توسعه گردشگری توطئه‌های تبلیغاتی خارجی‌ها علیه ایران را خنثی می‌کند

به گزارش «تاریخ‌ما»،محسن پاک آئین در اجلاس پیش سمینار همایش بین‌المللی فقه گردشگری، با اشاره به گردشگری از دیدگاه مقام معظم رهبری، اظهار کرد: درآمدزایی و اشتغال زایی دو مشخصه مهم گردشگری در راستای اقتصاد مقاومتی و کشور است و طبق آمار معتبر سایت‌های گردشگری، صنعت گردشگری درآمدزا بوده به طوری که سود مالی حاصل از آن مبلغ بسیار زیادی است و مقام معظم رهبری در ارتباط با همین موضوع تاکیدات فراوانی می‌کنند و معتقدم اگر مسئولان کشور در ارتباط با گردشگری با تبلیغات و جهت گیری صحیح بهره‌مند شوند، می‌توانند درآمد کشور را از مابقی مقوله‌ها بی‌نیاز کنند. 

وی با بیان این‌که طبق آمار جهانی نزدیک به  ۳۰۰ میلیون نفر در دنیا در صنعت گردشگری شاعل شدند، گفت: با ورود هر گردشگر به کشور، ۹ شغل ایجاد می‌شود، ورود هر گردشگر به کشوری مشاغل خدماتی زیادی را ایجاد می‌کند، به دلیل قرارگیری در مجاورت  کشورمان، سالانه حدود سه میلیون نفر از جمهوری آذربایجان به ایران سفر می‌کنند که فرصت خوبی برای ایجاد شغل و درآمدزایی در کشور است. 

وی با بیان این‌که نگاه رهبری به گردشگری زیارتی نگاه بسیار مهم و مثبتی است، افزود: سالانه ۲۷ میلیون گردشگر به مشهد سفر می‌کنند که از این تعداد سه میلیون گردشگر خارجی است. 

پاک آئین یادآور شد: امروزه سیر گردشگری به سمت گردشگری پاک پیش می‌رود و این تنها مختص کشور ما نیست، گردشگری پاک، گردشگری مبتنی بر غدای حلال است ما می‌توانیم ایران را به مقصد سفرهای پاک و مبتنی بر دین تبدیل کنیم. 

 وی با بیان این‌که مجاورت آذربایجان شرقی با چند کشور خارجی، فرصت مناسبی برای رونق گردشگری است، گفت: اگر گردشگری درمانی در استان‌های همجوار با کشورهای خارجی ساماندهی شود می‌تواند یکی از منابع اصلی درآمد استان‌ها شود. با توجه به رشد پزشکی در ایران، اگر گردشگری درمانی را به خوبی هدایت کنیم، منبع درآمد عظیمی برای کشور ایجاد می‌شود. 

حجت‌الاسلام احمد مبلغی – رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز  با بیان این‌که فقه در اسلام دارای سه شاخه فقه وجود، نفس و سلوک است، اظهار کرد: فقه وجود، فقهی آمیخته با کلام و تلاش ایمانی است و با تحقق این سه فقه در انسان، او واجد درک و آگاهی نسبت به صفات خداوند می‌شود.  امروزه اثری از فقه وجودی باقی نمانده است، فقه وجودی شامل کلام، عرفان و تلاش برای ایمان افزایی است و اگر در سه روند واحد شکل بگیرد، وجود انسان به صفات و درک خداوند نائل می‌شود. 

وی با بیان این‌که فقه نفس در تهذیب و تزکیه نفس و تربیت والای درونی انسان تمرکز می‌کند، افزود: فقه نفس به دنبال این است انسان را در زندگی در مسیر رسیدن به درجات معاد قرار دهد، ولی امروزه نیز اثری از فقه نفس باقی نمانده است. 

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان این‌که امروزه فقه سلوک به عنوان تنها فقه فعال است، گفت: فقه سلوک، فقه رفتارها، هنجارها، فرهنگ‌ها، حقوق، اخلاق و آداب و معاشرت است، جامعه بدون فقه سلوک نمی‌تواند اداره شود. 

حجت‌الاسلام احمد مبلغی با تاکید بر این‌که اگر سه فقه وجود، نفس و سلوک در کنار یکدیگر قرار گیرند وضعیت آرمانی و مطلوب برای انسان شکل می‌گیرد، افزود: از وضعیت حاصل اجتماع سه فقه، هیچ قدرتی در این جهان نمی‌تواند بخشی از این وضعیت را تشکیل دهد. 

 وی با بیان این‌که گردشگری پدیده‌ی امروزی مهم در حال تحول است، گفت: گردشگری را تنها نمی‌توان از مسیر فقه سلوک مورد بررسی قرار داد. 

حجت‌الاسلام مبلغی با اشاره به این‌که نگاه اسلام به گردشگری نیرومندترین نگرش به گردشگری است، افزود:  گردشگری باید پاک از آلودگی‌ها و فساد به دور باشد، تجلی در گردشگری رخ می‌دهد، در سفر و گردشگری مواجه شدن با وسعت زمین، محل تجلی صفت واسع خداوند است. 

 وی افزود: اگر تجلی واسع در انسان پیدا کند، انسان از تگنایی نجات پیدا کرده و خداوند را در هر مکان و زمانی می‌تواند ببیند. 

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.