گزارش دومین روز از نشست تخصصی قاریان و دعاخوانان ممتاز کشور

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، در دومین روز از چهاردهمین نشست تخصصی استادان، قاریان، حافظان ، موذنان و دعاخوانان ممتاز کشور که روز گذشته در شورای عالی قرآن برپا شد، سه مقاله ارائه گردید.

این همایش با تلاوت سید حمیدرضا مقدسی از استان قم آغاز شد.

پس از آن، محمدحسین سعیدیان از استان تهران مقاله خویش را به عنوان نهمین مقاله نشست چهاردهم در موضوع «دعاخوانی و دعاخوان – آداب و شرایط / بایدها و نبایدها» ارائه کرد.

وی اظهار داشت: دعا به‌عنوان یک ضرورت و نیاز از خالق بی‌­نیاز، مورد توجه انسان که حی متألّه است می­‌باشد، چرا که رداء «الفقر فخری» زیبنده اوست و او تبارک و تعالی غنی مطلق و کلام نورانی «یسأله من فی السموات و الارض» شأن اوست و انسان در فقر و نداری، تنها مالک و دارندۀ یک چیز است و آن دعا است که «لایملک الا الدعاء» و او که رب و پرورنده و صاحب اختیار و مالک همه هستی است خود نیز توفیق دعا را به اهلش عطا خواهد نمود.

سعیدیان در ادامه مقاله خود تصریح کرد: همۀ ماسوی آنند از اشرف موجودات عالم که پیامبران و فرشتگان و صالحان‌­اند تا ضعیف‌­ترین آن­ها در هستی و بقای خود نیازمند خدای متعال هستند (المیزان ج ۱۷/۳۴) از این رو اگر کسی از این امر سربازند مستکبر است و با خواری به جهنم وارد خواهد شد (غافر/۶۰)

این استاد قرآنی تأکید کرد: دعا در لغت و اصطلاح به معنای درخواست و کمک خواستن همراه با خضوع و استغاثه و ابتهال از خداوند متعال است و نوعی پیوند میان داعی و مدّعو و خالق و مخلوق است که باید با قلبی آکنده از مهر و محبت و آداب باشد تا به استجابت قرین گردد.

سعیدیان اظهار داشت: انسان داعی در مکتب قرآن و اهل بیت علیهم السلام آموخته است که چگونه دعا کند و چه بخواهد. جهت رسیدن به کمال و مقامات انسانی همانند انبیاء عظام، هدایت و معرفت را طلب و همواره علم حقیقی و نافع را درخواست نماید و در رفع نیازهای خود در طلب روزی، امنیت و پیروزی و غلبه بر دشمنان به درگاه خداوند عرض نیاز کند.

همچنین دهمین مقاله در موضوع «نسخه­‌شناسی، متن‌شناسی، مخاطب‌­شناسی، شرح و ترجمه دعا» توسط دکتر مرتضی توکلی از استان تهران بود و یازدهمین مقاله چهاردهمین نشست تخصصی استادان، قاریان، حافظان، مؤذنان و دعاخوانان ممتاز کشور در موضوع «جایگاه تجوید و وقف و ابتداء در قرائت دعا» توسط سعید رحمانی از استان تهران ارائه شد.

در نوبت بعد ازظهر این نشست ارائه جمع بندی کاربردی از موضوع ـتلاوت ترتیل بایدها ونبایدها» به همراه محصول پژوهش های نشست سیزدهم و بحث های کارشناسی کمیته تخصیص ترتیل با حضور آقایان سیدعلی سرابی ، غلامرضا شاهمیوه،سعید رحمانی علی اصغر شعاعی دبیر کمیته تخصصی ترتیل پرداخت.

 حضور اساتید به نام همچون عبدالرسول عبایی نیز زینت بخش این نوبت از مراسم بود.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.