گازگرفتگی سریال تکراری یک اشتباه

سایت «تاریخ ما»، گروه استان‌ها-زهرا مقدمی: با شروع فصل سرما و استفاده از وسایل گازسوز، هرساله تعداد زیادی از هموطنان جان خود را در اثر مسمومیت با مونواکسیدکربن از دست می‌دهند. این گاز، بی‌بو و بی‌رنگ و به‌طور ظاهری قابل مشاهده نیست و در اثر سوخت ناقص مواد سوختی و عموما در فضای بسته ایجاد می‌شود.

هر چند مسمومیت بر اثر نشت گاز منو اکسید کربن منحصر به فصول سرد سال نیست و در بسیاری از روزهای گرم سال نیز شاهد آن هستیم ولی متغیر این آمار در فصول سرد سال روند رو به رشد را نشان می دهد. رعایت نکردن ایمنی باعث ایجاد مشکلات و حوادث بسیار ناگوار می شود.

سالانه آمارهای زیادی در خصوص گازگرفتگی منتشر می شود و این آمار با وجود توصیه ها و هشدارها روند روبه رشد به خود می گیرد به گونه ای که تنها در فصول سرد سال شاهد مسمومیت و مرگ ده‌ها نفر بر اثر گاز گرفتگی هستیمسالانه آمارهای زیادی در خصوص گازگرفتگی منتشر می شود و این آمار با وجود توصیه ها و هشدارها روند روبه رشد به خود می گیرد به گونه ای که تنها در فصول سرد سال شاهد مسمومیت و مرگ ده ها نفر بر اثر گاز گرفتگی هستیم.

در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی به‌خصوص در محیط‌های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است این گاز تولید شود. گازی که به علت عملکرد نامناسب وسیله گرمایشی در اثر سوخت ناقص، نصب نادرست یا استفاده ناصحیح از آن ایجاد می‌شود. غلظت مونواکسید در مقادیر بسیار پایین نیز برای انسان خطرناک و کشنده است.

گیجی، کرختی مزمن، سردرد ناگهانی و بدون دلیل از علائم شایع گاز گرفتگی است که افراد سالم به دلیل این که علائم ذکر شده دیرتر در آنها بروز می‌کند باید کاملا هوشیار بوده و با مشاهده این علائم، در افرادی که حساس‌تر هستند، سریع اقدامات اولیه را انجام دهند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری زنجان می گوید: اگر از وسایل شعله دار(انواع بخاری های گازی، نفتی، شومینه، آبگرمکن، پکیج ) استفاده می شود ،هرگز تمام راه های ورودی هوا را نبندید و حتماً مسیر مناسبی را برای ورود اکسیژن و هوای تازه به محیط در نظر بگیرید و قبل از نصب بخاری از باز بودن مسیر دودکش های داخل دیوار اطمینان حاصل کنید.

سید حمید موسوی افزود: دودکش های داخل دیوار از جنس سیمانی بوده و باید تا انتها بالا رفته باشد و از سطح بام نیز ۸۰ سانتی متر بالاتر آمده باشد و در انتها کلاهک H نصب شود. از مکش مناسب دودکش ها اطمینان حاصل کنید . بهترین نشانه برای کارکرد صحیح دودکش ها این است که بدنه آن ها همواره باید داغ باشد. سرد بودن دودکش بخاری، زمانی که روشن است و همچنین زرد و نارنجی بودن شعله بخاری از نشانه های تولید این گاز خطرناک است که باید بررسی شود. 

وی ابراز کرد: در داخل واحد و برای وسایل گرمایشی و شعله دار، فقط از دودکش های ورق سفید گالوانیزه استفاده کنید. این دودکش ها مقاومت فیزیکی بیشتری دارند و به خوبی داخل هم چفت می شوند اما دودکش های متفرقه مثل آلومینیومی، آکاردئونی، فنری و… این خاصیت را ندارند و به مرور دچار نقص شده و گاز مونواکسید کربن را به داخل محیط منتشر می کنند ضمن اینکه به دلیل خاصیت ارتجاعی دودکش های فنری به سهولت از محل اتصال خود خارج می شوند.

