یکی از انجمن های معتبر در زمینه طراحی آئین نامه های توسعه سواحل دریایی در جهان به حساب می آید. ایران تنها کشور منطقه خاورمیانه است که در این انجمن عضویت دارد.

به گفته عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی: شرکت های اروپایی تولیدکننده تجهیزات دریایی نیز علی رغم تحریم ها در این همایش حضور دارند.

وی ادامه داد: با پیگیری های سازمان بنادر و دریانوردی در ۳ سال اخیر ۴۰ کیلومتر از خط ساحلی استان های شمالی آزادسازی شده و ۱۲۰ بنا در سواحل شمالی قلع و قمع شده است.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.