احترام به جایگاه انسان ها شاخصه دستیابی به صلح و دوستی است

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، علی وقف‌چی شامگاه پنج شنبه در آیین اختتامیه دومین دوره رویداد فرهنگی «بانوی طلایی» که به میزبانی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان زنجان برگزار شد، با بیان اینکه در دنیای امروز، معدل حرکت دنیا به سمت صلح و دوستی است، افزود: یکی از شاخص‌های دست‌یابی به این صلح و دوستی، احترام گذاشتن به جایگاه همه انسان‌ها، از جمله جایگاه زن است.

وی با اشاره به اینکه از گذشته تا به امروز صحبت‌ها و سخنرانی‌های زیادی در خصوص حفظ جایگاه زن در جامعه ایراد شده اما معتقدیم ارتقای جایگاه زن ایرانی باید در عمل به اجرا گذاشته شود، تصریح کرد: خوشبختانه زنجان جزو استان‌هایی است که از جایگاه ارزشمندی در عرصه احترام و ارزش‌گذاری به جایگاه زن ایرانی برخوردار است و شهر زنجان ثابت کرده که بیشترین محبوبیت را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

وقف چی با یادآوری اینکه وجود موزه مردم‌شناسی رختشویخانه، حاکی از ارزش‌گذاری و احترام به جایگاه زن ایرانی در زنجان دارد، ادامه داد: موزه مردم‌شناسی رختشویخانه، یکی از بی‌نظیرترین مکان‌ها برای ارزش‌گذاری به جایگاه زن ایرانی است و مهم‌ترین استنباط از وجود چنین اثر تاریخی در دل زنجان، این است که مردم این شهر بیشترین کرامت را برای زنان قائل بودند.

نماینده مردم زنجان و طارم در خانه ملت با تاکید بر اینکه فرهنگ مقوله‌ای نیست که بتوان آن را توسط یک یا چند کشور تحریم کرد، افزود: فرهنگ موضوعات مختلفی از جمله اصالت، معنویت و هویت یک ملت را در برمی‌گیرد و نمی‌توان آن را محدود کرد. به‌عنوان مثال می‌توان از فرش ایرانی به عنوان یک اصالت و یک فرهنگ یاد کرد که امروز در اقصی‌نقاط دنیا شاهد استفاده از آن هستیم.

وقف‌چی با بیان اینکه فرهنگ ایرانی با وجود اینکه از غنای زیادی برخوردار است، اما مظلوم واقع شده و در آن سوی مرزها از بسیاری از واقعیت‌ها در این عرصه بی‌اطلاع‌اند، اظهار کرد: متاسفانه همین مظلومیت باعث شده است تا برخی از ملت‌ها هنوز بر این باور باشند که زن ایرانی اجازه خروج از خانه را ندارد، لذا برای زدودن چنین تصورات غلطی، مسئولان امر باید همت بیشتری به خرج دهند.

وی با اشاره به اینکه امروز وقت آن فرا رسیده تا از ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم، برای شناساندن جایگاه زن ایرانی در اقصی‌نقاط جهان استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: استفاده از همه ظرفیت‌ها باعث خواهد شد تا بتوانیم جایگاه واقعی یک زن ایرانی را که حضور پررنگ‌تری نسبت به مردان در برخی بخش‌ها از جمله دانشگاه‌ها دارند، به جهانیان نشان دهیم.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.