۲۰۰۰ پرونده قاچاق معطل در دادسراهای کشور داریم

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»،  علی مویدی خرم آبادی امشب در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمانشاه،  هدف از سفر به این استان را بررسی اقدامات، شرایط، توفیقات و مشکلات آن در حوزه قاچاق عنوان کرد.

وی افزود: استانهای مرزی در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اولویت هستند و کرمانشاه هم با توجه به مرز طولانی که با عراق دارد جز استانهای برتر در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز تلقی می‌شود. 

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان داشت: با توجه به بازدید که داشتیم اقدامات خوبی در حوزه پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز در استان صورت گرفته که قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی کشور انسان های زالوصفت و وطن فروشانی که اقتصاد ما را مورد هجمه قرار می دهند کم نیستند و سعی می‌کنند از این اوضاع سوءاستفاده کنند و سود ببرند؛ ما هم آسیب‌شناسی در این زمینه انجام داده‌ایم تا خلاءهای قانونی را شناسایی و احصا کنیم تا شهد حداقل فعالیت قاچاقچیان باشیم.

مویدی خرم‌آبادی تصریح کرد: در استان کرمانشاه به لحاظ شرایط بخش‌های امنیتی در امر شناسایی شبکه‌ها و قاچاقچیان دارای شبکه توفیقات خوبی داشته‌اند.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه نظام در حال حاضر تمام تمرکزش را معطوف به شناسایی خلاءهای موجود برای پیشگیری کرده است، افزود: از نظر کمیت پرونده‌ها افزایش قابل قبولی داشته‌ایم، اما تعداد ی از پرونده‌های کلان که هنوز منتج به نتیجه نشده و پرونده‌های مهمی هم هستند که مطالبه جدی مردم است.

وی بیان داشت: مردم از ما مطالبه‌گری می‌کنند که چرا یقه‌سفیدها با حجم عظیمی از تخلف بلاتکلیف مانده‌اند، لذا از دادگستری‌ها استدعا داریم که تعیین تکلیف قطعیت این پرونده‌ها را در دستور کار ویژه خود قرار دهند.

مویدی خرم‌آبادی تصریح کرد: بخش اعظمی از پرونده‌ها که باید اجرایی شود در اختیار اجرای احکام قرار می‌گیرد و متوقف می‌شود احتمالا بنا به دلایلی همچون کمبود نیرو، تجهیزات و فرصت است که ما آمادگی خود را برای فراهم کردن شرایط در راستای اجرای احکام این پرونده‌ها اعلام می‌کنیم.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه این وضعیت به هیچ وجه قابل قبول نیست، گفت: ۲۰۰۰ پرونده در سطح کشور در حوزه قاچاق کالا و ارز از سرشبکه‌های سازمان یافته این حوزه شناسایی کرده‌ایم که از هشت سال پیش تا امروز منتج به نتیجه نشده‌اند.

وی ارزش این پرونده‌ها را ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این میزان را باید این مافیایی‌ها به خزانه دولت واریز کنند اما به دلایلی که دادسرا باید پاسخ بدهد انجام نشده است؛ ست که جای سوال چرا باید این حجم معطل بماند و به دادستان کل کشور هم اعلام کرده‌ایم.

مویدی خرم‌آبادی در خصوص بحث مشکلات کوله‌بران هم اظهار داشت: در سال جاری یک کار هدفمند و همه‌جانبه انجام داده‌ایم که هم کوله‌بر، هم تاجر و هم دولت به حق خود می‌رسند، اگر این طرح در کرمانشاه اجرا شود مرزنشینان که سالم‌ترین و در عین حال فقیرترین افراد هستند به حقشان خواهند رسید.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد تدابیر این ستاد برای جلوگیری از قاچاق کالاهای اساسی نیز گفت: یکی از پیش‌بینی‌های ما این بود که با آغاز تحریم‌ها این کالاهای اساسی که یارانه‌ای هستند قاچاق خواهند شد و برای پر کردن خلاءهای موجود پیش‌بینی‌هایی داشتیم و در حال حاضر خروج کالاهای اساسی از کشور رو به کاهش است.

وی در مورد پدیده قاچاق سوخت در شهرهای مرزی استان کرمانشاه که شهروندان را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرده نیز ابراز امیدواری کرد که با احیای کارت‌های سوخت مدیریت بهتری را در جوار مرزها شاهد باشیم و تکرار صفوف در پمپ‌ها به حداقل برسد.

مویدی‌ خرم‌آبادی همچنین در مورد قاچاق دلار توسط سفارتخانه‌ها نیز ضمن تکذیب این موضوع تصریح کرد: اینها شایعاتی بیش نیست، حاکمیت ما تمام ابعاد جامعه و فعالان را تحت کنترل و نظر دارد در دستگاه‌ها مشکل خاصی نداریم و افرادی که در این حوزه فعال هستند قاچاقچیانی غیرسازمانی هستند و دستگاه‌های نظارتی بای اشراف اطلاعاتی خود را افزایش دهند.

وی

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.