کاشت درخت، شناخت گیاهان و حمایت از محیط‌بانان برای حفظ محیط زیست

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما» فعالان محیط زیست در قرار سبز هفته دوم آذرماه فعالیت‌های مختلفی در راستی حفظ محیط زیست انجام دادند.

پویش «یلدا با طبیعت» به کوشش گروه «گنجه پشتیبان زیست بوم» و جمعی از محیط بانان سراسر کشور کار خود را آغاز کرد. در این پویش که به مناسبت شب یلدا شکل گرفته است، هدایای تهیه شده توسط محیط بانان به حامیان طبیعت هدایایی اهدا شود. تمام مردم می توانند در تامین هزینه این هدایا مشارکت کنند.

همایش شصت و نهم گروه طنین پاکبانان شیروان در استان خراسان شمالی با پاکسازی خیابان شهریار از زباله برگزار شد.

به کوشش انجمن بانوان طبیعت دوست آبدانان ایلام، در راستای حفظ محیط زیست و با شعار نه به پلاستیک دانش آموزان دبیرستان فراست برای خرید، کیسه های دائمی را جایگزین پلاستیک کردند.

۷۰ همنورد از گروه کوهنوردی شاهین شیراز، طبیعت دشتک به حصار در استان فارس را از زباله پاکسازی و بیش از ۵۰ کیسه زباله جمع آوری کردند. در ادامه برای ایجاد انگیزه و فرهنگسازی جوایزی نیز به شرکت کنندگان اهدا شد.

اعضای گروه حافظان سبز اندیش فسا در استان فارس اولین برنامه نهالکاری و بذر کاری خود را  در فاز ۵ فسا برگزار کردند.

به کوشش انجمن رفتگران طبیعت استان گیلان و همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، مستند اجتماعی و محیط زیستی مادرکشی در لاهیجان نمایش داده شد. در حاشیه پخش این مستند نیز از میز فروش مجموعه گلدان ها و دست سازه های بازیافتی با عنوان «قوطی ها نمی‌میرند» رونمایی شد.

در ادامه پویش زاگرسانه انجمن سبز ماپریس جوانرود در استان کرمانشاه  اقدام به کاشت بیش از ۵۰۰ بذر بلوط و بادام در کوههای اطراف جوانرود کرد. این منطقه سال گذشته دچار آتش سوزی شدیدی شده بود.

به کوشش انجمن همیاران محیط زیست و حیوانات خراسان رضوی و با مشارکت فرهنگسرای انتظار در مشهد، جشنواره «بچه های مشهد» با برنامه های تئاتر عروسکی، سرود، قصه، نقاشی و پخش کلیپ و با مضامین مسئولیت پذیری و آشنایی با ارکان طبیعت برگزار شد.

گروه دوستان کوهنورد صبا بادرود در استان اصفهان با حضور بیش از ۵۰ نفر از اعضای این گروه و مشارکت کارکنان اداره ورزش و جوانان بادرود، مسیر روستای وَش و ارتفاعات کوه سفید را پیمایش و پاکسازی کردند.

کاشت ۴۵ اصله نهال کُنار در روستای چم لیشان رامهرمز در استان خوزستان به کوشش انجمن دوستداران طبیعت رامهرمز و همکاری اهالی روستا انجام شد.

برنامه نود و چهارم انجمن همیاران و پاکسازان طبیعت شهرستان اقلید با حضور اهالی شهر اقلید و طبیعت دوستان به بذرکاری در مناطقی از جنگلهای بالادست پارک انقلاب که سالهای قبل دچار آتش سوزی شده بود اختصاص یافت. در این برنامه ۲۵۰۰۰ متر مربع از این مناطق با کاشت بذر بادام کوهی، ارژن و گیاهان مرتعی از قبیل کُما و باریجه با همکاری منابع طبیعی احیاء و بازسازی شد.

برنامه سالانه تشکل نهضت سبز زاگرس در کهگیلویه و بویر احمد برای جمع آوری بذر از جنگل های بلوط منطقه آغاز شد.این بذر ها در برنامه در زمینه آموزش کاشت بذر به دانش آموزان به کار گرفته می شود.

اهالی بومی و بسیجیان روستای بن لار در راستای علاقمندی به محیط زیست و گسترش فرهنگ حفاظت و نگهداری از آن با همکاری و هماهنگی اداره حفاظت محیط زیست پلدختر در استان لرستان، در اطراف روستا، بلوط و بادام کاشتند.

برنامه هشتم پویش «ورزش پاک، ورزشگاه پاک» در مسجدسلیمان استان خوزستان با مشارکت انجمن های دیده بان دوستداران محیط زیست و دوستداران آوای طبیعت اجرا شد. در این پویش که با همراهی اداره محیط زیست و هواداران فوتبال و در جریان مسابقات لیگ برتر صورت گرفت فعالین محیط زیست به پاکسازی ورزشگاه از زباله پس از پایان دیدار نفت و پیکان پرداختند.

اعضای گروه رفتگران طبیعت بهبهان دربرنامه ۱۳۷ خود با شعار «بهبهان شهر بدون زباله» در هوای بسیار مطبوع  بهبهان، منطقه بند خاکی چاه ماری جاده شیرعلی استان خوزستان را از زباله پاکسازی کردند.

کارگاه آموزشی انجمن بوم بانان گیل و دیلم شهرستان رشت در مدرسه دخترانه کارا استان گیلان با طرح داستان درخت بخشنده برگزار شد. در این کارگاه  پیام داستان بوسیله دانش آموزان بیان و آنان درک خود از این داستان را نقاشی کردند.

نخستین نمایشگاه خیریه با هدف بازآفرینی آثار هنری و کاربردی زیست سازگار از آثار هنرمندان، در خانه محیط زیست استان تهران برپا شد. شهرستانهای رودبار قصران و اوشان با هدف ارتقای فرهنگ استفاده بهینه از ضایعات و مواد دورریز در این برنامه محیط زیستی مشارکت کردند.

فراگیران دوره اکوتوریسم گروه گردشگری هفتواد کویر با حضور مدرس گیاه شناسی با گیاهان و طبیعت منطقه لاله زار بردسیر در استان کرمان آشنا شدند.

به کوشش تشکل حامیان بلوط زاگرس که متشکل از جمعی از اهالی روستای الیاس آباد از توابع بخش چنار شاهیجان استان فارس است، بیش از ۲۰ کیلو بذر بلوط و اهلوک و همچنین ۵۰ اصله نهال بلوط کاشته شد. نکته برجسته این برنامه حضور فعال و پر رنگ کنشگران محیط زیستی، مردم کازرون، قائمیه و اهالی روستا بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.