خلق زیبایی بر روی شیشه/ آرامش را در هنر یافتیم

به گزارش سایت «تاریخ ما»، گروه استان ها: مؤلفه ای که هنرمند را از دیگر مردم جامعه  متمایز می کند نگاه لطیف و خلاقانه او به ابزار هایی است که در اطراف می بیند.

شاید بسیاری از ما از کنار یک تکه چوب، یک صفحه کاغذ و حتی شیء شیشه ای به راحتی بگذریم اما استادان و هنرمندان ارزشمندی در این دیار زندگی می کنند که از همین اشیاء به ظاهر ساده زیبایی های فوق العاده ای خلق می کنند.

این روزها که خراسان جنوبی میزبان هنرمندان گرانقدری از سایر استان های کشور است می توان ساعتی را به دور از دغدغه های روزمره پای صحبت این هنرمندان و استادان نشست و از هنر ایرانی شنید.

به سراغ دو هنرمند و استاد هنر  رفتیم که  با کار بر روی شیشه جذابیت های بی بدیل و چشم نوازی را خلق کرده اند که هر بازدید کننده ای به راحتی از کنار آن نمی گذرد.

علیرضا تبدل خواه از جمله اساتید و هنرمندانی است که  حدود ۳۵ سال هنر تراش روی شیشه را پیگیری کرده و اکنون دارای درجه دو هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی در گفت و گو با سایت «تاریخ ما» اظهار کرد: با بررسی کتاب های مرتبط با بحث آبگینه و بلور می توانه به این نتیجه رسید که این هنر سابقه حدأقل دو هزار سال پیش از میلاد مسیح دارد.

تراش روی شیشه هنر بومی مردمان پایتخت

این استاد هنر و دارنده سه نشان ملی که از استان تهران مهمان خراسان جنوبی است، بیان کرد:  تراش و نقاشی روی شیشه هنر بومی مردمان استان تهران  بوده و مرکز آن نیز شهر ری است.

تبدل خواه افزود: مواردی چون کار عکس ناصرالدین شاه بر روی استکان و بلور در  ۱۵۰ سال پیش و همچنین چراغ های کریخوانی نشان از قدمت این هنر دارد.  

وی با بیان اینکه یادگیری تراش بر روی شیشه  کار آسانی نیست، گفت: از این جهت شاید برخی برای فراگیری آن پیش قدم نشوند به ویژه اینکه هنرجویان تمایل به نتیجه گیری سریع و در کمترین زمان ممکن دارند.

استاد هنر تراش بر روی شیشه اظهار کرد: من چند سال در این حرفه نزد استاد کارگری کردم تا به نتیجه دلخواه رسیدم ولی هنرجوی امروزه می خواهد ظرف چند ماه موفق شود.

یادگیری هنر تراش بر روی شیشه فرصتی برای اشتغال زایی

تبدل خواه بیان کرد: در صورت اعطای تسهیلات  و وام از سوی دولت هنرجویان این رشته می توانند به عنوان یک شغل نیز به این هنر نگاه کنند.

وی با اشاره به اینکه برای یادگیری ابتدایی هنر تراش روی شیشه بر روی شش ماه وقت و فرصت لازم است، ادامه داد: امیدواریم نمایشگاه های صنایع دستی فرصت بسیاری خوبی برای تعالی و رشد هنر در کشور

محمد بنی جواد نیز از هنرمندان و اساتیدی که  ۲۵ سال  از عمر خویش را به هنر نقاشی روی شیشه و مینای شیشه اختصاص داده و اکنون مدرس صنایع دستی است.

نقاشی روی شیشه مثل آهن ربا من را جذب کرد

این استاد رشته نقاشی بر روی شیشه نیز در گفت و گو با سایت «تاریخ ما» اظهار کرد:  این هنر مثل آهن ربا من را به سمت خود کشاند و هر وقت که کار نقاشی روی شیشه را انجام می دهم احساس آرامش خاطر می کنم.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ نفر از هنرجویان وی اکنون در عرصه این هنر فعال هستند، بیان کرد: بسیاری از هنرجویانم نیز بیان می کردند که با فراگیری این هنر به آرامش رسیده و دغدغه هایشان کاهش یافته است.

این استاد و مدرس رشته نقاشی بر روی شیشه ادامه داد: تلاش من بر ابداع طرح های جدید و متنوع بوده و نخواستم طرح های تکراری را به مردم عرضه کنم.

علاقمندی جوانان به هنرهای اصیل

بنی جواد با بیان اینکه  تلاش و خستگی ناپذیر لازمه موفقیت در این هنر است، افزود: بسیاری از افراد در سراسر کشور تمایل به یادگیری هنر نقاشی بر روی شیشه دارند که شاید بتوان با همکاری اساتید و دستگاه های متولی زمینه آموزش در استان هایی چون خراسان جنوبی را نیز فراهم کرد.

بی شک  قدر شناسی از اساتیدی که سال ها از عمر گرانقدر خود را بر یادگیری، آموزش و ترویج یکی از هنرهای اصیل ایرانی گذاشته اند، نشان از احترام به فرهنگ و هنر است، هنری که می توان لطافت و آرامش را به جامعه هدیه دهد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.