کاشت بذر، حمایت از محیط‌بانان و پاکسازی طبیعت در روز جهانی خاک

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما» تقارن هفته سوم آذر ماه با روز جهانی داوطلب، روز جهانی معلولان و همچنین روز جهانی خاک، دوستداران طبیعت را بر آن داشت تا در قرار سبز هفته سوم آذر با نگاهی به این مناسبت ها فعالیت‌های مختلفی برای حفظ محیط زیست کشور انجام دهند.

به مناسبت روز بین المللی کار داوطلبانه و همگام با کشور های دیگر همایش تقدیر از داوطلبان کشور به کوشش دبیرخانه ترویج کار داوطلبانه برگزار شد. در این برنامه که روز ۱۳ آذر و با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر از سراسر کشور برگزار شد، داوطلبان ۱۰۰ تشکل مردم نهاد از سراسر کشور در حوزه های مختلف تجلیل و تندیس ویژه من داوطلب هستم به ایشان اهدا شد.

پویش یلدا به طبیعت که با هدف تامین هزینه خرید هدیه از طرف محیط بانان به حامیان طبیعت ازهفته گذشته کار خود را آغاز کرده بود مورد توجه محیط بانان و حامیان طبیعت سراسر ایران قرار گرفت. این پویش به کوشش موسسه گنجه پشتیبان زیست بوم آغاز شده است که پیش از این فعالیت های زیادی از جمله تامین هزینه آزادی چند محیط بان محکوم به قصاص را انجام داده اند.

به مناسبت روز جهانی خاک، حامیان محیط زیست زرند کرمان با گروه کوهنوردی مهتاب کویر اقدام به کاشت بذر در کوههای اطراف و همچنین پاکسازی رودخانه های فصلی کردند.

گروه رفتگران طبیعت بهبهان در استان خوزستان، باز هم برای رسیدن به شهر بدون زباله اقدامات محیط زیستی خود را ادامه داده و در این هفته با حضور ۳۰ نفر از اعضای خود، جنگلک جاده شیرعلی (سه راهی لاسپید) را پاکسازی کردند.

گردهمایی بزرگداشت روز جهانی خاک در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری استان مازندران به کوشش انجمن علوم و مهندسی خاک، با همکاری کانون محیط زیست و منطقه ۳ باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست سازمان جهاد دانشگاهی برگزار شد.

انجمن همیاران آب شهرستان اقلید در استان فارس، نشست هم اندیشی خود را با دانشجویان دانشگاه دولتی به محوریت مهار آبهای روان و آبخیز داری برگزار کردند.

همایش ۷۰ گروه طنین پاکبانان شیروان در خراسان شمالی، به پاکسازی خیابان دانشگاه تا میدان خبرنگار این شهر اختصاص یافت.

بمناسبت روز جهانی داوطلب کارگاه آموزشی لوت پاک در کویر شهداد و رصدآسمان شب کویر و عکاسی نجومی برگزار شد. پس از این کارگاه، اعضای موسسه مردم نهاد یاوران ندای زمین در استان کرمان با همکاری باشگاه کوهنوردی آریاز بم و میراث فرهنگی شهداد، پایگاه جهانی بیابان لوت و موسسه هفتواد کلوت های شهداد را بصورت کامل پاکسازی کردند.

در برنامه گروه دوستان کوهنورد صبا بادرود در استان اصفهان، که با حضور بیش از ۶۰ نفر اعضا گروه و همچنین مدیریت و کارکنان اداره ورزش و جوانان این شهر برگزار شد، مسیر ۱۳ کیلومتری از قلعه بزرگ کرشاهی تا سنگ آب سیاه بصورت رفت و برگشت پیاده روی و پاکسازی شد.

گرامیداشت روز جهانی خاک در شیراز، با کوشش دانشگاه شیراز، سازمان سیما، منظر شهرداری، اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس و سازمان جهاد کشاورزی استان فارس برگزار شد. در این همایش که از اطلس خاک های کلانشهر شیراز رونمایی شد، شهر شیراز میزبان چهره ماندگار علم خاک شناسی ایران، دکتر محمد جعفر ملکوتی، مقامات دولتی، جمعی از اساتید دانشگاه شیراز و تشکلهای محیط زیستی بود.

انجمن همیاران محیط زیست و حیوانات استان خراسان رضوی، جشن بزرگ برگریزان را با شعار انس کودکان با طبیعت در فرهنگسرای خانواده مشهد برگزار کرد. سرود، تئاتر عروسکی و مسابقه عکاسی از آیتم های این برنامه مفرح و پاک بود.

