ارگ «بلقیس» اسفراین می‌تواند شاخص گردشگری باشد

به گزارش «تاریخ‌ما» و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌شمالی، «فرهاد عزیزی» پس از بازدید از ارگ تاریخی بلقیس اسفراین اظهار کرد: در صورت تداوم کاوش‌ها و شرایط حفاظتی و مدیریتی ایده‌آل، می‌توان برای ثبت جهانی این ارگ تاریخی برنامه‌ریزی کرد.

وی با تأکید بر تشکیل شورای راهبردی ارگ بلقیس تصریح کرد: تشکیل این شورا می‌تواند به اجرای برنامه‌های آتی، جذب اعتبارات و مدیریت بهتر مجموعه کمک کند.

مدیرکل پایگاه‌های جهانی میراث‌فرهنگی گفت: در شهر بلقیس کارهای خوبی انجام شده و علاوه‌بر ارگ در محوطه منطقه نیز آثار ارزشمندی پیدا شده است و خوشبختانه روند بهسازی آن در حال انجام است و ما آمادگی خود را چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ اعتباری و اجرایی اعلام می‌کنیم تا این روند سریع‌تر ادامه یابد و این اثر ارزشمند به جایگاه علمی، پژوهشی و گردشگری که در خور شأنش است برسد.

عزیزی هم‌چنین در جلسه هم‌اندیشی پایگاه ملی بافت تاریخی روستای روئین گفت: برای حفظ بافت روستایی از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد که دلسوزانه در راه حفظ بافت روستایی فعالیت می‌کنند استفاده کنید.

وی با بیان این‌که متأسفانه بافت روستای رویین نسبت به چند سال گذشته بسیار تغییر کرده و وضعیت کاربری روستا از میان رفته است، خاطرنشان کرد: اگر این روند ادامه یابد چند ساله آینده بافت تاریخی و بومی مدنظر گردشگر از میان خواهد رفت.

مدیرکل پایگاه‌های جهانی میراث‌فرهنگی تصریح کرد: اصالت تاریخی و بومی روستا که موجب افتخار همه ماست باید حفظ شود و نباید بافت روستا تحت‌تأثیر زندگی ماشینی و تغییرات شهری قرار گیرد.

عزیزی با تأکید بر این‌که باید از خسارت بیشتر به بافت روستای روئین جلوگیری شود، گفت: ساخت و سازهای غیرمجاز که نظم روستا را برهم زدند متوقف و خانه‌هایی که تخریب شده‌اند بازسازی شوند و به مردم در حفظ این ثروت ارزشمند آموزش‌های لازم داده شود.

وی با بیان این‌که دستگاه‌های اجرایی و دولتی بدون حمایت مردم کاری از پیش نمی‌برند و مردم و دستگاه‌ها باید در تعامل باشند، ابراز امیدواری کرد که با آغاز فعالیت پایگاه ملی بافت تاریخی روستای رویین و حمایت فرماندار و سایر دستگاه‌های اجرایی در چند سال آینده از بسیاری از مشکلات جلوگیری شود و بتوانیم به سمت چشم‌اندازی که نیاز روستاییان را در جهت توسعه گردشگری برطرف می‌کند حرکت کنیم.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.