بیست و یکمین کارگروه غارشناسی برگزار شد

به گزارش سایت «تاریخ ما» بیست و یکمین کارگروه غارشناسی با حضور نمایندگانی از وزارت کشور، وزارت نیرو ، وزارت ورزش و جوانان، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، سازمان جنگلها، مراتع وآبخیزداری، سازمان جغرافیای نیروهای مسلح و انجمن غار و غارشناسی ایرانیان برگزار شد.

محمد مدادی دبیر کارگروه غارشناسی کشور در این نشست ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده توسط این دبیرخانه گفت: مراسم گرامیداشت روز غار پاک در دوم مهر با انجام برنامه هایی از قبیل پاکسازی نمادین غارها، نشست های علمی و کارگاه های آموزشی، جلسات استانی غارشناسی و برنامه های آموزشی در سطح استان ها به صورت هماهنگ برگزار شد.

مدادی افزود: سامانه بانک اطلاعات غارهای کشور با پیش بینی بیش از ۳۰ عنوان داده در مورد هر یک از غارها یکی از تصمیماتی است که اتخاذ شده که انشالله پس از ورود داده ها توسط ادارات کل استان ها رونمایی رسمی خواهد شد.

وی با اشاره به ارائه پیشنهاد ثبت بین المللی روز «غار پاک» به عنوان روز جهانی حفاظت از غارها به وزارت امور خارجه بیان کرد: طرح جمع آوری اطلاعات خفاش های غارزی با همکاری تیم های غارنوردی به منظور تهیه اطلاعات اولیه از پراکنش خفاش ها در سطح کشور و غارها هم آغاز شده است که دستاوردهای آن می تواند به گنجینه دانش محیط زیست طبیعی کشور اضافه شود.

در ادامه این نشست موضوع طرح گردشگری غار هامپوئیل واقع در شهرستان مراغه، استان آذربایجان شرقی مورد بحث قرار گرفت.

کارشناسان حاضر در این نشست ضمن بررسی ارزش های بیولوژیکی و ظرفیت های گردشگری این غار به لزوم انجام مطالعه جامع در مورد وضعیت غار و حریم آن، حفظ ارزش های زیستی و زمین شناختی غار، برآورد ظرفیت برد غار، نظارت جدی بر انجام طرح، عدم اقدام اجرایی قبل از تایید طرح در کارگروه غارشناسی تاکید کردند.

در پایان این نشست بر اساس تصویب کارگروه غارشناسی، اجرای طرح گردشگری غار هامپوئیل منوط به ارائه طرح مدیریت شامل مراحل اجرایی و بهره برداری با لحاظ ظرفیت برد، مطابق با دستورالعمل و شرح خدمات اعلامی و اخذ مجوز کارگروه و همچنین رعایت حریم غار در احداث بنا و تاسیسات شد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.