طرح انتصاب آموزش یاران محیط زیست، با اعطای کارت های شناسایی ویژه به آموزش یاران و قرائت سوگندنامه در راستای حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست، در مدرسه سبز سما لاهیجان در استان گیلان برگزار شد.

پس از اینکه به دلیل شرایط نامساعد جوی، برنامه ۱۸۱ گروه پاکسازان طبیعت فارس که به کاشت بذر اختصاص داشت به زمان دیگری موکول شد، اعضای این گروه از مجموعه تفریحی ورزشی پولادکف سپیدان بازدید کردند.

به مناسبت روز دانشجو، گروه کوهنوردی انجمن پاژین بانه کردستان، ضمن کوه پیمایی در کوه ماه مشرف به روستای صدبار از توابع شهرستان بانه، اقدام به کاشت صدها دانه بلوط کردند.

در راستای حفظ آب و اشتغال زایی، همایش بزرگ برداشت زعفران و گیاهان دارویی در شهرستان سروستان استان فارس، با حضور تشکل عاشقان طبیعت سروستان و جمعی دیگر از تشکلها و کشاورزان و مسئولان در صحرای محل تزنگ، مزرعه زعفران برگزار شد. در این همایش نحوه کاشت و داشت و برداشت این طلای سرخ، به شرکت کنندگان آموزش داده شد.

با توجه به سرد شدن هوا و نیاز مبرم پرندگان در طبیعت به غذا، اعضای انجمن ماپریس جوانرود در استان کرمانشاه با استفاده از بطری های پلاستیکی، اقدام به ساخت و نصب دهها دانه خوری در طبیعت نمودند تا با این کار به یاری پرندگانی بشتابند که در فصل سرما با کمبود دانه های غذایی مواجه هستند.

در این برنامه که با مشارکت انجمن هواداران کارون زلال شوشتر در استان خوزستان و دیگر انجمن های محیط زیستی به همراه دانشجویان دانشکده هنر صورت گرفت، بیش از ۶۰ اصله نهال در محوطه دانشکده غرس شد. از نکات جالب توجه این برنامه که با حضور جمعی از مسئولین برگزار شد، شناسنامه دار بودن نهال ها و همچنین کاشت نهال به یاد استاد مرحوم علی صحرایی کارمند فقید این دانشکده بود.

به کوشش انجمن حافظان سبز اندیش فسا در استان فارس، دومین برنامه کاشت بذر و نهال الوک و کُنار با حضور ۳۰ نفر از اعضا در فاز ۵ فسا برگزار شد.

انجمن رفتگران طبیعت استان گیلان به مناسبت روز جهانی خاک، کارگاه آموزش محیط زیست را در دبستان شهید چمران، برای پایه های چهارم و پنجم با موضوعات دلایل فرسایش خاک، انجام آزمایش فرسایش و انواع آلودگی های خاک همراه با چگونگی کاهش مصرف پلاستیک برگزار کرد.

انجمن رفتگران طبیعت استان گیلان در راستای طرح تسهیلگری و پایش پسماند روستایی بخش کلاچای شهرستان رودسر، کلاس آموزشی را برای مسئولان دهستان ماچیان با هدف کاهش مصرف، کاهش تولید و تفکیک زباله از مبدا برگزار کرد.

به مناسبت روز جهانی خاک در شهرستان پلدختر، جمعی از دانش آموزان دبیرستان زینبیه ۱ از اداره محیط زیست شهرستان بازدید کرده و با وظایف سازمان آشنا شدند. در این بازدید کارشناسان اداره درباره محیط زیست، اهمیت و موضوعات پیرامون آن از جمله خاک، مطالبی را برای این دانش آموزان بیان کردند.

در ادامه برنامه بذرکاری به منظور غنی سازی جنگل و مرتع در شهرستان اقلید، سازمانهای مردم نهاد و اداره منابع طبیعی با همکاری اداره آموزش و پرورش منطقه سده و حوزه مقاومت امام سجاد، مراتع شمال شرق سده را با گونه های بادام و ارژن به زیر کشت بردند. این برنامه دومین برنامه بذرکاری درسال جاری بود که به میزبانی انجمن همیاران طبیعت شهر سده برگزار شد و در آن ۸ هکتار از کوهپایه های این شهر، غنی سازی جنگل شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.