۶۳ نفر طی هشت ماه سالجاری در استان زنجان دچار مسمومیت با گاز شده اند

موسوی افزود: از قرار دادن انتهای دودکش ها در سطل آب خودداری کنید. این گاز در آب حل نشده و تنها باعث مسدود شدن مسیر خروجی آن شده و گاز از طریق دیگر خارج و وارد فضای داخلی محیط می شود. 

اصغر جعفری نیز در گفتگو با خبرنگار «تاریخ ما» به آمار مسمومیت با مونواکسید کربن طی هشت ماه امسال در استان زنجان اشاره کرد و گفت : طی این بازه زمانی  تا به امروز ۶۳ نفر دچار مسمومیت شده‌ و  سه نفر نیز فوت‌ شدند. 

جعفری تأکید کرد: اقدامات اولیه اورژانسی حفظ خونسردی و خارج کردن افراد از داخل محیط به بیرون و باز کردن در و پنجره‌ها جهت جلوگیری از مسمومیت کسی است که برای نجات رفته، باز کردن یقه پیراهن و کمربند و لباس‌های تنگ، گرم کردن شخص با پتو از مهم‌ترین اقدامات برای نجات مصدومین براثرگازگرفتگی است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی زنجان یادآور شد: اورژانس استان به لحاظ رسیدن به‌موقع بر بالین بیمار از میانگین کشوری، در  موقعیت مطلوب‌تری قرار دارد.

جعفری می گوید: طی ۱۲ ماه سال ۹۶ حدود ۱۵۸ نفر دچار مسمومیت با گاز مونوانوکسیدکربن شدند که ۴ نفر هم جان خود را از دست دادند و گازهای خطرناک مانند منواکسیدکربن که در اثر احتراق ناقص تولید می‌شوند یکی از عوامل عمده مرگ و میر در ساختمان‌ها است.

شهر زنجان بیشترین آسیب دیدگان با گاز مونواکسیدکربن را دارد

وی با بیان اینکه شهر زنجان، ابهر، خدابنده و خرمدره به تربیت بیشترین آسیب دیدگان با گاز مونواکسیدکربن را دارند، افزود: ماه نشان و ایجرود مورد مسمومیت با گاز نداشتیم. 

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان به لزوم استفاده از بخاری‌های استاندارد در فصل سرما تاکید کرد و افزود: مصرف‌کنندگان باید هنگام خرید وسایل گرمایشی از استاندارد بودن آن اطمینان حاصل کنند. 

وی افزود: باید پس از نصب وسایل گرمایشی تست نشت یابی انجام شود و نباید برای  گرم نگه داشتن فضای خانه  تمامی منفذها را مسدود کرد چرا که انجام چنین اقدامی موجب  بروز گازگرفتگی می شود. بعضی افراد اقدام به قرار دادن لوله بخاری در داخل ظرف آب یا قرار دادن بخاری در داخل حمام می کنند که این امر اشتباه و خطر ساز است.

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان تصریح کرد: مجهز کردن بخاری‌های دودکش دار گازی به وسایل ایمنی مانند سنسورِ حساس به کاهش اکسیژن و سنسور حرارتی ضرورت دارد و باید از نصب این گونه وسایل ایمنی بر روی بخاری اطمینان حاصل شود.

آسیب شناسی، علت یابی و همچنین اطلاع رسانی جامع و هدفمند در زمینه دلایل روبه رشد بودن آمار فوتی ها بوسیله گاز مونواکسیدکربن بی شک می تواند در روند کاهش تعداد تلفات نقش به سزایی داشته باشد و پرهیز از شعارزدگی و نگاه مقطعی عاملی مهم در زمینه کاهش دسترسی قاتل خاموش به شهروندان است.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.