ادعایی که نمی‌توان در دنیای مستندسازی داشت

این مستندساز با اشاره به اینکه حدود ۱۸ سال است که در حوزه مطالعات باستان شناسی فعالیت می‌کند، درباره مستند جدیدش به نام «تخت سلیمان» که قرار است برای نخستین بار در دوازدهمین جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآید به «تاریخ‌ما» گفت: مدتی است که به شکل کاملاً تخصصی در حوزه مطالعات باستانی، موضوعات مختلفی را به تصویر کشیدم و در حوزه‌های بررسی و کاوش و حفظ و نگهداری محوطه‌های باستانی ایران کار مستندسازی انجام داده‌ام.

او ادامه داد: چند سالی است که بر روی تاریخ مطالعات باستان شناختی محوطه‌های باستانی کار می‌کنم، به این مفهوم که اسناد  تاریخ مطالعات باستان‌شناسی‌شان را مورد توجه قرار داده‌ام. محوطه‌های باستانی اکنون برای مردم شناخته شده‌اند مثل تخت سلیمان، تخت جمشید، چغازنبیل، نقش رستم، بیستون همه این محوطه‌ها معرفی شده و بین مردم معروف هستند اما اینکه چه اتفاقاتی در طی قرون و هزاره‌هایی که بر آنها گذشته است رخ داده، مشخص نیست و تحقیقات باستان‌شناسی بوده که باعث روشن شدن این اطلاعات شده است.

این مستندساز با بیان اینکه “این مستند ۵۰ دقیقه‌ای، روایتی از کسانی است که برای اولین بار به تخت سلیمان سفر کرده و به کاوش پرداخته‌اند” اضافه کرد: ما یک سیر تاریخی را مورد توجه قرار داده‌ایم و از اسناد قدیمی شروع کرده‌ایم تا به دوران جدید و ثبت جهانی این اثر باستانی پرداخته‌ایم. از مهمترین اسنادی که برای این مستند استفاده شد مصاحبه‌هایی بوده با “دیتریش هوف” باستان شناس آلمانی که در سال ۱۹۶۰‌ تا ۷۰ میلادی در این منطقه به کاوش پرداخته، انجام شد. همچنین فیلمی از آرشیو که مربوط به کاوش‌های دهه ۶۰ میلادی آلمانی‌ها در این‌منطقه بوده تهیه شده است. قسمت مهم دیگر مصاحبه با باستان‌شناسی به نام “حسین توفیقی” است که خودش در دریاچه این محوطه غواصی کرده و به دریاچه وارد شده است.

مظاهری‌پور با اشاره به اینکه “کسی نمی‌تواند بگوید که برای نخستین بار است به ساخت مستندی درباره مکانی تاریخی می‌پردازد”، گفت: تخت سلیمان مورد توجه بسیاری از مستندسازان بوده و از منوچهر عسگری نسب که درباره مناطق مختلف ایران مستند می‌سازد و مستندی پیش از انقلاب درباره این منطقه ساخته شده تا علی اکبر ولدبیگی و ارد عطارپور و پیروز کلانتری و همچنین پروانه معصومی و فیلم های دیگر… خیلی دیگر از مستندسازان در این زمینه مستند ساخته‌اند. بنابراین نمی‌توانیم این ادعا را در دنیای مستندسازی داشته باشیم که ما برای اولین بار چیزی در تخت سلیمان کشف کردیم یا شناختیم چون حتی در حوزه باستان‌شناسی هم نسبتا همه بررسی‌ها انجام شده و هر روز شاهد کشف جدیدی از یافته‌های علمی در دنیای باستان شناسی هستیم.

او در پایان گفت: این مستند درباره مطالعات باستان شناسی این محیط باستانی ساخته شده و به معرفی سازه‌های باستانی از نگاه باستان شناسان می‌پردازد. باستان شناسی مانند رمزگشایی است و ما تک تک بناهای تخت سلیمان را معرفی می‌کنیم و می‌گوییم چه چیزهایی در آن پیدا شده و چطور پیدا شده‌اند. ما در این راه از نقشه‌ها و طراحی‌ها استفاده کردیم و بودجه کافی برای آنکه بتوانیم از جلوه‌های ویژه  بصری بهره ببریم نداشتیم. در مستندسازی، شما ایده‌هایی دارید که اگر بخواهید آنها را عملی کنید به اعتبارات زیادی احتیاج است. کسی که خوش شانس باشد و این اعتبارات را داشته باشد فیلم بهتری خواهد ساخت و اگر کسی اینها را نداشته باشد حتی اگر فکر و ایده خوبی هم داشته باشد کاری از پیش نمی‌برد.

عوامل ساخت این مستند عبارتند از نویسنده، کارگردان و تهیه کننده: پژمان مظاهری پور، تدوین:مریم حق پناه، گفتار متن: شهرام درخشان، تهیه شده در شبکه مستند سیما.

مستند «تخت سلیمان» ۱۸ آذر ماه در اولین روز جشنواره‌ی سینما حقیقت ساعت ۱۶ در سالن ۶ پردیس سینمایی «چارسو» به نمایش درمی‌آید.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.