دانشگاه‌ها در تبیین جایگاه امام صادق(ع) برای جوانان پیشتاز شوند

آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی در گفتگو با خبرنگار «تاریخ ما»، درباره فضیلت‌های امام صادق(ع) و نقش دانشگاه‌ها در تبیین آن، تأکید کرد: در سال ۱۹۶۸ میلادی دانشگاه استراسبورگ بیش از ۲۰ پرفسور خود را برای بررسی جایگاه علمی امام صادق(ع) به کار گرفت و رساله این کار علمی به دو زبان شامل فارسی و انگلیسی منتشرشده است که امروز این کتاب با ترجمه ذبیح‌الله منصوری در دسترس است و درباره علم آن حضرت درزمینهٔ های مختلف مطالب بسیاری دارد.

وی افزود: اینکه دانشمندان غربی بر روی امام صادق(ع) و علم ایشان کار تحقیقاتی می کنند به‌واقع باید مایع شرمساری ما باشد و به‌عبارت‌دیگر ما باید امام صادق(ع) و جایگاه علمی ایشان را به غرب معرفی کنیم و نه اینکه آن حضرت را از رساله‌های غربی بشناسیم و سؤال اساسی این است که چرا به این مسائل در داخل کشور پرداخته نمی‌شود.

ذخایر علمی دانشگاه‌ها معرفی شوند

امام‌جمعه بندرعباس بابیان اینکه انتظار از دانشگاه‌ها این است که درزمینه‌های مذکور کار بیشتری کنند، تأکید کرد: آنچه مربوط به حوزه‌ها شامل فقه، اصول، تفسیر و … بود کارهای خوبی صورت گرفته و ده‌ها کتاب در هر زمینه مانند فلسفه و … به انتشار رسیده است اما از دانشگاه‌ها انتظار بیشتری است.

آیت‌الله نعیم‌آبادی بیان کرد: اگر بخواهیم قرآن را بشناسیم این تنها رسالت روحانیان نیست بلکه در قرآن مباحث متعددی چون زیست‌شناسی، نجوم، فلسفه، ادبیات و ده‌ها علم دیگر مطرح‌شده که کار دانشگاهی نیز بر روی آن‌ها می‌تواند به اشاعه معرفت نسبت به قرآن کمک کند.

وی با طرح این سؤال که اگر امام صادق(ع) متعلق به غربی‌ها بود درباره آن حضرت چه می‌کردند؟ تأکید کرد: جامعه وقتی می‌تواند جامعه باشد که در کنار علامه طباطبایی‌ها، دانشمندان دانشگاهی نیز وجود داشته باشد در این زمینه باید گفت ما ذخایر فراوان علمی در دانشگاه‌ها داریم که باید آن‌ها را معرفی کنیم.

دانشگاه‌ها کانون تلاش علمی باشند

عضو خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه ما در داخل کشور خوشبختانه همه ظرفیت‌ها را شامل اندیشمندان، ذخایر علمی و … داریم اما متاسفانه آن‌ها را نمی‌شناسیم، بیان کرد: در داخل کشور تعداد زیادی اندیشمند وجود دارد اما باید گفت خروجی این امر چه بوده است؟ توقع رهبر معظم انقلاب اسلامی این است که دانشگاه‌های ما کانون تلاش علمی باشند که خوشبختانه امروز هستند اما باید این امر بیشتر شود.

آیت‌الله نعیم‌آبادی بیان کرد: لویی پاستور یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان اذعان دارد که من به وجود میکروب‌ها پی نبردم مگر در این دعای امام سجاد(ع) که می‌فرماید خدایا آب‌های این متجاوزان به کشورهای اسلامی را به وبا آلوده کن … آن امام همام همچنین در جای دیگر می‌فرماید منزه است خدایی که وزن هوا را می‌داند یعنی چگالی هوا در سایه و آفتاب متفاوت است و ما باید این مسائل را ازنظر علمی بررسی کنیم.

وی بابیان اینکه نقش استخوان‌ها در شنوایی به‌تازگی برای انسان کشف‌شده اما این امر در احادیث اسلامی سال‌ها قبل وجود دارد، تأکید کرد: این نشان می‌دهد که اسلام در چه جایگاهی از علوم قرار دارد.

امام جمعه بندرعباس بابیان اینکه در علوم انسانی که حرف اول و آخر متعلق به دین مبین اسلام است، بیان کرد: فقه و اصول اسلام از حوزویان اما بررسی دین از لحاظ علمی متعلق به دانشگاهیان است که باید به این امر اهتمام بیشتر داشته باشند.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.